برنامه برون سپاری اینتل _ گزارشی جدید از برون‌سپاری تولید همه پردازنده‌های سری Core اینتل به TSMC خبر می‌دهد. گفته می‌شود اینتل تولید کارت گرافیک DG2 را نیز به TSMC سپرده است.

ترندفورس با انتشار بیانیه‌ای می‌گوید، تحقیقاتی که انجام داده است نشان می‌دهند قصد دارد فرایند تولید پردازنده‌های نسل بعد سری Core اینتل را در کلاس پردازنده‌های اقتصادی، پردازنده‌های میان‌رده و پردازنده‌های بالارده با بهره گیری از دو لیتوگرافی پنج و سه نانومتری در تعداد انبوه شروع کند.

در آغاز بعضی شایعه‌ها از احتمال همکاری بین اینتل و شرکت‌های تراشه‌ساز دیگر برای تولید تراشه‌های سری Core خبر می‌دادند. ولی چیزی به‌صورت رسمی اعلام نشده بود. سرانجام مدیرعامل اینتل که به‌تازگی برکنار شده است، اعلام کرد تیم آبی قصد دارد تولید شماری از پردازنده‌هایش را برون‌سپاری کند.

intel در آن موقع اعلام کرد تراشه‌هایی که برون‌سپاری می‌کند، در دسته‌ی پردازنده‌های مرکزی (CPU) جای نمی‌گیرند. بااین‌ وجود گزارش جدید Wccftech به‌نقل از ترندفورس اعلام می‌کند، Intel قصد دارد بزرگ‌ترین خانواده از محصولات خودش را نیز با همکاری TSMC بسازد.

طبق ادعای ترندفورس، اینتل بعد از عرضه‌ی پردازنده‌های نسل دوازدهمی سری آلدر لیک (Intel Alder Lake) در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۱، TSMC را به بزرگ‌ترین همکار تجاری خود به‌منظور تولید انبوه تراشه تبدیل خواهد کرد و وظیفه‌ی تولید پردازنده‌های مرکزی نسل بعد خود را به این کمپانی خواهد داد. انگار پردازنده‌های سری Core i3 قرار است، اولین پردازنده‌های مرکزی برون‌سپاری‌شده‌ی اینتل باشند. این پردازنده‌ها در کارخانه‌های TSMC با بهره گیری از لیتوگرافی پنج نانومتری تولید خواهند شد.

Intel-&-TSMC

برنامه برون سپاری اینتل

اینتل در آغاز Core i3 را با لیتوگرافی پنج نانومتری TSMC می‌سازد و پس از آن، سراغ برون‌سپاری پردازنده‌های میان‌رده و بالارده خواهد رفت.

در نظر داشته باشید، که ترندفورس در گزارش خود از کلیدواژه‌ی تولید انبوهاستفاده کرده و این یعنی الزاما پردازنده‌های پنج نانومتری Core i3 در همان زمان عرضه نخواهد شد و عرضه‌ی آن‌ها مدتی بعد در همان سال ۲۰۲۲ اتفاق خواهد افتاد. پردازنده‌های آلدر لیک که در آن زمان به بازار عرضه شده‌اند، و برپایه‌ی معماری بهبودیافته‌ی ده نانومتری سوپرفین (SuperFin) تولید شده‌اند، سراغ بازار پردازنده‌های قدرتمند بالارده می روند.

پیش بینی می شود، اینتل تا نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۲، وظیفه‌ی تولید پردازنده‌های مرکزی میان‌رده و بالارده‌ی خود را هم به TSMC بدهد. پردازنده‌های موردبحث دارای لیتوگرافی پیشرفته‌تر ۳ نانومتری خواهند بود و به‌عنوان نسل جدید پردازنده‌های آلدر لیک به بازار عرضه خواهند شد. اکنون معلوم نیست که پردازنده‌های مورداشاره، مخصوص سیستم‌های دسکتاپ می باشند یا در کلاس لپ تاپ طراحی می‌شوند؛ با این وجود با نگاهی کلی به وضعیت و شرایط فعلی، پش بینی می کنیم، اینتل برای تولید هر دو دسته از پردازنده‌های خود سراغ TSMC خواهد رفت.

آنگونه که داده‌های ترندفورس نشان می‌دهند، Intel در حال حاضر تولید ۱۵ تا ۲۰ درصد از تراشه‌های غیر CPU خود را برون‌سپاری و مسئولیت تولید آن‌ها را به شرکت‌های TSMC و UMC محول کرده است.

Intel طی سال‌های اخیر برای دستیابی به لیتوگرافی‌های ده نانومتری و هفت نانومتری با مشکلات گوناگون مواجه شد. موضوعی که درآخر روی رقابتی‌بودن پردازنده‌های اینتل در بازار تأثیر منفی گذاشت. اوج این اتفاق در سال ۲۰۲۰ رخ داد. جایی که Intel اعلام کرد برخلاف برنامه‌ی اولیه، نمی‌تواند در موعد مقرر پردازنده‌های ۷ نانومتری را عرضه کند. اینتل به‌خوبی می‌داند که جایگاهش در بازار توسط پردازنده‌های سری رایزن شرکت AMD تهدید می‌شود و به‌همین خاطر راهی جز برون‌سپاری تولید تراشه‌ها نمی‌بیند.

Intel-Core-i3

برنامه برون سپاری اینتل

TSMC کارت گرافیک DG2 اینتل را با نسخه‌ای ویژه از لیتوگرافی ۷ نانومتری تولید می‌کند

Intel پیش‌تر به‌صورت رسمی تأیید کرده است که DG1 و SG1 و تایگر لیک قرار می باشد در کارخانه‌های این شرکت برپایه‌ی لیتوگرافی ده نانومتری تولید شوند. براساس گزارس جدید خبرگزاری اکستریم تک به‌نقل از روئیترز، Intel تصمیم گرفته است DG2 را در کارخانه‌های TSMC به‌مرحله‌ی تولید برساند.

تولید DG2 در کارخانه‌های TSMC از راه نسخه‌ی بهبودیافته‌ی لیتوگرافی ۷ نانومتری که در حال حاضر نام و جزئیات آن‌ مشخص نشده است، انجام خواهد شد. TSMC فعلا لیتوگرافی ۷ نانومتری را در سه نسخه با نام‌های N7 و N7P و +N7 طراحی کرده است. N7P همان نسخه‌ی استاندارد N7 می باشد، که بهبودهای بیشتری تجربه کرده تا قدرت پردازشی پردازنده‌ها را افزایش دهد. این درحالی است که +N7 از تکنیک EUV استفاده می‌کند. TSMC هر چند وقت یک‌بار نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ی لیتوگرافی‌های بالغ خود را معرفی می‌کند، و لیتوگرافی ۷ نانومتری این کمپانی را می‌توانیم جزو لیتوگرافی‌های بالغ عنوان کنیم.

تحلیلگر اکستریم‌تک می‌گوید، امکان دارد Intel پول اضافی به TSMC داده باشد تا TSMC نسخه‌ی ویژه‌ای از لیتوگرافی ۷ نانومتری را برای محقق ساختن اهداف اینتل طراحی کند. روئیترز ادعا می‌کند که لیتوگرافی اصلاح‌شده‌ی ۷ نانومتری TSMC پیشرفته‌تر از لیتوگرافی ۸ نانومتری سامسونگ (۸N) می باشد. انویدیا در گذشته از این لیتوگرافی برای معماری گرافیکی امپر استفاده کرده است.

طبق داده‌های منتشرشده توسط مؤسسه‌ی پژوهشی IC Insights در سال ۲۰۲۰، TSMC دومین کارخانه‌ی تولیدی بزرگ در جهان محسوب می‌شود و می‌تواند در طول هر ماه، به‌طور میانگین ۲٫۵ میلیون ویفر ۲۰۰ میلی‌متری را تولید کند. داده‌های IC Insights می‌گویند Intel در هر ماه ۸۱۷ هزار ویفر می‌سازد. این موضوع در نگاه اول باعث می‌شود فکر کنید اینتل می‌تواند به‌سادگی تمامی تولیدات خود را به TSMC بسپارد. بااین‌حال تمام کارخانه‌های TSMC نمی‌توانند قطعات موردنیاز اینتل را بسازند.

منبع: zoomit

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا