تفاوت کابل تلفن با کابل LAN – مقایسه کانکتور RJ45 با RJ11

تیر 15, 1398

تفاوت کابل تلفن با کابل LAN – مقایسه کانکتور RJ45 با RJ11 : در نگاه اول به نظر میاد که کابل تلفن با کابل LAN هیچ تفاوتی نداره و ممکنه خیلیا این دو کابل رو با هم اشتباه بگیرن . اگرچه خیلیا  می تونن دو کابل RJ11 یا همون کابل تلفن و کابل RJ45 یا کابل LAN رو از هم تشخیص بدن اما ممکنه هنوز ندونن که تفاوت های علمی و اساسی این دو کابل چیه . بنابراین تصمیم گرفتم خیلی مختصر و مفید تفاوت این دو کابل رو خدمت تون توضیح بدم .

کانکتور RJ یا Registered Jack چیست ؟

انواع کانکتور های Registered Jack یا RJ

واژه Connector در فرهنگ واژه ها به معنی اتصال دهنده است و تلفظ صحیحش هم /kəˈnek.tɚ/  هست نه کانکتور ! اما ما برای اینکه همه کانتکور سرچ میکنن مجبور شدیم که این کلمه رو به این شکل بنویسیم ، اساتید عفو کنن . کانکتور Registered Jack یک نوع رابط فیزیکی استاندارده که  در شبکه استفاده میشه . طراحی های استاندارد Registered Jack یا RJ  با عنوان RJ11 , RJ14 , RJ21 , RJ35 , RJ45 , RJ48 و … نام گذاری شدن . یعنی عبارت RJ به اضافه یه عدد که نشون دهنده نوع طراحی و کاربرد کانکتور مورد نظره .  خیلی از این استاندارد ها اغلب در شمال امریکا استفاده میشن . در این پست اصلا قصد ندارم خیلی درباره کانکتور RJ صحبت کنم چون این بحث خیلی مفصل و پیچیده است . همین قدر که بدونید کابل تلفن و کابل LAN از کانکتوری به نام RJ استفاده میکنن کافیه .

تفاوت های اساسی کابل تلفن یا RJ11 با کابل LAN یا RJ45

تفاوت کابل تلفن با کابل LAN – مقایسه کانکتور RJ45 با RJ11
RJ45
RJ45
RJ11

همونطور که عرض کردم کابل LAN و کابل تلفن در نگاه اول خیلی شبیه هم به نظر میان اما وقتی روشون زوم می کنید میفهمید که بابا اینا اصلا هیچ شباهتی با هم ندارن ! چند مورد از این تفاوت ها رو لیست کردم :

■ کابل lan ( با کانکتور RJ45 ) در شبکه های کامپیوتری و برای اتصال کامپیوتر ها ، سوئیچ و مودم و .. استفاده میشه اما کابل تلفن که کانکتور RJ11 داره فقط برای اتصال به خط تلفن استفاده میشه و نمی تونه ۲ تا کامپیوتر رو بهم وصل کنه !

■ کابل LAN از کابل تلفن RJ11 ضخیم تره و این ضخامت به راحتی قابل تشخیصه . دلیل این اختلاف ضخامت تعداد رشته سیم هاییه که تو این کابل ها به کار رفته . کابل LAN متشکل از ۸ رشته سیمه اما کابل تلفن فقط ۴ رشته سیم داره .

■ کابل LAN به کانکتور RJ45 وصل میشه اما کابل تلفن به کانکتور RJ11 . کانتکتور RJ45 از کانکتور RJ11 بزرگتره .

■ کانکتور RJ45 ( کابل LAN ) به هیچ وجه وارد پورت RJ11 (تلفن یا DSL ) نمیشه ! اگرچه کانکتور RJ11 تو پورت RJ45 جا میشه اما هیچ وقت این کار رو نکنید چون ممکنه پورت دستگاه تون (مثلا مودم ) آسیب ببینه .

گردآوری: مسعود اسماعیل پور

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *