پشتیبانی و نگهداری شبکه

 پشتیبانی و نگهداری شبکه

پشتیبانی و نگهداری شبکه Network support and maintenance شامل تعمیر و نگهداری زیر ساخت شبکه و هر چیزی که در شبکه کامپیوتری سازمان شما در حال سرویس دهی به کاربران می باشد . لذا در این راستا شرکت فنی مهندسی هوشمند آرایه پرداز کادوس با انعقاد پشتیبانی و نگهداری شبکه ، کلیه عملیات پشتیبانی ، نگهداری ، اقدامات پیشگیرانه و انجام تعمیرات در زمان بروز مشکل را در شبکه سازمان شما انجام می دهد . 

بر اساس سایز شبکه و تعداد سرور و سیستم های کامپیوتری مورد استفاده انواع قرارداد پشتیبانی و نگهداری شبکه در شرکت کادوس منعقد می گردد . انعقاد قرارداد پشتیبانی شبکه ،  این اطمینان را به شما می دهد که تجهیزات شبکه و سرور موجود در سازمان شما همواره سالم و در حال سرویس دهی هستند .  در صورت نیاز به داشتن تیم پشتیبان شبکه با کارشناسان ما تماس گرفته ، همکاران ما جهت بازدید اولیه شبکه و سرور موجود در محل شرکت شما مراجعه و بررسی لازم را انجام می دهند . پس از بررسی و مذاکره در خصوص روش سرویس دهی پشتیبانی شبکه با کارفرما ، پیشنهاد قیمت پشتیبانی شبکه خدمت مدیریت کارفرما ارسال می گردد . 

در صورت تائید قیمت خدمات پشتیبانی شبکه و سرور ، قرارداد پشتیبانی و نگهداری شبکه فی مابین منعقد شده و مدیریت شبکه و سرورهای موجود در سازمان بر عهده تیم پشتیبانی فنی کادوس قرار می گیرد .

پشتیبانی

  • ارائه دهنده انواع خدمات پشتیبانی در سریع ترین زمان
  • قابلیت ارائه پشتیبانی در هر موقعیت جغرافیایی
  • پشتیبانی تمام وقت (۲۴×۷)
  • ارائه گزارش منظم امور پشتیبانی
  • افزایش بهره وری سیستم ها و کارکنان و کاهش هزینه های سازمان با ارائه خدمات
    هوشمند
  • ارائه دهنده گارانتی رایگان خدمات، ویژه دریافت کنندگان هر یک از سرویس های
    شرکت (تا سه ماه)
  • دارای بسترهای مختلف درخواست پشتیبانی(تلفن، ایمیل، پیامک، تیکت)

پشتیبانی فنی  سخت افزار سیستم های کامپیوتر

پشتیبانی فنی سیستم های کامپیوتر سیستم عامل ، نرم افزارهای کاربردی 

پشتیبانی انواع تجهیزات جانبی رایانه 

انجام سرویس دوره ای سخت افزاری ( PM )

-پشتیبانی نرم افزار های کاربردی و راهبری نرم افزاری سیستم در سطح سیستم عامل و نرم افزارهای عمومی  با توجه به نیاز کاربر

پشتیبانی و نصب نرم افزار های آنتی ویروس

پشتیبانی فنی سخت افزاری شبکه مانند  سوئیچ ها ، روترها ، نگهداری رک ها 

پشتیبانی فنی سخت افزار سرور 

نگهداری و راهبری سیستم عامل سرور  و سرویسهای مبتنی بر سیستم عامل مانند Active Directory – DNS-DHCP-Fileserver

تهیهBackup و راهبری سیستمهای تهیه نسخه پشتیبان

پشتیبانی و نگهداری نرم افزار و سخت افزار فایروال شبکه  UTM Firewall

کنترل دائمی سخت افزارها و نرم افزار ها برای کاهش بروز مشکلات و کوتاه کردن زمان حل مشکل

راهبری  سرویسهای مبتنی بر  شبکه مانند اتوماسیون اداری و مالی

بخش پشتیبانی شبکه و سرور کادوس پاسخگوئی مشکلات سرور و شبکه بصورت ۷*۲۴ پاسخگوی مشتریان است

کارشناس پشتیبانی و نگهداری شبکه

وظیفه کنترل شبکه را متخصصان پشتیبانی و نگهداری شبکه که به آنها متخصص پشتیبانی فنی نیز گفته می شود، انجام می دهند. آنها مشکلات شبکه کامپیوتری را تجزیه و تحلیل، عیب یابی و ارزیابی می کنند و نقش مهمی در نگهداری معمول شبکه های سازمان همچون انجام پشتیبان گیری از فایل ها و به روز رسانی سیستم ها ایفا می کنند. یک متخصص پشتیبانی شبکه ممکن است بخشی از تیم پشتیبانی داخلی IT سازمان باشد یا به عنوان بخشی از کارکنان پشتیبان فنی یک شرکت ارائه دهنده خدمات فناوری شبکه باشد. متخصصین مرکز پشتیبانی انفورماتیک آماده است تا از سیستم های فناوری اطلاعات سازمان شما حمایت کند.

 اعتماد به عامل انسانی

«کاربر نهایی» یک اصطلاح مفید برای افرادی است که از خدمات پشتیبانی و نگهداری شبکه بهره مند می شوند. مهم‌ترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که بسیاری از ما کامپیوترهایی را که استفاده می کنیم، به اندازه اتومبیل های شخصیمان، درک نمی کنیم. اعتماد به حضور پشتیبان شبکه به دلیل طیف گسترده ای از وقایعی که ممکن است به طور روزانه رخ دهد، اهمیت بیشتری می یابد.

 همانطور که ما به یک مکانیک خودرو برای کمک به مشکلات اتومبیل خود نیاز داریم، باید به تیم پشتیبانی و نگهداری شبکه خود نیز اعتماد کنیم. همچنین از بسیاری جهات، فناوری اطلاعات مانند یک عمل پزشکی است. ما چیزهای زیادی در مورد بدن انسان و علم می دانیم، اما در عین حال، چیزهای زیادی نیز وجود دارد که نمی دانیم. خیلی چیزها غیر قابل پیش بینی است. چراکه سیستم های ارگانیک زیادی هستند و از این رو  همچنان شکاف های بزرگی از دانش در مورد نحوه تعامل آن ها وجود دارد.    

در دنیای کامپیوتر و در مسیر پشتیبانی و نگهداری شبکه نیز همینطور است. در صنعت فناوری اطلاعات، اصطلاحی وجود دارد که ما از آن استفاده می کنیم: “In The Wild”. پس از ایجاد یک سیستم کامپیوتری یا یک برنامه کاربردی، آزمایش های زیادی بر روی آن ها انجام می شود. این در حالی است که آزمایش ها در هر شرایطی قابل اجرا نیست.  “In The Wild” اصطلاحی است که پس از منتشر شدن سیستم یا برنامه رایانه ای برای عموم به آن اطلاق می شود. 

 ما نمی‌ توانیم هر چیزی را که در تماس آن سیستم یا برنامه کامپیوتری با سیستم‌ های دیگر یا برنامه هایی که هرگز با آن ‌ها آزمایش نشده ‌اند، است را پیش ‌بینی کنیم. این مسئله به تنهایی می تواند نمایانگر  میزان زیادی از عدم دقت در آزمایش های عیب یابی باشد.  یک متخصص پشتیبانی شبکه برای کسب موفقیت، باید محقق خوبی باشد و بر قوانین اساسی منطق تکیه کند.بر اساس گزارش موسسه گارتنر در سال ۲۰۲۰ شرکت خدمات پشتیبانی شبکه بیشترین تماس ها را در حوضه فناوری اطلاعات در دنیا داشته اند .    

یک پشتیبانی شبکه با دقت بالا انجام می شود

بهترین راه برای یک متخصص فناوری اطلاعات ارائه پشتیبانی و نگهداری شبکه، در سطح فردی است. در بخش پشتیبانی انفورماتیک کادوس، وظیفه ما این است که توضیح دقیقی از مشکل به دست آوریم، با دقت به صحبت های فرد گوش دهیم، آنچه می گوید را جدی بگیریم و از او بخواهیم تا جایی  که ممکن است با دقت و جزئیات آن را توضیح دهد و بعد ببینیم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. 

گاهی اوقات افراد جزئیات مهم را حذف می کنند، شاید آنها خجالت می کشند، یا به این دلیل که نمی دانند آن مسئله مهم است یا حتی به این دلیل که متوجه آن نشده اند، از آن مسئله صحبتی نمی کنند. ما باید به همه چیز در اطرافمان توجه کنیم، نه فقط به آنچه روی صفحه نمایش مقابلمان است. ما مشکل را مشاهده می کنیم، تمام جزئیات را جمع آوری می کنیم و سپس در مورد مشکل و راه حل آن تحقیق می کنیم.

پشتیبانی و نگهداری شبکه ایده آل در سطح سازمانی، به تمام جنبه های خدمات توجه خواهد کرد. لازم است که شما به عنوان یک کاربر نهایی، هنگامی که اتفاقی رخ می دهد سریع واکنش نشان دهید و برای جلوگیری از مشکلات در همان گام اول، اقدام کنید. 

اینجاست که نظارت بر شبکه وارد می ‌شود. انگشت شما را روی نبض یا رگ حیاتی سازمان می گذارد و از ازدحام ترافیک جلوگیری می‌ کند، مطمئن می‌ شوید سیستم ‌ها با سرعت کامل کار می‌ کنند، فضای ذخیره‌ سازی پر نیست، و نسخه های جدید و به‌ روزرسانی‌ها روی آن اعمال می ‌شوند. در صنعت امروز، نظارت بر شبکه به صورت منظم به همان اندازه مهم است که ما توجه به سلامت بدن مهم است.

امنیت شبکه کامپیوتری

از همان زمانی که کامپیوترها و مفاهیم پشتیبانی و نگهداری شبکه برای اولین بار به وجود آمدند، امنیت شبکه مهم بوده است، اما اهمیت امنیت در دهه گذشته به طور تصاعدی افزایش یافته است. امروزه شرکت فنی مهندسی کادوس، امنیت را محرک شماره ۱ خود در برنامه ریزی و نگهداری شبکه می داند. داده ها را می توان با درایوهای USB، سی دی و تلفن های هوشمند به سرقت برد و همچنین می‌توان آن ها را از طریق ایمیل، اتصالات اینترنتی، اسنایفرهای بی ‌سیم ارسال کرد. در واقع، اخیراً کشف شده است که می‌توان اطلاعات را از صفحه ‌هایی که نمی ‌بینید، رمزگشایی کرد، فقط بر اساس صداهایی که مانیتور تولید می‌ کند.

پشتیبانی و نگهداری شبکه به منظور حفظ امنیت نیز اعمال می شوند. مهم است که داده های ارزشمند خود را در مقابل سرقت و خارج شدن از سازمان خود حفظ کنید، همچنین مهم است که از شبکه خود محافظت کنید تا چیزی به آن نفوذ نکند. فایروال ها مهم هستند، اما کافی نیستند. آنها فقط ترافیکی را که شما به آنها می گویید متوقف کنند، متوقف می کنند. 

عوامل بسیاری می توانند فقط بر اساس  یک کلیک ساده که روی وب سایت مورد علاقه خود انجام داده اید، بدون اطلاع شما وارد شبکه شما شوند. امنیت یک جنگ سرد است. مدام در حال پیشرفت و تشدید است. چیزی به عنوان سپر نقره ای یا اعمال یک بار پشتیبانی و نگهداری شبکه وجود ندارد.

 هر بار که به یک اقدام دفاعی جدید می رسید، مهاجمان در تلاش برای شکست دادن آن هستند. هرچه تجهیزات و برنامه های شما قدیمی تر باشند، هر روز که می گذرد به مهاجم زمان بیشتری می دهد تا ویژگی های نوع سخت افزار و نرم افزار مورد استفاده آن را مطالعه کند و نقاط ضعفش بیابد. به همین دلیل است که ارتقاء سخت افزار و نرم افزار قدیمی  به طور منظم بسیار مهم است.

اصول اساسی پشتیبانی و نگهداری شبکه

مفهوم شبکه، مجموعه ای از سخت افزارها و سرورها و همچنین فضای نرم افزاری همچون فضای ابری و اطلاعات و نرم افزارهای موجود را شامل می شود. همانند سایر توابع کسب و کار، یک اکوسیستم سالم با فعالیت های روزانه، متکی بر اقدامات پیشگیرانه و پیش بینی استراتژیک های آسیب زا است. اصول اساسی پشتیبانی و نگهداری شبکه معمولاً شامل موارد زیر است:

امنیت شبکه

پیاده سازی لایه های دفاعی قوی و به روز، مانند فایروال های مدیریت ترافیک، شبکه های خصوصی مجازی، کنترل دسترسی کاربر، اقدامات احراز هویت دوگانه، بازرسی های ورودی برای استفاده از اسناد، هشدارهای نفوذ بلادرنگ و امنیت خودکار گزارش ها.

عملکرد شبکه

تجزیه و تحلیل وقایع غیر معمول همچون عملکرد سرعت و قابلیت اطمینان دستگاه های شما از جمله استفاده از پهنای باند، الگوهای ترافیکی، محدودیت ها، از کار افتادن سرورها، لگ اتصالات، تأخیرها و …

به روز رسانی منظم سخت افزارها و نرم افزارها

برنامه ریزی به روز رسانی در سراسر اجزای شبکه و رابط ها که به نوبه خود، هر دو عملکرد کلی پشتیبانی و نگهداری شبکه و دفاع از امنیت را تحت تأثیر قرار می دهد. 

مقیاس‌ پذیری شبکه

اطمینان از نرم ‌افزار و سیستم ‌های سخت ‌افزاری مناسب با عملیات فعلی، تعداد کاربران شبکه، مکان‌ های نقطه پایانی و عملکردهای تجاری.

انطباق با زیرساخت فناوری اطلاعات

حفظ انطباق داخلی با رویه های شرکت و همچنین مقررات خارجی دولت و سیاست ها

تعمیرات پیشگیرانه شبکه  

استفاده از گزارش‌ ها و تجزیه و تحلیل‌ های تولید شده خودکار برای شناسایی و اصلاح مشکلات برای سراسر اکوسیستم فناوری اطلاعات – یا حداقل عیب ‌یابی آنها – قبل از اینکه به مشکلی اساسی تبدیل شود.

روش های عملیات پشتیبانی و نگهداری شبکه

امروزه سه روش اولیه برای پشتیبانی و نگهداری شبکه وجود دارد:

کارکنان داخلی

کارشناسان داخل سازمانی IT که در مدیریت سازمان حضور دارند و حفاظت از امنیت، نظارت بر ترافیک، ذخیره سازی داده ها و بازیابی، سلامت سخت افزار، کنترل های کاربری، انطباق، مقیاس پذیری و کلیه اقدامات حضوری نظارت بر شبکه در محل کسب و کار را با کمک ارتباط با سازندگان تجهیزات اصلی، پیاده سازی می کند.

سازندگان تجهیزات اصلی (OEM)

قطعات نرم افزار و همچنین سیستم عامل گسترده شبکه شما، اغلب با قراردادهای پشتیبانی و نگهداری شبکه ارائه شده توسط OEM ها ارائه می شود. OEM ها در موقعیت قدم ابتدایی قرار می گیرند تا بتوانند خدمات تعمیر و نگهداری مانند به روز رسانی های سیستم، ممیزی های عملکرد و نصب و راه اندازی نرم افزارها و … را ارائه دهند،

 هرچند ممکن است مراقبت های پیشگیرانه قوی تر یا مقرون به صرفه را ارائه ندهند. نمونه هایی از برترین OEM های امروزی برای نرم افزارها و سخت افزارها عبارتند از IBM، Cisco، Dell، Arista، Juniper، Nokia، HPE و سایر فعالان عرصه صنعت جهانی.

تعمیر و نگهداری توسط شخص ثالث (TPM)

اجرای برنامه های پشتیبانی و نگهداری شبکه توسط شخص ثالث، یک جایگزین برون سپاری برای پیاده سازی سیستم ها و تجهیزات IT و همچنین کاهش نگرانی های متعددی در مورد مدیریت کل زیرساخت های فناوری اطلاعات و پیاده سازی تغییرات به روز رسانی ها و کاهش اختلالات است. این شرکت ها تمایل دارند بسته های خدمات پشتیبانی دقیق تر و شخصی سازی شده تری را در مقایسه با OEM ارائه دهند. 

هریک از گزینه های پشتیبانی داخلی و برون سپاری ها دارای مزایای خاص خود هستند. مواردی همچون مقیاس سازمان شما، قابلیت های کارکنان IT شما و همچنین بودجه در دسترس شما، متغیرهای اصلی در تعیین این مسئله هستند که برای پشتیبانی و نگهداری شبکه شما یک رویکرد سنتی داخلی بهتر است

 یا برون سپاری به شرکت های ارائه دهنده خدمات و یا حتی ترکیبی از هر دوی آنها که البته هر یک در جایگاه خود برای حفظ سلامت زیرساخت های فناوری اطلاعات سازمان شما کارآمد هستند.

ارائه یک طرح پشتیبانی و نگهداری شبکه

یک برنامه پشتیبانی و نگهداری شبکه، شامل بسته مفصلی از خدماتی است که می توانید انتظار دریافت آن را داشته باشید تا به وسیله آن سیستم های خود را در حال اجرا نگه دارید. 

خدمات این طرح باید گستره اقداماتی را که کسب و کار شما برای اجرا به آن نیاز دارد، همچون اجرای به ‌روزرسانی ‌های لازم، اطمینان از نصب صحیح و انجام ممیزی برای شناسایی خطاهای احتمالی و … را پوشش دهد. اغلب، سازندگان تجهیزات اصلی شما برنامه های خدمات مدیریتی را نیز ارائه می دهد تا سعی کند خرابی محصولات خود را به حداقل برساند. اما دلایل متعددی وجود دارد که نشان می دهد تکیه بر OEM ها به تنهایی برای کسب و کار شما کافی نیست. 

چرا خدمات ارائه دهندگان تجهیزات برای پشتیبانی شبکه یک سازمان کافی نیست

یکی از این دلایل ناکافی بودن خدمات پشتیبانی و نگهداری شبکه توسط ارائه دهندگان تجهیزات این است که برای مثال شما می خواهید برنامه تعمیر و نگهداری شبکه شما کارآمد، مقرون به صرفه و از نظر استراتژیک انعطاف پذیر باشد،

 اما قراردادهای گران قیمت و سنگین OEM ها آن را تضمین نمی کند. همچنین شما نمی توانید مطمئن باشید که OEM ها تمام کارهایی را که برای نیازهای شبکه شما ضروری است، انجام می دهد. 

کاری که یک شرکت پشتیبانی و نگهداری شبکه شخص ثالث (TPM) انجام می دهد این است که می ‌تواند بر کل سیستم شما نظارت داشته باشد، حتی اگر از تولیدکنندگان نرم افزاری و سخت افزاری مختلفی استفاده کنید و البته این کار را با هزینه بسیار مناسب ‌تر انجام می‌ شود.

 علاوه بر این، یک شرکت TPM می تواند یک برنامه پشتیبانی ایجاد کند که کاملاً بر اساس نیازها و کاربردهای شما شخصی سازی شده است. شما می توانید با نمونه هایی از این وظایف معمولی بیشتر آشنا شوید تا در مواقع نیاز، از ملزومات بالقوه در زیرساخت های سیستم خود آگاهی بیشتری داشته باشید.

نمونه هایی از وظایف پشتیبانی و نگهداری شبکه

بسیاری از اپراتورهای تجاری درک اولیه ای از اقدامات پشتیبانی و نگهداری شبکه به صورت پیشگیرانه دارند، اما ممکن است شما در مورد اقدامات خاصی که می توانید از ارائه دهنده خدمات خود انتظار داشته باشید، دچار سردرگمی شوید. در اینجا شش مورد از رایج ترین وظایف مربوط به، به روز نگه داشتن سرورها و دستگاه های شما آورده شده است.  

پیمایش به بالا