بوت استرپ چیست؟ – بوت استرپ (Bootstrap) مجموعه ابزار قدرتمندی متشکل از ابزارهای CSS، HTML و JavaScript برای ایجاد و ساخت صفحات وب و برنامه‌های وب است. این مجموعه در واقع یک پروژه رایگان متن باز است که GitHub میزبانی می‌شود و در اصل توسط و برای توییتر ایجاد شده است و توسط NASA و MSNBC و دیگر سایت‌های مطرح استفاده شده است.

وب سایت رسمی، بوت استرپ Bootstrap آن را اینگونه تعریف می‌کند:

“محبوب‌ترین چارچوب CSS، HTML و JS برای توسعه پروژه‌های واکنش‌گرا و mobile-first در وب.”

محبوبیت بوت استرپ پس از انتشار نسخه متن باز در سال ۲۰۱۱، خیلی سریع و بدون دلیل افزایش یافت. طراحان و توسعه‌دهندگان وب، آن را دوست دارند زیرا انعطاف‌پذیر است و کار با آن آسان است و مزیت اصلی آن، این است که از نظر طراحی واکنش‌گرا است و استفاده از آن آسان و یادگیری آن بسیار سریع است. بوت استرپ را می‌توان با هر IDE یا ویرایشگر و هر فناوری و زبان سرور، از ASP.NET گرفته تا PHP و Ruby on Rails استفاده نمود.

توسعه دهندگان وب، با استفاده از این مجموعه می‌توانند بدون نگرانی در مورد طراحی روی کار توسعه، تمرکز کنند و وب سایتی زیبا داشته باشند تا سریع راه‌اندازی شود. متقابلا، این مجموعه نیز بستر قابل اطمینانی برای ایجاد موضوعات جالب را در اختیار طراحان وب قرار می‌دهد.

به عبارت دیگر، بوت استرپ یک چارچوب front-end قدرتمند است که برای ایجاد وب سایت‌ها و برنامه‌های وب مدرن از آن استفاده می‌شود. این منبع رایگان است و در عین حال دارای الگوهای HTML و CSS بسیاری برای عناصر رابط UI مانند دکمه‌ها و فرم‌ها است و از پسوندهای JavaScript نیز پشتیبانی می‌کند.

بوت استرپ چیست؟
بوت استرپ چیست؟

۶ مزیت بوت استرپ برای توسعه دهندگان وب

۱- گرید و شبکه واکنشگر

گریدها در چیدمان المان‌ها و محتوای سایت در صفحه به شما کمک می‌کنند و با استفاده از بوت استرپ دیگر لازم نیست ساعات زیادی برای کدگذاری و ایجاد گرید و شبکه، صرف کنید. این مجموعه همراه با یک سیستم گرید و شبکه از پیش تعریف شده در دسترس قرار گرفته است و به شما این امکان را می‌دهد که بر مبنای ۱۲ ستون صفحه خود را ایجاد کنید.

۲- تصاویر واکنشگر

یکی از ویژگی‌های خوب بوت استرپ، واکنش‌گر بودن تصاویر است. در این مجموعه کد اختصاصی ارائه شده است که با استفاده از آن اندازه تصاویر بر اساس اندازه صفحه نمایش به صورت خودکار تغییر می‌کند. کافیست کلاس img-responsive را به تصاویر خود اضافه کنید و قوانین از پیش تعریف شده CSS باقی ماجرا مدیریت خواهد کرد.

۳- کامپوننت‌ها

کامپوننت‌ها در حقیقت مجموعه‌ای از کدهای نوشته شده هستند که به کمک آنها می‌توان عناصر زیبا و استانداردی را به صفحه وب اضافه نمود. بوت استرپ دارای کامپوننت‌های بسیار زیادی از قبیل نوارهای پیمایش، منوهای کرکره‌ای‌ها، نوارهای پیشرفت و تامبنیل‌هاست.

این کامپوننت‌ها نه تنها به صفحه روح می‌بخشند، بلکه می‌توانید مطمئن باشید که بدون توجه به اندازه صفحه نمایشی که برای مشاهده وب شما استفاده شده است، هر یک از عناصر طراحی‌تان عالی به نظر می‌رسید.

۴- شخصی‌سازی

یکی از مهمترین انتقادها در مورد چارچوب‌هایی مانند بوت استرپ، اندازه فایل‌های آنهاست – حجمی که دارند و هنگام بارگیری، واقعا می‌تواند موجب کند شدن برنامه شما شود. به طور مثال در حال حاضر حجم Bootstrap’s CSS 119 کیلوبایت است. شاید در مقایسه با فایل‌های تصویری و ویدئویی به خصوص، زیاد به نظر نرسد، اما برای یک فایل CSS زیاد است!

آنچه که در چنین مواقعی به شما کمک خواهد کرد، شخصی‌سازی عملکردی است که می‌خواهید در بارگیری انجام شود و بوت استرپ چنین امکانی را در اختیار شما قرار داده است.

۵- جامعه بزرگ بوت استرپ

همانند بسیاری از دیگر پروژه‌های متن باز، بوت استرپ نیز جامعه بزرگی از طراحان و توسعه‌دهندگان را پشت سر خود دارد. میزبانی در GitHub موجب می‌شود تا توسعه‌دهندگان بتوانند بوت استرپ را اصلاح کرده و به آن کمک کنند. همچنین این امر باعث می‌شود افراد به راحتی بتوانند با یکدیگر همکاری کرده و با هم در تعامل باشند.

۶- تمپلیت‌ها و قالب‌ها

با افزایش محبوبیت بوت استرپ، بسیاری از طراحان شروع کردند به ایجاد قالب‌های مبتنی بر این مجموعه، تا روند توسعه وب را بیش از پیش تسریع ببخشند. وب سایت‌های زیادی وجود دارند که قالب‌های سفارشی‌شان را به صورت رایگان و یا پولی به اشتراک می‌گذارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا