۷ نکته برای اینکه چطور یک برنامه‌نویس سالم و سرحال باشیم!

تیر 3, 1399
اغلب ما تا وقتی‌ دچار بیماری و دردسر نشدیم متوجه ارزش سلامتی‌ خود نیستیم و از آن بی‌خبریم، اگر شما هم ازجمله این افراد هستید در این مقاله سعی‌ داریم شمارا کمی دچار عذاب وجدان کنیم و تلاش کنیم تا اندکی‌ سبک زندگی‌تان را تغییر بدهید تا بتوانید برای مدت طولانی یک برنامه‌نویس سالم و قبراق باقی‌ بمانید.

۷ نکته برای اینکه چطور یک برنامه‌نویس سالم و سرحال باشیم!

اغلب ما تا وقتی‌ دچار بیماری و دردسر نشدیم متوجه ارزش سلامتی‌ خود نیستیم و از آن بی‌خبریم، اگر شما هم ازجمله این افراد هستید در این مقاله سعی‌ داریم شمارا کمی دچار عذاب وجدان کنیم و تلاش کنیم تا اندکی‌ سبک زندگی‌تان را تغییر بدهید تا بتوانید برای مدت طولانی یک برنامه‌نویس سالم و قبراق باقی‌ بمانید.

چراکه اغلب برنامه‌نویس‌ها ودولوپرها به‌طور قابل‌ملاحظه ایی از مشکلات سلامتی رنج می‌برند، مثلاً ممکن است پشت‌میزنشینی شمارابه کشتن ندهد اما مطالعات نشان داده است این عمل آن‌قدرها هم که شما فکر می‌کنید بی‌خطر نیست و در طول سالیان متمادی عواقب جبران‌ناپذیری برای شما به همراه می‌آورد.

۱-ورزش

قطعاً اصلی‌ترین نکته در حفظ سلامتی شما ورزش کردن به‌صورت منظم و روزانه است. کاری که اغلب برنامه‌نویس‌ها به آن توجهی‌ ندارند و خیلی‌ اهمیتی به آن نمی‌دهند درصورتی‌که منظور از ورزش و تمرین روزانه به معنی رفتن به باشگاه و ۲ ساعت روی تردمیل دویدن و دمبل زدن نیست! چند نرمش ساده و حرکت کششی کمک بسیاری به تناسب‌اندام شما و بالا بردن قدرت تمرکز شما می‌کند.

راه دیگر اینکه در صورت امکان چند روز در هفته پیاده یا با دوچرخه به محل کارتان بروید یا حداقل ماشینتان را در فاصله‌ی دورتری پارک کنید تا مجبور به پیاده‌روی شوید همین موارد ساده علاوه بر اینکه جسم شمارا سالم نگاه می‌دارد به لحاظِ ذهنی‌ هم کمی‌ از دغدغه‌های شما می‌کاهد مخصوصاً اگر سرتاسر هفته‌ی گذشته را در یک محیط شلوغ و پراسترس گذرانده باشید.

 

 

ورزش
7 نکته برای اینکه چطور یک برنامه‌نویس سالم و سرحال باشیم!

 

مشکلِ شایعِ دیگر RSI یا آسیب فشار تکراری است که اغلب افرادی دچار این عارضه می‌شوند که مدت زیادی از روز را پشت کامپیوتر سپری می‌کنند، از علائم آن سوزن سوزن شدن و بی‌حسی دست‌ها و درد در ناحیه گردن است. لطفاً وجود این عوامل را جدی بگیری!

۲-خواب

اگر زیر ۳۰سال هستید بدانید این موضوع برای شما بسیار مهم و حیاتی است ، چراکه اغلب برنامه‌نویس‌ها در این سن و سال تصوری از بیماری‌ها و ضربه‌های جسمی وارد آمده به خودشان ندارند اما این موضوع بسیار مهم است که بدانید عدم خواب کافی‌ در درازمدت اثرات مخربی‌ بر ذهن و جسم شما خواهد داشت ، همچنین به‌مرورزمان و بالاتر رفتن سن بیدار شدن از خواب در روز بعد برای شما سخت‌تر و سخت‌تر خواهد شد و مدت زیادی در روز کسل و بی‌حوصله خواهید بود!

7 نکته برای اینکه چطور یک برنامه‌نویس سالم و سرحال باشیم!

 

خواب راحت و کافی‌ به شما اجازه می‌دهد تا قدرت تمرکز در طول روز را بالا ببرید و بر روی عملکرد ذهن و جسم شما تأثیر مثبتی خواهد داشت. درواقع خوابیدن یک فرایند مهم طبیعی در شبانه‌روز است که مغز شما برای recovery و شروع مجدد روز بعد به آن احتیاج مبرم دارد .پس لطفاً سعی‌ کنید شب‌زنده‌داری به یک عادت روتین و هر شبه ی شما تبدیل نشود! تحقیقات بسیاری همچنین نشان داده است که کمبود خواب شما قابل جبران نیست به‌طور مثال اگر امشب ۴ ساعت بخوابید خواب ۱۰ ساعته ی فردا شب آن را جبران نخواهد کرد!

۳-وضعیت نشستن

مشکل بعدی می‌تواند نحوه‌ی نشستن شما روی صندلی‌ باشد ، حتی اگر در یک محیط مناسب با میز و صندلی‌‌های استاندارد هم کارمی کنید حتماً در طول روز حواستان به طرز نشستنتان روی صندلی‌ باشد! بهتر است هرچند ساعت یک‌بار بلند شوید کمی‌ به بدنتان کش‌وقوس بدهید و چند قدم راه بروید.تحقیقات نشان داده است نشستن پشت میز به دلایل متعددی برای سلامتی شما مفید نیست و یکی‌ از راه‌های مقابله با آن می‌تواند استفاده از یک میز ایستاده باشد، احتمالاً در وهله‌ی اول اصلاً از این ایده خوشتان نیاید و به آن بخندید ولی‌ خوب است بدانید درصورتی‌که ایستاده مشغول به کار با کامپیوتر باشید ضربان قلب شما ۱۰ برابر سریع‌تر از حالتی‌ که روی صندلی‌ نشسته‌اید میزند و این برابر است با سوزاندن ۵۰ کالری در ساعت ! چه چیزی از این بهتر؟؟

7 نکته برای اینکه چطور یک برنامه‌نویس سالم و سرحال باشیم!

اگر از این روش خوشتان آمد یک نگاهی‌ هم به میزهایی که روی تردمیل نصب می‌شوند بی اندازید شاید برای محیط‌های شخصی فکر بدی نباشد!

۴-کافئین

احتمالاً کمتر برنامه‌نویسی پیدا شود که عشق کافئین نباشد حال چه این ماده در قهوه باشد چه چای چه نوشیدنی‌های انرژی‌زا !
هرچند مصرف مناسب کافئین فواید زیادی دارد اما باید حتماً حواسمان به میزانِ مصرف آن در طول روز باشد چراکه در صورت مصرف بیش‌ازحد شاهد به هم خوردن نظم متابولیسم بدن خواهیم بود.

برخلاف باور عموم که فکر می‌کنند با یک لیوان قهوه می‌توانند انرژی موردنیاز روز خود را فراهم کنند خوب است بدانید کافئین به تنهائی‌ هیچ کالری‌‌ای‌ ندارد و تنها متشکل از مولکول‌هایی است که به‌طور مستقیم بر روی سیستم عصبیِ شما تأثیر می‌گذرد، مشکل بعدی می‌تواند وابستگی بیش‌ازاندازه‌ی شما به کافئین باشد تحقیقات بسیاری حاکی‌ از این است که افرادی که به‌طور مداوم قهوه مصرف می‌کنند احتمال شروع یک روز کاری بدون آن تقریباً برایشان غیرممکن است و فقدان آن به‌شدت روی کارایی و عملکرد آنان تأثیر منفی‌ خواهد داشت پس هرچند کافئین به‌راحتی‌ می‌تواند شمارا سرحال بیاورد اما سعی‌ کنید خیلی‌ وابسته‌ی آن نشوید ، می‌پرسید چطور؟ ما به شما اندکی‌ دویدن در هوای آزاد را پیشنهاد می‌کنیم، مطمئن باشید از این حجم انرژی مضاعف شگفت‌زده خواهید شد!

7 نکته برای اینکه چطور یک برنامه‌نویس سالم و سرحال باشیم!

دلیل بعدی برای کمتر مصرف کردن قهوه داشتن یک خواب کافی‌ و عمیق است پس بهتر است نوشیدن آن بعد از ساعت ۵ بعدازظهر را فراموش کنیم!

۵-تعادل

همیشه پیدا کردن راهی‌ برای ایجاد تعادل در زندگی‌ روزمره راحت نیست به‌خصوص اگر شما شغلی‌ با مسئولیت بالا و پرتنش داشته باشید اما بدانید واقعاً مهم نیست مشغول چه‌کاری هستید ،تا جایی‌ که می‌توانید سعی‌ کنید بین کار کردن وزندگی‌ شخصی‌ خود تعادل برقرار کنید، همه‌ی ما به زمانی‌ برای استراحت و آرامش فکری نیازمندیم بنابراین حداقل زمانی‌ که در جمع دوستان یا خانواده هستید از مسائل و درگیری‌های کاری پرهیز کنید تا جایی که ممکن است تلفن همراه خود را دور از دسترستان قرار دهید و برای چند ساعت فکر چک کردن ایمیل‌ها و پیغام‌هایتان نباشید. این استراحت به شما کمک می‌کند تا روز خود را بهتر به پایان ببرید و فردا را با حال بهتری شروع کنید.

۶-رژیم غذایی

7 نکته برای اینکه چطور یک برنامه‌نویس سالم و سرحال باشیم!

بدون شک داشتن یک رژیم غذایی سالم بر سبک زندگی‌ شما خواهد بود، برای سالم بودن مطمئن باشید مجبور نیستید تمام خوراکی‌های خوشمزه را از زندگی‌ خود حذف کنید فقط همین‌که حواستان باشد کی‌ و به چه میزان در حال مصرف آن هستید کافی است، مواد اساسی‌ و مهم مثل ویتامین‌ها و پروتئین ها را وارد رژیم روزانه‌ی خود کنید به میزان مناسب هم قهوه یا چای بنوشید ! راستی‌ خوردن صبحانه را هم فراموش نکنید.

۷-قطع ارتباط

ما در دنیایی زندگی‌ می‌کنیم که مهار تکنولوژی آسان نیست و ما از هر طرف توسط اسمارت فون‌ها تبلت‌ها و گجت‌های مختلف احاطه شدیم، همه‌ی ما دوست داریم هرلحظه پیگیر لایک ها در توییتر و اینستا باشیم و در جریان آخرین اخبارِ روز قرار بگیریم ولی‌ آیا واقعاً لازم است؟ ما معتقدیم شما زمانی‌ برای Disconnect شدن احتیاج دارید ، چند درصد از شما می‌توانید یک روز را بدون اینترنت سپری کنید؟ چند نفرتان حاضرید تلفنتان را در خانه بگذارید و به پیاده‌روی برید؟

7 نکته برای اینکه چطور یک برنامه‌نویس سالم و سرحال باشیم!

مطمئن باشید در این صورت مغزتان از شما تشکر خواهد کرد!

همه‌ی ما روزانه در معرض اطلاعات زیادی هستیم گاهی لازم داریم تا دکمه‌ی پاز را بزنیم و کمی بیشتر به خودمان و اطرافیانمان فکر کنیم، شروع این راه خیلی‌ سخت نیست اندکی‌ تغییر در سبک زندگی‌ شمارا موفق‌تر و سرحال‌تری می‌کند.
از امروز شروع کنید !

منبع: مجیدآنلاین

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *