حریم خصوصی واتساپ

بهمن 19, 1399

حریم خصوصی واتساپ _ اگر از هفته ها‌ی پیش نگران حریم خصوصی خود در واتساپ شده‌اید، بهتر است حقیقت مهمی را بدانید: اغلب شما بدون اینکه اطلاع داشته باشید، از ۲۰۱۶ تا الان اطلاعات شخصی‌تان را دراختیار فیسبوک قرار داده‌اید.

از وقتی که فیسبوک پیام‌رسان واتساپ را در سال ۲۰۱۴ با قراردادی به‌ارزش ۱۹ میلیارد دلار خریداری کرد، کاربران همواره نگران بودند چه مقدار از داده‌های شخصی‌شان قرار است، در بین این دو شرکت رد‌و‌بدل شود. تعداد زیادی از کاربران واتساپ با حقیقتی با اهمیت مواجه شدند. بدلیل اینکه فیسبوک فرایند ارسال نوتیفیکیشن درون‌برنامه‌ای را برای کاربران واتساپ آغاز کرد تا آن‌ها را از اقدامی آگاه کند که قدم اصلی‌اش در سال ۲۰۱۶ برداشته شده بود. به راستی در همان سال، واتساپ موافقت کرد داد‌ه‌های کاربرانش را برای فیسبوک به‌اشتراک بگذارد.

طبق مقاله وایرد، صفحه‌ی سیاست‌های حریم خصوصی و قوانین استفاده از واتساپ به‌روزرسانی شد. قوانین به‌روزشده‌ی واتساپ نکات مختلفی را با تمرکز بر کسب‌و‌کارها شامل می‌شود. ولی نکته‌ی پر اهمیت دربر دارد. در چند وقت گذشته، پیغام شناور جدیدی روی واتساپ ظاهر شده است که به کاربران می‌گوید از ۸ فوریه‌ی ۲۰۲۱ (۲۰ بهمن ۱۳۹۹) جدیدترین سیاست‌های حریم خصوصی واتساپ به ‌مرحله‌ی عملیاتی خواهد رسید و همه ی کاربران برای ادامه‌ی استفاده از این پیام‌رسان باید قوانین جدید را قبول کنند.

به‌عنوان قسمتی از سیاست‌های جدید واتساپ برای حریم خصوصی، واتساپ متنی را حذف کرد که می‌گفت کاربران می‌توانند به‌صورت آزادانه از به‌اشتراک‌گذاشته‌شدن داده‌هایشان با فیسبوک جلوگیری کنند. در این متن آمده بود: اگر جزو کاربران فعلی می باشید، می‌توانید انتخاب کنید اطلاعات حساب کاربری واتساپتان با فیسبوک به‌اشتراک گذاشته نشود، به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها سبب می‌شود تبلیغات به‌نمایش‌درآمده برایتان در فیسبوک و تجربه‌ی محصولات بهبود پیدا کند.

تغییرات تازه سیاستهای حریم خصوصی واتساپ اثری روی نحوهی رفتار این کمپانی با دادههای خصوصی کاربران نخواهد گذاشت.

تعدادی از خبرگزاری‌ها و البته تعداد زیادی از کاربران سردرگم‌شده‌ی واتساپ در حرکتی ‌درک‌کردنی فرض کردند، حذف‌شدن متن بالا بدین‌معنی می باشد که واتساپ بالاخره از خط‌قرمز عبور کرده و قصد دارد کاربران را مجبور کند داده‌هایشان را با فیسبوک به‌اشتراک بگذارند. با این جال، این شرکت می‌گوید متن مذکور در صفحه‌ی سیاست‌های حریم خصوصی، نحوه‌ی به‌اشتراک‌گذاری داده‌های واتساپ با فیسبوک را برای بیش از ۲ میلیارد کاربرش از سال ۲۰۱۶ منعکس می‌کند.

آگوست ۲۰۱۶،  واتساپ از اعمال تغییراتی مهم در سیاست‌های حریم خصوصی‌اش خبر داد و گفت فرایند به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات و متادیتای کاربران با فیسبوک را شروع کرده است. موقع وضع سیاست‌های جدید، واتساپ به یک‌میلیارد کاربر آن زمان سی روز مهلت داد با انتخاب گزینه‌ای خاص، از دسترسی فیسبوک به پاره ای از اطلاعات مشخص جلوگیری کنند، نه همه‌ی اطلاعات.

اگر در آن موقع گزینه‌ی یادشده را انتخاب کرده باشید، واتساپ همچنان به تصمیم شما احترام خواهد گذاشت. این قابلیت مدت‌ها است که از تنظیمات اپلیکیشن واتساپ حذف شده است. ئلی می‌توانید ازطریق قسمت Requwst Account Info در منو تنظیمات واتساپ، بررسی کنید که آیا در سال ۲۰۱۶ گزینه‌ی مذکور را انتخاب کرده‌اید یا نه.

از سال ۲۰۱۶ تاکنون، واتساپ میزبان بیش از یک‌میلیارد کاربر دیگر شده است. این کاربران پرشمار به‌همراه کاربران قدیمی که در سال ۲۰۱۶ نتوانستند گزینه‌ی مربوط به خروج از پروژه‌ی به‌اشتراک‌گذاری داده‌های واتساپ با فیسبوک را انتخاب کنند، در تمام این مدت داده‌هایشان را دراختیار فیسبوک قرار داده‌اند، بدون اینکه خودشان خبر داشته باشند.

بیانیه واتساپ

شخصی به نمایندگی از واتساپ در گفت‌و‌گو با رسانه‌ی وایرد تأکید کرده است، که تغییرات اعمال‌شده در هفته‌ی گذشته روی سیاست‌های حریم خصوصی واتساپ، در عمل تأثیر خاصی روی نحوه‌ی کارکرد این پیام‌رسان درزمینه‌ی به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها با فیسبوک نخواهد گذاشت. واتساپ در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد:

صفحه‌ی به‌روزشده‌، سیاست‌های حریم خصوصی و قوانین استفاده از واتساپ اطلاعات زیادی درباره‌ی چگونگی پردازش داده‌های شما و تعهد ما به حریم خصوصی را نشان می‌دهد. واتساپ به‌عنوان عضوی از کمپانی های زیرمجموعه‌ی فیسبوک، با این شرکت همکاری می‌کند تا آموخته ها و یکپارچگی مشابهی در سراسر اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های این شرکت ارائه دهد.

هیچ کدام از تغییرات یادشده در هیچ زمانی روی قابلیت برجسته‌ی واتساپ، یعنی رمزنگاری سرتاسری (End To End Encryption) اثر نگذاشته‌اند. پیغام‌ها و تصویرها و دیگر محتوایی که در بستر واتساپ ارسال و دریافت می‌کنید، فقط روی تلفن هوشمند و دستگاه افرادی مشاهده‌شدنی می باشد که به آن‌ها پیام فرستاده‌اید و فیسبوک نمی‌تواند به محتوای چت دسترسی پیدا کند.

با وجود رمزنگاری سرتاسری، فیسبوک هرگز به محتوای چتها در واتساپ دسترسی پیدا نمیکند

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، بارها گفته است خودش را به توسعه هرچه‌بیشتر سیستم رمزنگاری سرتاسری در سرویس‌های شرکت زیرمجموعه‌اش متعهد می‌داند. فیسبوک می‌کوشد پلتفرم‌های پیام‌رسانی خود را با همدیگر ادغام کرده و یکی از اقدامات این شرکت در این زمینه، گسترده‌ترکردن استفاده از رمزنگاری سرتاسری می باشد.

البته تاکنون هم مجموعه‌ی بزرگی از داده‌ها درباره‌ی نحوه‌ی استفاده‌ی شما از این اپلیکیشن وجود دارند، که واتساپ می‌تواند آن‌ها را جمع‌آوری کرده و دراختیار فیسبوک قرار دهد. واتساپ می‌گوید اطلاعات کاربران را برای انجام عملیات‌های کاری و ارائه‌، بهبود، درک، شخصی‌سازی، حمایت و بازاریابی خدماتش جمع‌آوری می‌کند. درعمل، این گفته به این معنی می باشد، واتساپ اطلاعات بسیاری از کاربرانش با فیسبوک به‌اشتراک می‌گذارد که از میان آن‌ها، می‌توانیم به اطلاعات حساب‌های کاربری، نظیر شماره گوشی اشاره کنیم.

علاوه براین، واتساپ مدت‌زمان حضور شما در این پیام‌رسان را می‌داند و از این موضوع نیز آگاه می باشد، که شما به‌عنوان کاربر، هر چند مدت یک ‌بار وارد واتساپ می‌شوید. واتساپ اطلاعات دیگری مانند نحوه‌ی ارتباطتان با دیگر کاربران، جزئیات شبکه ی گوشی، شناسه‌های منحصربه‌فرد دستگاه‌ها، آدرس IP، جزئیات جستجوگر، سیستم‌عامل، اطلاعات سلامت باتری، نسخه‌ی اپلیکیشن و حتی زبان و منطقه‌ی زمانی شما را جمع‌آوری می‌کند و در‌اختیار فیسبوک قرار می‌دهد.

اگر می اندیشید داد‌ه‌های جمع‌آوری‌شده در همین‌جا تمام می‌شود، سخت در اشتباه بوده‌اید. تحلیلگران می‌گویند داده‌های معاملات و اطلاعات مالی و کوکی‌ها و اطلاعات مکانتان بسته ‌به مجوزهای قرارگرفته دراختیار واتساپ جزو اطلاعاتی می باشند که فیسبوک دسترسی به آن‌‌ها را حق خود می‌داند.

signal

چند ماه بعد از خروج از فیسبوک، در حال حاضر بنیاد سیگنال ‌را به‌همراه فردی دیگر بنیان‌گذاری کرد. این بنیاد غیرانتفاعی مسئول حفظ و توسعه‌ی پروتکل امنیتی متن‌باز سیگنال می باشد. واتساپ و signal و تعدادی اپلیکیشن پیام‌رسان دیگر به‌منظور ارائه‌ی قابلیت رمزنگاری سرتاسری به پروتکل سیگنال متکی می باشند.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *