تاثیر URL بر روی سئو
وقتی بحث بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو پیش میآید، شاید برای شما هم سوال ایجاد شود. که بهتر است آدرس صفحه سایت یا URL آن، فارسی باشد یا انگلیسی؟ کدام یک در سئو موثرتر است؟ موتور جستجوی گوگل کدام یک را بهتر پردازش میکند: URL فارسی یا انگلیسی؟
فاکتورهای بسیار زیادی بر روی سئو سایت و بهینه سازی موتور جستجو آن موثر هستند. و البته از میان برخی از آنها مهم تر و شناخته شده تر هستند. URL صفحه نیز یکی از این موارد است که انتخاب فارسی یا انگلیسی بودن آن چالش های بسیاری نیز داشته است. ما در این مقاله تا اندازهای که به شما کمک کند، به این سوالها پاسخ خواهیم داد، با ما همراه باشید.
URL فارسی یا انگلیسی؟
میدانیم که سئو کارها و تولیدکنندههای محتوا، همواره به دنبال یافتن موثرترین و بهترین روش برای بهینه سازی سایت هستند. اما حقیقت این است .که به دنبال سریعترین راه برای رسیدن به هدف هستند .و در نتیجه این وسواس ذهنی که همیشه یه راه بهتر وجود دارد، موجب میشود این موضوع کوچک، به یک معضل تبدیل شود.
ما در این مقاله جواب واضحی برای سوالاتی که در بالا ذکر کردیم نداریم.تنها هدفمان این است که ابهام ایجاد شده را کم کنیم .تا دیگر این سوال ذهنتان را درگیر نکند که URL فارسی بهتر است یا انگلیسی!
ما این موضوع را از دو دیدگاه بررسی خواهیم کرد:
- نظر گوگل در مورد زبان URL
- برترین سایتها در نتایج جستجو URL انگلیسی دارند یا فارسی
۱. نظر گوگل در مورد زبان URL
جان مولر، متخصص و تحلیلگر وب گوگل، در یک ویدئو به طور کامل در مورد این موضوع صحبت کرده است. وی معتقد است استفاده از URL غیر انگلیسی برای سایتهایی که محتوای غیر انگلیسی دارند. هیچ مانعی ندارد و مشکلی برای crawling و ایندکس کردن رباتهای گوگل ایجاد نخواهد کرد.
همچنین معتقد است به جای بحث در مورد زبان URL، به این فکر کنید که چطور میتوانید URL سایتتان را برای کاربر بهینه کنید.
در واقع، URL شما باید به مذاق کاربر اینترنت خوش آید!
۲. صفحات برتر در نتایج جستجو URL فارسی دارند یا انگلیسی؟
در اینجا برای رفع ابهام شما ما دست به یک آزمایش ساده و مختصر زدیم .تا ببینیم سایتهایی سئو موفقی داشته اند از URL فارسی استفاده کرده اند یا انگلیسی؟
به همین منظور دو عبارت “الگوریتم های گوگل” و “آموزش سئو” را در گوگل جستجو کردیم. و مشاهده کردیم که سایتهای فعال در این دو حوزه از URL انگلیسی استفاده کرده اند. اما قطعا این آزمون، جامع نیست و ممکن است در حوزههای دیگر و موضوعات دیگر، کاملا برعکس باشد.
اما در کل و به عنوان یک نتیجهگیری آنچه که مهم است این است که URL صفحه بر روی تجربه کاربر تاثیرگذار است .و در واقع URL سایت شما باید کاربر و جستجوگر را جذب نماید.
کاربر اینترنت و سایت شما باید با یک نگاه به URL صفحه و سایت شما بتواند متوجه شود .که در آن صفحه از سایت شما چه چیزی را خواهد یافت. بنابراین، فارسی یا انگلیسی بودن آن مهم نیست، بلکه مفهوم و معنای آن مهم است.