امتیاز کیفی (Quality Score) در گوگل ادز چیست؟

شهریور 9, 1401
برای تسلط بر تبلیغات کلیکی گوگل ادز، ابتدا باید درک درستی از امتیاز کیفی (Quality Score) داشته باشید، چرا که تاثیر بسیار زیادی بر روی میزان کارایی و تاثیر عملکرد کمپین تبلیغاتی و هزینه‌های بازاریابی شما دارد و میزان هزینه‌ای را که به ازای هر کلیک باید بپردازید را مشخص می‌نماید.

امتیاز کیفی در گوگل ادز چیست؟

امتیاز کیفی (Quality Score) در گوگل ادز که در واقع معیاری برای تعیین میزان هزینه‌ها به ازای هر کلیک در تبلیغات گوگل است، به رتبه‌بندی گوگل بر اساس کیفیت و میزان مرتبط بودن کلید واژه و تبلیغات کلیکی گوگل اشاره دارد. این امتیاز در حداکثر مقدار مزایده ضرب شده و رتبه تبلیغات در فرایند را مشخص می‌کند.

بطور کلی امتیاز کیفی، معیار اندازه‌گیری میزان مرتبط بودن کمپین تبلیغاتی است و فاکتورهای متعددی در آن تاثیر دارد که عبارتند از:

  • 1)نرخ کلیک در تبلیغات شما (CTR)
  • 2)میزان ارتباط هر یک از کلید واژه‌ها به گروه تبلیغاتی مورد نظر
  • 3)میزان و کیفیت ارتباط صفحات فرود
  • 4)میزان ارتباط متن تبلیغات با گروه تبلیغاتی مورد نظر
  • 5)پیشینه عملکردی اکانت گوگل ادز شما

با وجود اینکه هیچ کس به طور دقیق نمی‌داند در الگوریتم گوگل. کدام فاکتور اهمیت و ارزش بیشتری در امتیاز کیفی دارد، اما تجربه ثابت کرده است که نرخ کلیک با اهمیت‌ترین فاکتور این الگوریتم است. زمانی که کاربران زیادی بر روی تبلیغات شما کلیک کنند و آن را ببینند، گوگل متوجه می‌شود .این تبلیغ توانسته است توجه کاربر را جلب نماید و به وی کمک نماید. در نتیجه به عنوان پاداش امتیاز بالاتر و به دنبال آن هزینه پایین‌تری به شما تعلق خواهد گرفت.

چرا بهبود امتیاز کیفی در گوگل ادز اهمیت دارد؟

تجربه ثابت کرده است که موفقیت هر کمپین تبلیغاتی ارتباط مستقیمی با امتیاز کیفی آن در گوگل ادز دارد. و این به معنی بازگشت بیشتر سرمایه‌گذاری است. امتیاز بالاتر، هزینه به ازای هر تبدیل پایین‌تری را به همراه خواهد داشت .(که البته این هزینه با هزینه‌ای که به ازای هر کلیک باید بپردازید، متفاوت است). هزینه به ازای تبدیل در واقع هزینه‌ای است که پس از ثبت نام کاربر در خبرنامه و یا خرید محصول توسط بازدیدکننده، حاصل می‌شود. در کل، امتیاز بالاتر، هر دو هزینه به ازای کلیک و هزینه به ازای تبدیل را کاهش خواهد داد.

امتیاز کیفی در گوگل ادز چیست؟

چطور امتیاز کیفی را افزایش دهیم؟

امتیاز کیفی مشخص می‌کند تبلیغات شما چه مدت زمان و در کجا نمایش داده شود.در نتیجه لازم است به طور مدام رتبه‌بندی گوگل ادز خود را ارتقا دهید. به همین منظور می‌توانید از استراتژی‌های زیر استفاده نمایید:

  • به دنبال کلید واژه‌های جدید و مرتبط با کمپین تبلیغاتی خود باشید و از آنها استفاده نمایید.
  • کلید واژه‌ها و کلمات کلیدی خود را سازمان‌دهی کنید و در گروه‌های مشخص تقسیم‌بندی نمایید. به طوری که در کمپین‌های تبلیغاتی موثر واقع شوند.
  • کلید واژه‌های نامربوط و منفی را از کمپین‌های تبلیغاتی خود خارج کنید. فراموش نکنید که این کار مانع از هدر رفتن هزینه و زمان شما می‌شود.
  • فراموش نکنید متن تبلیغاتی خود را به طور مداوم بررسی کنید و متنی بنویسید که مرتبط با تبلیغات شما باشد. هر چه متن تبلیغاتی شما موثرتر باشد، نرخ تبدیل و کلیک شما بالاتر خواهد رفت و در نتیجه امتیاز کیفی شما بهبود می‌یابد.
  • صفحات فرودی مرتبط با گروه تبلیغاتی مورد نظرتان، ایجاد کنید که در ضمن افزایش نرخ تبدیل، تجربه کاربری خوبی ارائه ‌نماید.

اگرچه استراتژی مشخص، ساده و بدون خطایی برای بهبود امتیاز کیفی وجود ندارد. اما توجه به ارتباط عناصر موجود در کمپین تبلیغاتی‌تان می‌تواند به شدت بر روی امتیاز شما تاثیر بگذارد و موجب بهبود آن شود.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *