سئو (SEO)

دی 26, 1399

سئو (SEO) مخفف کلمات Search Engine Optimization به معنای بیهنه سازی برای موتورهای جستجو می باشد. از آنجا که گوگل بزرگ‌ترین موتور جستجو در دنیا است، سئو بر اساس معیارها و قوانین رتبه‌بندی گوگل انجام می‌شود. هر بار که کلمه ای را در گوگل جستجو می‌کنید با یک لیست بلند از نتایج مرتبط با جستجو مواجه می‌شوید، که اصطلاحا  آن را Search Engine Results Pages  به معنای “صفحه نتایج جستجو” می نامند. بنابراین شما به عنوان صاحب یک کسب‌و‌کار آنلاین، باید تمام تلاش‌تان را به‌کار ببرید، تا وب‌سایت شما با کلمات جستجوی مرتبط در صفحه نخست و حتی در اولین ردیف نتایج موتور جستجو گوگل ظاهر شود، تا مشتری و فروش شما افزایش پیدا کند. سئو در واقع مجموعه تلاشی می باشد که شما برای رسیدن به ابتدای لیست گوگل انجام می‌دهید.

سئو سایت  یکی از فعالیت هایی است که توسط سئوکار انجام می شود.

عوامل تاثیر گذار در بهبود وضعیت سایت

عواملی که در بهبود وضعیت سایت شما تاثیر خواهد گذاشت را می توان به دو دسته تقسیم کرد: عوامل داخلی و عوامل خارجی. بهینه سازی سایت بیشتر بر روی عوامل داخلی تکیه دارد و با بهبود ساختار وب سایت و همچنین قالب آن سعی می کند، وضعیت سایت شما در گوگل را بهبود ببخشد. به این نکته توجه داشته باشید که عوامل مهم سئو عبارتند از: نحوه طراحی سایت (شامل کد نویسی، نحوه قرار گرفتن محتوا در صفحه،  سرعت لود شدن،نحوه طراحی قالب، ساختار صفحات و…) و محتوای سایت. در نتیجه هیچ متخصص سئوی سایتی نمی تواند به تنهایی باعث بهبود وضعیت سایت شما شود، و شما علاوه بر اینکه باید یک سایت مناسب و بهینه سازی شده برای گوگل داشته باشید، نیاز دارید که محتوای مناسب نیز در سایت خود تولید کنید.

سئو (seo) سایت چیست؟

سئو سایت چیست؟

انواع روش های سئو (SEO)

برای این که کاملا درک کنید سئو سایت چیست، باید در مرحله اول روش‌‌های آن را بشناسید. سئو را می‌توان با سه روش‌ کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری انجام داد.

۱-  سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفيد به مجموعه تکنيک‌ها، استراتژی ها و روش‌هایي که از قوانين و راهنمايي‌هاي موتورهاي جستجو تبعيت مي‌کنند، اشاره دارد. در سئو کلاه سفید اولویت اول جلب رضایت مشتریان و مخاطبین سایت می باشد، بطوریکه قوانین سئو هم رعایت شود. اگر قصد دارید به سرعت وارد صفحه اول شوید، این روش سئو اصلا برای شما مناسب نیست. اما اگر می‌خواهید در نتایج اول گوگل ماندگار و پر‌قدرت باشید راهی جز انتخاب سئو کلاه سفید ندارید. به بیان دیگر با سئو سفید دیرتر به نتیجه دلخواه می‌رسید، اما چون تمام قوانین گوگل را بدرستی رعایت می‌کنید، گوگل به شما اعتماد کرده و درنتیجه به آسانی شما را از اول لیست جستجو حذف نمی‌کند.

۲- سئو کلاه سیاه

در مقابل سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه قرار دارد. یعنی برعکس سئوی کلاه سفید، در سئوی کلاه سیاه سعی بر فریب موتور جستجو، سوءاستفاده از ضعف‌ها و دور زدن قوانین دارد. اين مهم است که بدانيد اين‌روش‌ها غير اخلاقي بوده و توسط هيچ موتور جستجويي تاييد نمي‌شود و بکارگيري اين روش‌ها، خطر خارج شدن از فهرست پايگاه داده را براي هميشه در بر دارد. انجام تکنیک‌هاي سئو کلاه سياه ممکن است که باعث افزايش رشد ناگهاني در نتايج جستجو شود،اما مي‌تواند منجر به پرداخت جريمه و يا حذف کامل از فهرست پايگاه داده موتور جستجو شود.

۳- سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری روشی میان دو روش سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید است.  تکنیک های سئو خاکستری در راستای سئو کلاه سیاه هستند، با این تفاوت که برای موتورهای جستجو قابل تشخیص نیستند. این تکنیک ها تاثیر خوبی در رتبه سایت دارند، و بدون جریمه شدن سایت توسط گوگل و سایر موتورهای جستجو، رتبه آن افزایش پیدا می کند. هدف از به کارگیری روش سئو خاکستری، رسیدن به نتایج بالای موتورهای جستجو در مدت زمان کوتاه می باشد. اگر اصول سئو خاکستری به درستی رعایت شود، در کوتاه مدت و با صرفه جویی در هزینه، سایت می تواند به رتبه های بالا در نتایج جستجو دست یابد.

سئو سایت چیست؟

مراحل مهم و کلیدی برای موفقیت در سئو سایت

۱- سئو تکنیکال

استانداردسازی کدنویسی سایت، بهینه سازی سرعت سایت، رعایت اصول سئو در طراحی، نشانه گذاری استاندارد، طراحی نسخه ریسپانسیو و مواردی از این دست را سئو تکنیکال می نامیم.  برای آغاز فعالیت های مرتبط با بازاریابی محتوا پیش از هر چیز به یک بستر قدرتمند و سایت استاندارد نیاز خواهیم داشت.

۲- سئو داخلی یا درون صفحه ای (On Page SEO)

سئو داخلی یا درون صفحه ای (On Page SEO) مجموعه اقدامات شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند، آنالیز محتوای رقبا، تولید محتوای ارزشمند وسئوشده، تدوین استراتژی محتوا، برچسب گذاری و دسته بندی صفحات، لینک سازی داخلی سایت به صورت اصولی و … را سئو داخلی می نامند. موفقیت در سئو و رسیدن به صفحه اول گوگل، بدون در نظر گرفتن موارد سئو داخلی و محتوایی تقریبا غیرممکن می باشد.سئو داخلی یا on page seo قواعدی است، که در داخل سایت بکار می رود تا ضمن افزایش کاربران در موتورهای جستجو، وب سایت راحت تر یافت شود. سئو محتوا و تکنیکال مهم‌ترین بخش‌های سئو داخلی می باشند. با رعایت اصول و فاکتور های سئو داخلی می‎توانید ضمن استفاده از محتوای مفید و کاربر پسند، بدون صرف وقت و هزینه زیاد رتبه دلخواهتان را بدست آورید.

۳- سئو خارجی یا بیرون صفحه (Off Page SEO)

سئو خارجی یا بیرون صفحه  (Off Page SEO)  شامل روش‌هایی می باشد، که در خارج از سایت بکار گرفته می‌شود تا پس از بکارگیری قانون‌های سئو داخلی، به ارتقای رتبه سایت در موتورهای جستجو کمک کند. سئو خارجی از فاکتورهای متعددی پیروی می‌کند، که رعایت آن‌ها می‌تواند در موفقیت سایت نقش چشم گیری داشته باشد. انجام موارد سئو تکنیکال و تولید محتوا و سئو شده، می تواند سایت شما را به صفحه اول نتایج گوگل برساند. اما برای رسیدن به جایگاه نخست گوگل و رقابت با سایت ها، به لینک سازی خارجی اصولی و هدفمند برای سایت خود نیاز خواهید داشت. اگرچه گوگل تغییراتی در نحوه کار با بک‌لینک‌ها در هنگام بهینه سازی موتورهای جستجو انجام داده است، اما همچنان بک لینک ‌ها نقش خود را در رتبه بندی سایت ‌ها در نتایج دارند.

سئو سایت چیست؟

سوالات متداول سئو

برای رسیدن به رتبه ۱ گوگل چقدر زمان لازم است؟

یکی از سوالات متداول سئو درباره زمان رسیدن به رتبه یک در گوگل است که پاسخ به این سوال برای هر کسب و کار و سایتی متفاوت می باشد؛ بسته به میزان اعتبار و فعالیت های پیشین سایت شما، کلماتی که هدف گذاری کرده اید و وضعیت رقبا این زمان تعیین خواهد شد. احتمال دارد در یک حوزه بتوان در ۳ ماه نتیجه دلخواه را کسب کرد ولی در حوزه دیگری بیش از یک سال زمان لازم باشد.

قیمت خدمات سئو چقدر است؟

سئو یک محصول نیست بلکه مجموعه ای از خدمات تخصصی می باشد، بنابراین نمیتوان قیمت مشخصی برای همه سایت ها در نظر گرفت. البته میتوان خدمات سئو را در دسته بندی های مختلفی شامل بهینه سازی سایت،لینک سازی، بازاریابی محتوا و … قرار داد و برای هرکدام هزینه مشخصی اعلام کرد. قدم اول آنالیز دقیق سایت و تصمیم گیری در مورد خدمات مورد نیاز است که بر همین اساس میتوان تخمین درستی از قیمت ارائه نمود.

چه تضمینی برای رسیدن به رتبه ۱ گوگل دارید؟

یکی از مهمترین درخواست های کارفرما ارائه تضمین برای رسیدن به رتبه ۱ در کلمات کلیدی هدف است در حالیکه این کار کاملا اشتباه و حتی غیرقانونی می باشد. هیچ تضمینی برای تعیین دقیق رتبه شما در بازه زمانی مشخص وجود ندارد چرا که اطلاعاتی از آپدیت های بعدی گوگل و میزان فعالیت رقبا در دست نیست. در واقع ارائه تضمین به کارفرما شانس پذیرش پروژه را افزایش می دهد اما همانطور که خود گوگل نیز بارها اعلام کرده است این روش نوعی از کلاه برداری است.

منبع: moz.com

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *