با تین کلاینت ها آشنا شوید. تین کلاینت یك رایانه سبك است كه به یك سرور متصل است. تین کلاینت برای انجام وظایف محاسباتی خود به شدت به یك رایانه دیگر وابسته است و با رایانه های رومیزی مرسوم (فت كلاینت) كه برای انجام مستقل وظایف طراحی شده اند تفاوت دارد. وظایف تعیین شده توسط سرور ممكن است از هاستینگ اشتراك گذاری اپلیكیشن های مجازی و دسكتاپ یا دسكتاپ مجازی گرفته تا پردازش اطلاعات و ذخیره فایل ها بر روی كلاینت متغییر باشد.

تین کلاینت ها مانند جزئی از یك زیرساخت گسترده رایانهی هستند كه در این زیرساخت كلاینتهای زیادی توان محاسباتی خود را با یك سرور به اشتراك گذاشته اند. از فواید این تمركز گرایی می توان به بهره وری بالای سخت افزار، هزینه كم حفظ و نگهداری نرم افزار و امنیت بالای آن اشاره كرد.

سخت افزار تین کلاینت

سخت افزار تین کلاینت عموما از یك ترمینال رایانه ای تشكیل شده است كه خروجی و ورودی برای كیبورد، موس، مانیتور، جك صدا و پورت های USB برای پرینتر، فلش درایو، وب كم، كارد ریدر، اسمارت فون و غیره دارد. برخی از تین کلاینت ها دارای سریال قدیمی یا پورت های مشابه برای پشتیبانی از دستگاه های قدیمی تر مانند چاپگر رسید، ترازو، ساعت دیجیتال و غیره دارند. نرم افزار تین کلاینت معمولا از یك GUI (رابط گرافیكی كاربر)، عامل دسترسی به رایانش ابری، مرورگر وب مركزی و مجموعه ای از امكانات مركزی است.

تین کلاینت درواقع یك رایانه رومیزی فاقد هرگونه قطعه مكانیكی مانند هارد دیسك و فن است و از این رو نسبت به رایانه های شخصی حرارت كمتری تولید می كند كه می تواند گزینه مناسبی برای محیط های كاری و صنعنی گرم باشند. این دستگاه ها كوچك تر و كم حجم تر از رایانه های شخصی هستند و از این رو فضای كمی اشغال می كنند پس برای محیط های كاری كوچك نیز مناسبند. توان مصرفی تین کلاینت های حدود ۳۰ وات است كه می تواند صرفه اقتصادی بهتری نسبت به رایانه های شخصی در ادارات و سازمان ها داشته باشد.

با تین کلاینت ها آشنا شوید

با تین کلاینت ها آشنا شوید

در حالی كه مدیریت اطلاعات ورودی و خروجی برای مدیران سازمان ها و ادارات زمان بر و هزینه بر است، و از لحاظ امنیت و حراست از اطلاعات، ابعاد كوچك و كم حجم، مصرف انرژی كم و امكانات مناسب استفاده از تین کلاینت بسیار مورد اقبال قرار گرفته است.

زیرو کلاینت ها (Zero Clients)

زیروكلاینت نوعی از دستگاه تین کلاینت است كه یك فاكتور بسیار كوچك دارد و با پردازش، ذخیره سازی و حافظه كاری ندارد. درواقع زیرو کلاینت یك رایانه شخصی فشرده كلاینتی است كه در زیرساخت های متمركز یا زیرساخت های دسكتاپ مجازی (VDI) مورد استفاده قرار می گیرد. یك زیرو کلاینت از یك firmware بسیار سبك استفاده می كند تا تنها چند كار را انجام دهد: ارتباطات شبكه ای از طریق یك GUI برقرار كند، اطلاعاتی كه سرور بر روی صفحه نمایش فرستاده را رمزگشایی كند و ورودی محلی را به هاست برگرداند.

چنین دستگاهی با این عملكرد ساده كمترین نیاز را به سخت افزارها و نرم افزارهای پیچیده دارد و از این رو كمتر در معرض از كار افتادگی، ویروس و غیره قرار می گیرد و مزیت دیگر زیرو کلاینت این است كه firmware‌ مركزی آن به قدری ساده است كه كمترین نیازی به ست آپ كردن یا مدیریت مداوم آن ندارد.

منبع: تیروز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا