لینک سازی داخلی چیست؟

اردیبهشت 7, 1401
لینک سازی داخلی، ایجاد لینک‌هایی هستند که کاربر را از یک صفحه در یک دامنه به صفحه دیگری در همان دامنه ارجاع می‌دهند و معمولا در ناوبری اصلی استفاده می‌شوند. این لینک‌ها به ایجاد زنجیره‌ای از اطلاعات در وب سایت کمک می‌کنند. همچنین به بهبود سئو و افزایش رتبه‌ بندی سایت کمک می‌کند.

لینک سازی داخلی چیست؟

لینک سازی داخلی به تولید لینک‌ها و پیوندهایی در منوی اصلی سایت، سایدبار، محتوای صفحه، بنرهای گرافیکی، فوتر و سایر بخش‌ها اشاره دارد که به صفحات موجود در همان دامنه اشاره ‌کند و با لینک‌هایی که شما را به صفحات و وب سایت‌ها و دامنه‌های دیگر ارجاع می‌دهد، متفاوت است.

در واقع، لینک‌ سازی داخلی به گوگل کمک می‌کند تا تمام صفحات سایت شما را پیدا کند و آنها را فهرست‌بندی و درک کند. همچنین ارزشمندی یک صفحه از سایت را به گوگل نشان می‌دهد. البته به این معنا نیست که لینک‌های داخلی صد در صد موجب بهبود رتبه گوگل می‌شود؛ اگر از لینک‌های داخلی به طور استراتژیکی استفاده کنید، و به صفحات مهم در سایت‌تان ارجاع دهید، آنگاه این لینک سازی بر روی رتبه‌بندی سایت شما در گوگل تاثیر خواهد داشت.

اهمیت لینک سازی داخلی

همانطور که اشاره شد، در الگوریتم گوگل، صفحات جدید زمانی توسط خزنده‌ها و ربات‌های گوگل فهرست‌بندی می‌شوند که دارای لینک داخلی باشند. در نتیجه، مهمترین کاربرد لینک سازی داخلی، شناساندن محتواهای جدید به گوگل است.

فرض کنید محتوای جدیدی در وب سایت‌تان دارید که بک لینکی دریافت نکرده است و در نقشه سایت نیز وارد نشده است. در این شرایط خزنده‌های گوگل از وجود چنین صفحه‌ای مطلع نخواهند شد؛ در نتیجه، عملا این محتوای جدید هیچ تغییری در رتبه گوگل و ترافیک ورودی سایت شما نخواهد داشت. گوگل چنین صفحه‌هایی که هیچ لینک داخلی ندارند را به عنوان صفحه یتیم (orphan pages) می‌شناسد.

لینک سازی داخلی چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، لینک‌های داخلی باید به بهترین محتوا و در حقیقت، صفحات مهم سایت شما اشاره داشته باشند. اما استفاده از چندین لینک داخلی در یک صفحه، عملا اهمیت و تفکیک موضوعی لینک‌ها را غیرقابل درک خواهد نمود. لذا برای لینک سازی داخلی اصولی  و صحیح می‌بایست از دو تکنیک‌ زیر استفاده نمایید:

تکنیک مرزبندی محتوا

قرار گرفتن تمام دسته‌بندی‌های سایت‌تان در صفحه اصلی موجب می‌شود گوگل، به همه آنها ارزش و اعتبار یکسانی بدهد و این در صورتی است که برخی از این دسته‌ها و زیر دسته‌ها برای شما اهمیت و اولویت بیشتری دارند.

پس باید با استفاده از تکنیک مرزبندی محتوا، آن دسته از محتواهایی که از نظر موضوعی با هم ارتباط دارند را به وسیله لینک سازی داخلی به هم مرتبط نمایید و در صفحه اصلی سایت‌تان تنها به دسته‌بندی‌های اصلی لینک دهید. در این صورت کاربر هنگامی که به یکی از این دسته‌ها وارد می‌شود، به محتوای مادر و زیر دسته‌های آن دسترسی خواهد داشت.

این روش سه مزیت دارد: دسترسی راحت کاربران به محتوای سایت و جستجوی آسان محتوا، درک بهتر ربات‌های خزنده گوگل از ارتباط موضوعی صفحات و انتقال اعتبار و ارزش به صفحات مهم.

استفاده از انکر تکست

انکر تکست‌ها در واقع، متن‌هایی هستند که وبسایت شما را در یک جمله به کاربر می‌شناسانند و کار اصلی آنها برقراری اتصال محکم بین کاربر و سایت است. در واقع انکر تکست مانند یک تابلوی راهنما است که کاربر را به محتوای مورد نظرش راهنمایی می‌کند. استفاده از انکر تکست به طرز قابل توجهی موجب بهبود سئو می‌شود.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *