وب اپلیکیشن‌های پیشرونده یا pwa چیست؟

وب اپلیکشین‌های پیشرونده یا pwa (Progressive Web Apps) نرم افزارهای تحت وب مانند CSS، HTML و جاوا اسکریپت هستند که عملکرد و احساس یک برنامه بومی واقعی را ایجاد می‌کنند. و از جمله سایت‌ها و شرکت‌های بزرگی که از طراحی سایت pwa استفاده کردند می‌توان به استارباکس، پینترست، اوبر، جومینا، فلیپ برد و اسپاتیفای و … اشاره نمود.

همانطور که می‌دانید برنامه‌ها و نرم افزارهای بومی (Native App) به آن دسته از برنامه‌هایی اطلاق می‌شود که برای یک پلتفرم خاص مانند اندروید، IOs و … طراحی شده‌اند. و pwa ها  نیز مانند این دسته از برنامه‌ها بر روی صفحه اصلی شما نصب شده و تجربه کاربری مانند برنامه‌های بومی به شما ارائه می‌دهند، اما در مقایسه با برنامه‌های بومی، ارزان‌تر هستند.

اما تفاوت طراحی سایت pwa با طراحی برنامه‌های بومی این است که برای ایجاد یک برنامه بومی باید برنامه‌نویسی خاصی متناسب با پلتفرمی که می‌خواهید برنامه در آن اجرا شود، بیاموزید در صورتی که در pwa ها  می‌توانید از یک پایگاه داده برای انواع مختلف سیستم عامل‌ها استفاده نمایید. که این مورد موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های نگهداری و به روزرسانی‌های آتی می‌شود و دیگر نیازی نیست آن را از ابتدا توسعه دهید. 

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که pwa ها  توسط موتورهای جستجو فهرست می‌شوند در صورتی که برنامه‌های بومی این قابلیت را ندارند و تنها می‌توان از طریق وب سایت‌های فروشگاهی و اپ استورها آنها را جستجو کرد.

اما چه چیزی در وب اپلیکیشن‌های پیشرونده وجود داشت که موجب محبوبیت طراحی سایت pwa شد؟

طراحی سایت pwa چیست؟

عوامل موثر بر محبوبیت طراحی سایت pwa

ریسپانسیو بودن طراحی

این روزها که کاربران با دستگاه‌های مختلف و با اندازه صفحه نمایش‌های متفاوت، به وب سایت‌ها مراجعه می‌کنند، ریسپانسیو بودن یک مزیت بزرگ به حساب می‌آید و pwa به طرز قابل توجهی ریسپانسیو هستند.

نصب آسان

Pwa ها یک برنامه قابل نصب با آیکون برنامه هستند که به راحتی نصب شده و ظاهری مانند اپلیکیشن‌های بومی دارند و کاربر تمایل بیشتری برای تعامل با آن دارد و تجربه کاربری آن مانند یک برنامه وب معمولی است.

تجربه آفلاین سفارشی

شما وقتی از یک وب استفاده می‌کنید، توقع دارید که زمانی که آفلاین هستید هم بتوانید از آن استفاده کنید. وب اپلیکیشن‌های پیشرونده این نیاز را برطرف می‌کنند، به طور مثال در یک برنامه موسیقی، می‌توانید به بخش آفلاین آن نیز دسترسی داشته باشید.

قابلیت جستجو

وب‌های معمولی را می‌توان از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل جستجو کرد. طراحی سایت pwa نیز، موجب ایجاد ترافیک در برنامه شما می‌شوند و موتورهای جستجو می‌توانند آن را فهرست‌بندی کند.

سازگاری با مرورگرهای مختلف

مسئله این است که pwa ها  برنامه های تحت وب هستند و در نتیجه باید با تمام مرورگرها سازگار باشند و کار کنند.

سازگاری با انواع دستگاه‌های ورودی

Pwa ها  با انواع دستگاه های ورودی مانند موس، صفحه کلید و حتی صفحه لمسی قابل استفاده هستند و علاوه بر آن کاربر به هنگام استفاده از وب اپلیکیشن‌های پیش رنده می‌تواند بین دستگاه‌های ورودی مختلف سوئیچ کند.

امنیت pwa ها

و مهمترین مزیت طراحی سایت pwa امنیت بیشتر آنها نسبت به برنامه‌های بومی است چرا که بر روی HTTPS اجرا می‌شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا