تفاوت UX و UI در طراحی سایت

تیر 18, 1401
UX و UI در طراحی سایت، زوجی که احتمالا این روزها بسیار به گوش‌تان رسیده است. اما در واقع به چه معنایی هستند؟ زوج عبارتی که در ظاهر کلمه شباهت دارند و اما در عمل تفاوت‌های بسیاری دارند و این موضوعی است که ما قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم.

منظور از UX و UI در طراحی سایت چیست؟

قبل از پرداختن به هر چیزی، باید این دو عبارت یعنی UX و UI، که به ظاهر مشابه اما کاملا متفاوت هستند را تعریف کنیم. چه شما اهل فن باشید و چه نباشید، درک معنای این دو اصطلاح برایتان کاملا ضروری است.

UI مخفف user interface و به معنای رابط کاربری است و بطور خلاصه شامل تمامی عناصر بصری و چیزهایی می‌شود که قابل دیدن است و در یک سایت کاملا ملموس با آن مواجه می‌شویم. بنابراین، رابط کاربری از روش‌ها و جلوه‌های بصری برای ارائه محتوا به کاربر استفاده می‌کند.

در طراحی رابط کاربری، هدف این است که در نگاه اول و با استفاده از ابزارهایی مانند تصاویر، فیلم‌ها و نمودارها، حس خوبی به کاربر و مخاطب منتقل نماییم و سایت ظاهری جذاب و زیبا داشته باشد. رابط کاربری در هر سایت باید به گونه‌ای طراحی شود که کاربر را در بهترین حالت جذب و جلب نماید. ابزارهای کنترل، دکمه‌ها و پیوندها، و همچنین محیط زیبا طراحی شده‌ی سایت، تمامی این موارد به UI مربوط است.

یک طراح UI برای طراحی جذاب یک سایت، باید توانایی کار با نرم افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ و … را داشته باشد.

و اما در مقابل، UX مخفف user experience و در واقع تجربه کاربری است. تجربه کاربری تمامی احساساتی را در بر می‌گیرد که کاربر در مواجه با سایت حس خواهد کرد. بدون تردید، طراحی سایت بر احساس رضایت یا سردرگمی و نارضایتی کاربر تاثیر می‌گذارد. اما تجربه کاربری تنها در این موارد خلاصه نمی‌شود و مبحثی بسیار گسترده‌تر است. در واقع، UX شامل تمام بازخوردها و تعاملات کاربر با یک سرویس می‌شود.

در طراحی UX ما باید مفاهیم روانی مانند اینکه برای کاربر چقدر آسان است از سایت استفاده کند را بررسی کنیم.

تفاوت‌های بین UX و UI در طراحی سایت

اکنون که مفهوم این دو عبارت را درک کردیم، در اینجا تفاوت‌های بین UX و UI را ذکر خواهیم کرد.

ممکن است طراح رابط کاربری بر روی موضوعی کار کند و کاربر را به آن جایی که قصد دارد هدایت کند و به نوعی بر روی تجربه کاربری تاثیر بگذارد، کاری مشابه با طراح تجربه کاربری؛ اما واقعیت این است که کار طراح UX فراتر از این است. می‌توانیم اینطور بگوییم که UI در واقع زیر مجموعه قسمت کوچکی از UX است.

یک طراح تجربه کاربری، حتی پس از پایان طراحی، به طور مداوم رفتار کاربر را بررسی کرده و روش‌هایی را برای بهبود تجربه کاربر در برخورد با محصول یا خدمات ارائه شده در سایت، آزمایش می‌کند و همین بررسی‌ها باعث بهبود UI در بروزرسانی‌های بعدی سایت یا محصول می‌شود.

موسس foster.fm در بیان تفاوت بین UX و UI می‌گوید:

“طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری، یکی از مهمترین بخش‌های طراحی سایت است و اکثر مردم این دو مفهوم را به اشتباه استفاده می‌کنند. اما طراح رابط کاربری بدون UX مانند نقاشی است که بدون هیچ ایده و تفکری قلم خود را به بوم می‌کشد.”

در نتیجه، هر دو UX و UI برای یک محصول ضروری هستند، در واقع طراحی سایت باید هم کاربر پسند باشد و هم کاربری آسانی داشته باشد.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *