فناوری های منسوخ شده ۲۰۲۰

بهمن 3, 1399

فناوری های منسوخ شده ۲۰۲۰ _ در سال ۲۰۲۰، تعداد زیادی از فناوری‌ها و اپلیکیشن‌های کم‌کاربرد کاملا از رده خارج و منسوخ شدند. برخی از این فناوری‌ها در‌دسترس هستند؛ ولی پشتیبانی از آن‌ها متوقف شده است. در سال ۲۰۲۰، تعداد زیادی از فناوری‌های قدیمی به‌دلایل مختلفی منسوخ شدند. در این مطلب،‌ فهرستی از تکنولوژی ها و نرم‌افزارها و قابلیت‌هایی را بیان خواهیم کرد که در سال گذشته‌ حذف شدند.

۱- فارم ویل

بازی فلش FarmVille در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ از رده خارج شد. بازی فارم ویل در فیسبوک به محبوبیت رسیده بود. به‌گزارش نیویورک‌تایمز، ۶۲ میلیون کاربر بین ژوئن تا اکتبر ۲۰۰۹، در این بازی ثبت‌نام کرده بودند که در آن زمان یک‌پنجم کاربران فیسبوک را تشکیل می‌دادند.

کاربر فارم ویل می‌توانست مزرعه‌ای مجازی با دام و محصولات کشاورزی بسازد و طراحی مزرعه را به‌دلخواه خود تغییر دهد. در این بازی کاربر می‌تواست مزرعه‌ای بهتر توسعه داده و روند بازی را با پرداخت‌های داخلی بازی تسریع کند. بخش اعتیادآور بازی فارم ویل واقعی‌بودن زمان آن بود؛ به‌گونه ای‌که اعلان‌های متعدد در طول یک روز به برداشت محصولات اختصاص می‌یافت. در حال حاظر، این بازی برای همیشه از رده خارج شده است؛ اما اگر دلتنگش شدید، می‌توانید FarmVille 3 را امتحان کرده و لذت ببرید.

فناوری های منسوخ شده 2020 - farm-ville

فناوری های منسوخ شده ۲۰۲۰

۲- گوگل پلی موزیک

گوگل پس از نزدیک به یک دهه، دسامبر ۲۰۲۰ را تاریخ منسوخ نهایی گوگل پلی موزیک (Google Play music) اعلام کرد. گوگل از ماه‌ها قبل به کاربرانش توصیه کرده بود به سرویس دیگری به نام یوتیوب موزیک کوچ کنند. ماه آگوست، گوگل بارگذاری‌ها و بارگیری‌های جدید اپلیکیشن Music Manager را مسدود کرد و این فروشگاه موسیقی بسته شد. سرویس جایگزین گوگل پلی موزیک، یوتیوب موزیک، رایگان می باشد و عضویت پولی هم در ازای دریافت موزیک بدون تبلیغات و قابلیت بارگیری موسیقی آفلاین، را ارائه می‌دهد.

فناوری های منسوخ شده ۲۰۲۰

۳- نینتندو ۳DS

بعد از ۱۰ سال و ۷۶ میلیون واحد فروش، نیتنتدو رسما در سال ۲۰۲۰، نیتنندو ۳DS را منسوخ کرد. این دستگاه بازی دستی اولین‌بار در سال ۲۰۱۱ وارد بازار شد و در نوع خود انقلابی محسوب می‌شد؛ زیرا تجربه‌ی سه‌بُعدی بدون نیاز به عینک را امکان‌پذیر می‌کرد.

با اینکه ۳DS با هدف بازی طراحی شده بود، امکان ارتباط با دوستان، پخش ویدئو، ثبت عکس از انواع سرویس‌ها، ضبط صدا، مرور وب و بسیاری از کارهای دیگر را فراهم می‌کرد.

۴- واندرلیست

ژوئن ۲۰۱۵، مایکروسافت اپلیکیشن محبوب انجام وظایف Wunderlist را خریداری کرد. سپس از سال ۲۰۱۷، غیرفعال‌سازی آن را با هدف تولید اپلیکیشن وظیفه‌ی انحصاری‌اش آغاز کرد. سرانجام در می ۲۰۲۰، این شرکت پشتیبانی از واندرلیست را متوقف کرد.

۵- AT&T DSL

AT&T، یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌کننده‌ی سرویس اینترنت آمریکا، برای اتصالات پهن‌باند دیگر از خطوط تلفن استفاده نخواهد کرد. سال‌ها قبل، خطوط DSL جایگزین اتصال‌های کُند دایال‌آپ و زمینه‌ساز تحولی بزرگ شدند. در نتیجه، کاربران می‌توانستند از خطوط تلفن برای دسترسی به اینترنت پهن‌باند پرسرعت و همیشه آنلاین استفاده کنند؛ اما حالا هدف شرکت‌های ارائه‌کننده‌ی سرویس اینترنت، ارائه‌ی اتصال‌های سریع فیبری می باشد.

DLS مدت‌ها در صف منسوخی به‌سر می‌برد تا اینکه در سال ۲۰۲۰ شرکت AT&T رسما وارد عمل شد. ماه اکتبر، این شرکت فروش اتصال‌های جدید DSL را متوقف کرد.

۶- کروم اپس

در ژانویه‌ی ۲۰۲۰، گوگل از پایان‌دادن به سرویس Chrome Apps خبر داد. این دومین‌بار بود که کروم از قطع سرویس Chrome Apps خبر می‌داد؛ چون در سال ۲۰۱۶ نیز، کروم اعلام کرده بود تا سال ۲۰۱۸ این سرویس را حذف خواهد کرد. این اتفاق رخ نداد؛ اما این‌بار توانست این تصمیم را عملی کند. از ماه مارس، گوگل اپلیکیشن‌های جدید عمومی کروم در Chrome Web Store را نپذیرفت و تا ژوئن ۲۰۲۱ هم پشتیبانی Chrome App روی ویندوز و مک و لینوکس به‌پایان خواهد رسید.

گوگل علت پایان‌دادن به سرویس Chrome Apps را پیشرفت چشمگیر وب مدرن و قابلیت انتقال تجربه‌های کاربری دسته‌اول به کاربران اعلام کرد. با وجود PWAها و تجربه‌ی کاربری مشابه آن‌ها دیگر به Chrome Apps نیازی نخواهد بود. علاوه‌بر‌این با‌توجه‌به اینکه اپلیکیشن‌های لینوکس و اندروید روی سیستم‌های جدیدتر Chrome OS اجرا می‌شوند، به اپلیکیشن‌های مرورگر گوگل نیازی نمی شود.

۷- اپلیکیشن فیسبوک ویندوز ۱۰

اپلیکیشن ویندوزی فیسبوک در سال ۲۰۲۰ متوقف شد. این اپلیکیشن اولین‌بار در سال ۲۰۱۶ منتشر شد و هدف ایت اپلیکیشن، نه‌تنها کامپیوترهای رومیزی، بلکه تلفن‌های هوشمند و ویندوزی بود. اپلیکیشن فیسبوک ویندوز از مزایایی مثل اعلان‌های تعبیه‌شده‌ی ویندوز ۱۰ و قابلیت پشتیبانی از Live Tiles برخوردار بود؛ اما اپلیکیشن مربوط به PC چندان تأثیرگذار نبود؛ به این دلیل که، وب‌سایت فیسبوک با تمرکز بر دسکتاپ طراحی شده بود. با‌توجه‌به متوقف‌شدن تلفن‌های ویندوزی، فیسبوک به این اپلیکیشن در فوریه‌ی ۲۰۲۰ پایان داد.

فیسبوک تنها شرکتی نیست که اپلیکیشن UWP ‌خود را حذف کرده است؛ چون که به‌نظر می‌رسد مایکروسافت هم به مرحله‌ای رسیده است که در آینده‌ای نزدیک، به UWP پایان دهد. به عنوان مثال این شرکت در ژوئن ۲۰۲۰، به پلتفرم پرداخت تبلیغاتی UWP پایان داد. اپلیکیشن‌های UWP هنوز کاربرد دارند؛ ولی ممکن است به‌زودی از رده خارج شوند.

 

منبع: zoomit

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *