طراحی UI یا رابط کاربری _ طراحی UI و UX دو اصطلاحی می باشد، که اکثرا در طراحی وب و اپلیکیشن، اشتباه گرفته می شوند. مسلما دور از انتظار هم نیست، بدلیل اینکه اصطلاحات معمولا در کنار یکدیگر دیده می شوند و به نظر می رسد که هر دو یک مفهوم دارند. ولی UI چیست و طراحان UI چه کسانی می باشند؟

رابط کاربری یا UI) User Interface) گفته می شود، کاربر را قادر می سازد تا با محصول ارتباط برقرار کند. رابط کاربری یا UI به شیوه تصویری، تجربه کاربری یا UX را که برای ایجاد تعامل معنی دار و لذت بخش به کاربر ارائه شده است، به تصویر می کشد. مثل: رنگ ها، دکمه ها و …

 

طراحی UI یا رابط کاربری چه کسانی می باشند؟

طراحان UI، به دنبال ایجاد طرح هایی می باشند، که برای استفاده کنندگان آسان و لذت بخش باشد. به دلیل اینکه UI نقطه ای است که کاربر با محصول تعامل برقرار می کند.

 

انواع طراحی UI یا رابط کاربری

رابط کاربری گرافیکی (GUI)

رابط های کنترل شده صدا (VUI)

رابط های مبتنی بر حرکت (VR)

 

تعدادی از ویژگی های رابط کاربری خوب

سازگاری (Consistent)

بصری (Intutive)

زیبا (Elegant)

محتوا محور (Content-Focused)

تمیز (Clean)

واکنشگر (Responsive)

کارآمد (Efficient)

آشنا (Familiar)

 

 

در طراحی رابط کاربری موثر، موردهای زیر را هم در نظر بگیرید

-کاربران به سرعت طرح ها را قضاوت کرده و به کاربرد پذیری و زیبایی بسیار اهمیت می دهند.

-کاربران به چرایی طرح شما اهمیتی نمی دهند، اما به سادگی و حداقل تلاش خود برای استفاده از محصول اهمیت می دهند. طراحی شما باید نامرئی باشد. آنها نباید فقط روی آن تمرکز کنند بلکه باید کارهای خود را انجام دهند.
زمینه ها و جریان کار کاربران خود را که می توان از طریق نقشه سفر مشتری پیدا کرد، بشناسید تا بهترین رابط کاربری را که می تواند بهترین تجربه ها را خلق کند، بسازید.

-رابط کاربری نیز باید لذت بخش باشد (یا لااقل رضایت بخش و عاری از سرخوردگی باشد). زمانیکه شما نیازهای کاربران را پیش بینی می کنید و با رعایت نیاز های کاربران آن ها را خوشحال می کنید، سبب می شود کاربران حس خوبی نسبت به محصول شما داشته  و بیشتر از محصول شما استفاده کنند.
در صورت نیاز، عناصر گیمیفیکیشن می توانند طراحی شما را سرگرم کننده تر کنند.

-رابط کاربر باید هویت برند را اعلام کرده و اعتماد کاربران را تقویت کند. طراحی خوب، طراحی احساسی می باشد. کاربران احساسات خوب را به برند هایی ربط می دهند، که در همه جنبه ها با آنها صحبت می کنند و جادوی تجربه های لذت بخش و یکپارچه را زنده نگه می دارند.

 

برای ارائه رابط کاربری یا UI چشمگیر، از یاد نبرید که کاربران انسان می باشند. بنابراین نیاز ها و محدودیت های ذهنی آن ها را هم در نطر داشته باشید و سعی کنید طراحی شما انسان محور باشد.

 

منبع: virgool

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا