ماسک صورت هوشمند

بهمن 28, 1399

ماسک صورت هوشمند _ در جریان نمایشگاه CES 2021، ریزر از نمونه‌ی اولیه ماسک N95 با توانایی پخش صدا و نورپردازی کروما رونمایی کرد که ویژگی‌ها و ظاهر آینده‌نگرانه‌ی آن توجه خیلی از افراد را به خود جلب کرده است.

ریزر مدعی است هوشمند‌ترین ماسک دنیا را تولید کرده است. ماسک قابل استفاده‌ی مجدد N95 موسوم به پروژه‌ی هیزل (Prpject Hazel). این پروژه اکنون طرح مفهومی با پوسته‌ی بیرونی براق می باشد، که از پلاستیک بازیافتی ضد ‌آب و ضد ‌خش ساخته شده است و شفافیت آن، لب‌خوانی و تماشای حالت‌های متفاوت صورت را امکان‌پذیر کرده است.

به‌ گفته‌ی شرکت ریزر، تولید ماسک در این کمپانی که در حوزه‌ی تولید تجهیزات حرفه‌ای بازی فعالیت دارد، چندان عجیب نیست. بدلیل اینکه پس از همه‌گیری ویروس کرونا، دست‌ کم یک خط تولید را به تولید بیش از یک میلیون ماسک جراحی یک‌بار مصرف در سال ۲۰۲۰ اختصاص داده است.

به گزارش Verge، قیمت و تاریخ عرضه‌ی این ماسک که ریزر آن را از نوع N95 معرفی کرده است، هنوز مشخص نیست. ولی هنوز از سازمان غذا و دارو، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری یا سازمان ایمنی و بهداشت شغلی، تأییدیه و گواهینامه‌ کسب نکرده است. البته شرکت ریزر برای ساخت ماسک با تیمی از متخصصان پزشکی و دانشمندان در حال همکاری می باشد.

قابلیت های ماسک شرکت ریزر

قابلیت‌ اصلی این ماسک در دو بخش دایره‌ای‌شکل اطراف دهان قرار دارد، که برای تهویه‌ی دم و بازدم استفاده می‌شوند و به آن ظاهری شبیه ماسک گاز آینده‌نگرانه می‌دهند. ریزر مدعی است Project Hazel از ونتیلاتورهای دیسکی فعال برای فیلتر کردن هوای دم و CO2 بازدم استفاده خواهد کرد. این کمپانی اضافه می‌کند که این ماسک قابلیت فیلتر ۹۵% از ذرات معلق در هوا، از جمله ویروس کرونا و سایر عوامل بیماری‌زای رایج را خواهد داشت.

این ونتیلاتورها قابل جدا شدن و شارژ می باشند. ریزر همچنان درمورد جزئیات دو فاکتور بسیار مهم به توافق نرسیده است.  این ونتیلاتورها تا چه موقعی مؤثر می باشد و ریزر از چه روشی به کاربر هشدار می‌دهد که زمان تعویض آن‌ها فرا رسیده است. به‌گفته‌ی یکی از سخنگوهای این کمپانی، طول عمر این ونتیلاتورها تاکنون در حال آزمایش می باشد و به پیش‌بینی ریزر، زمانی که فیلترها باید تعویض شوند، کاربر از طریق اپلیکیشن تلفن همراه مطلع خواهد شد.

قرار است میکروفون‌ها و تقویت‌کننده‌های تعبیه‌شده در ونتیلاتورها صدا را از درون ماسک به بیرون پخش و از نامفهوم شدن صدا جلوگیری کنند. با این وجود، هنوز ویدیویی از عملکرد این میکروفن‌ها در دست نمی باشد و طبق گفته‌ی ریزر، این کمپانی در حال همکاری با تیمی از مهندسان صدای TNX است تا  بلندی صدای بلندگوها را تنظیم کنند.

ریزر ادعا می‌کند پروژه‌ی Hazel با وجود تمام فناوری و وزن سنگین‌تر آن نسبت به ماسک‌های معمولی، راحت می باشد و کاربر را اذیت نمی‌کند. این ماسک با محافظ سیلیکونی دور بینی و چانه را فرا گرفته و اندازه‌ی ماسک قابل تنظیم و برای اکثر افراد مناسب می باشد.

Smart-mask1

ماسک صورت هوشمند

ماسک Project Hazel با میکروفن و نورپردازی کروما مناسب دنیای گیمرها می باشد 

ولی قابلیتی که به این ماسک ظاهری مدرن و آینده‌نگرانه می‌دهد، نورپردازی LED کروما می باشد. هر کدام از دایره‌ی‌های کناری ماسک که نقش تهویه و تقویت‌کننده‌ی صدا را ایفا خواهند کرد، می‌توانند به رنگ دلخواه کاربر درآیند. وقتی که هوا تاریک شد، مجموعه‌ای از LEDهای رنگی به‌طور خودکار ناحیه‌ی نزدیک دهان را روشن کرده تا افراد متوجه حرکت لب‌ها شوند.

شرکت ریزر در نظر دارد برای هر ماسک Project Hazel، کیف شارژ بزرگی ارائه دهد تا ماسک را زمانی که از آن استفاده نمی‌شود، با نور فرابنفش استریل کند. البته این طرح همانند سایر ویژگی‌های این ماسک هنوز در مرحله‌ی مفهومی می باشد.

بدون نمایش زنده از نحوه کار این ماسک، یا تاریخ عرضه، قیمت و شارژدهی، این پروژه احتمال دارد در حد یک پوچ‌افزار باقی مانده یا هنگام عرضه قیمت بسیار زیادی داشته باشد. افزون برین، مسئله‌ی سروصدای فن و حرارت باتری باید به‌گونه‌ای برطرف شود تا استفاده از ماسک در فضای عمومی به مدت زیادی امکان‌پذیر باشد.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *