طراحی سایت با فریم ورک‌های جاوا اسکریپت

مرداد 19, 1401
فریم ورک‌های جاوا اسکریپت، ابزارهایی هستند که کمک می‌کنند تا زبان برنامه‌نویسی بهترین پیکره‌بندی را اجرا نمایند. جاوا اسکریپت یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در گذشته بوده است و در حال حاضر، برای توسعه وب فرانت اند و بک اند (the front and back-end) وب سایت‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

فریم ورک جاوا اسکریپت چیست؟

فریم ورک‌های جاوا اسکریپت، چارچوب اولیه مورد نیاز برای ایجاد برنامه‌های جاوا اسکریپت را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهند. در اصل، ساختار کلی برنامه را مشخص می‌کنند. این ابزارها موجب صرفه جویی در زمان و زحمات توسعه دهندگان می‌شوند. در واقع این فریم ورک‌ها، از این واقعیت استفاده می‌کنند که اکثر وب سایت و برنامه وب، ویژگی‌های مشترکی دارند.

ایجاد برنامه‌های وب از ابتدا تا انتها، می‌تواند کار و زمان زیادی را نیاز داشته باشد، با استفاده از پایگاه‌های داده کاربردی این فریم ورک‌ها، پروژه‌ها سریع‌تر و بهتر پیش می‌روند. در مورد جاوا اسکریپت این پایگاه داده شامل مجموعه‌ای از کتابخانه‌های کد است. کتابخانه‌ها، کدی را تدوین می‌کنند که قابلیت خاصی را برای نوع خاصی از برنامه‌ها، ایجاد می‌کنند.

فریم ورک‌های جاوا اسکریپت چه کاری انجام می‌دهند؟

هر یک از فریم ورک‌های جاو اسکریپت با هدف متفاوتی توسعه یافته‌اند. اما در کل، هدف جاوا اسکریپت یک انتخاب ثابت برای توسعه وب است و بسیاری از این فریم ورک‌ها، حول این هدف می‌چرخند.

این فریم ورک‌ها، کدهای جاوا اسکریپت از پیش نوشته شده‌ای هستند که ویژگی‌ها و امکانات برنامه نویسی معمولی را ارائه می‌دهند و در نهایت توسعه وب سایت را آسان‌تر می‌کنند. در واقع، اغلب این فریم ورک‌ها، یک سری عملگرهایی هستند که به توسعه دهنده کمک می‌کند با تعداد کد نویسی کمتری، کارهای بیشتری انجام دهد و این به معنای صرف زمان کمتر برای پیاده سازی، دانلود و کد نویسی است.

طراحی سایت با فریم ورک‌های جاوا اسکریپت

 تفاوت بین یک فریم ورک جاوا اسکریپت و کتابخانه جاوا اسکریپت

در کتابخانه جاوا اسکریپت، توسعه دهنده توابع خاصی را از کد اصلی، فراخوانی می‌کند، در حالی که در فریم ورک‌های جاوا اسکریپت نمی‌تواند این کار را انجام دهد. در عوض، فریم ورک‌ها یک قطعه کد را به روشی از پیش تعیین شده فرا خوانی می‌کنند و از آن استفاده می‌کنند. فریم ورک طراحی برنامه را تعریف می‌کند.

انتخاب و هماهنگی کد از فریم ورک نسبت به استفاده از کتابخانه، جامع‌تر است. یک فریم ورک نه تنها یک راه حل منحصر به فرد، بلکه یک الگوی کامل برای توسعه ارائه می‌دهد. مزیت آن سازماندهی بیشتر و کارایی موثرتر است.

5 فریم ورک جاوا اسکریپت محبوب

در این قسمت 5 مورد از بهترین و محبوب‌ترین فریم ورک‌های جاوا اسکریپت را به اختصار معرفی خواهیم کرد:

  1. Node.js: دقیقا یک فریم ورک جاوا اسکریپت نیست و در واقع یک پلتفرم کد نویسی سمت سرور بر پایه جاوا اسکریپت گوگل کروم است و موجب سهولت ایجاد و مقیاس‌پذیری برنامه‌های وب می‌شود.
  2. Vue.js: این فریم ورک متن باز برای توسعه رابط کاربری استفاده می‌شود و یادگیری آن آسان است.
  3. AngularJS: این فریم ورک متن باز علاوه بر اینکه این امکان را به وجود می‌آورد تا از HTML برای طراحی قالب استفاده کنید، موجب می‌شود بتوانید Syntax های آن را طور گسترش دهید که جزئیات برنامه وب نیز به وضوح بیان شود.
  4. Ember.js: این فریم ورک متن باز جاوا اسکریپت، رایگان و سمت کاربر و با هدف توسعه برنامه وب و تحت لیسانس MIT ارائه شده است.
  5. React: در واقع فریم ورک ری اکت، که توسط فیس بوک توسعه یافته است، برای طراحی رابط کاربری UI بکار برده می‌شود.
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *