انواع رک و کاربردهای آن _ ممکن است به نظر برسد که تنها نقش رک سرور با نام آن تعریف می شود: رک قفسه ای است که برای نگهداری سرورهای رایانه ای طراحی شده است. در حقیقت، کاربرد رک بسیار بیشتر است. رک، سخت افزاری است که ماژول های سخت افزاری مانند سرور، سوئیچ، سوییچ و روتر و UPS و دیگر تجهیزات شبکه را در خود جای می‌دهد. بنابراین در فضایی مناسب و امن، طبقات منسجمی برای نگهداری تجهیزات شبکه را برایتان فراهم می‌کند.

رک ها یا باز هستند یعنی دیواره و در ندارند و یا بسته هستند که در و دیوار دارند. چون سخت افزارهای شبکه از استاندارد خاصی پیروی می‌کنند، رک شبکه هم با رعایت این استانداردها در اندازه می‌توانند به راحتی انواع سخت افزار شبکه را در خود جای دهد.

انواع رک

انواع رک و کاربردهای آن

انواع رک

رک انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی و بررسی انواع رک سرور و شبکه می‌پردازیم:

رک دیواری

رک های دیواری در اندازه های ۲ و ۴ و ۶ و ۹ و ۱۲ و ۱۵ یونیت وجود دارد. عمق رک های دیواری ۳۰ و ۴۰ و ۴۵ و ۶۰ سانتیمتر می باشد.

کاربرد رک دیواری کجاست؟ رک دیواری باعث صرفه جویی در فضا شده و جاهایی که کمبود جا داریم و یا رک ایستاده قابل استفاده نیست، کاربرد دارد. همچنین جاهایی که تعداد تجهیزات شبکه محدود می باشد، مانند شبکه های خانگی و کوچک، و یا تجهیزات Edge را در رک دیواری قرار می‌دهیم. تجهیزات Edge  تجهیزاتی هستند که ارتباط دو شبکه را برقرار می‌کنند. مثلا ارتباط دو بخش از شرکت و سازمان؛ و کار روتینگ و فیلترینگ و ….

در قسمت جلو، درب رک وجود دارد که ممکن است فلزی یا شیشه‌ای باشد. در شیشه‌ای باعث می‌شود دید کافی به داخل رک داشته باشید و بهتر است از جنس شیشه نشکن استفاده کنید. این در برای تامین امنیت فیزیکی، قفل هم دارد.

شما می‌توانید پاور یونیت های سه پورت و چهار پورت و فن روی رک دیواری نصب کنید.

دو نوع رک دیواری داریم:

۱- Single Section Rack

این نوع رک، در شیشه‌ای در قسمت جلو دارد که کامل باز می شود و سوراخ هایی در بالا یا پایین آن برای ورود و خروج کابل وجود دارد.

۲- Double Section Rack

این رک شبیه Single Section Rack است، اما در اضافی در قسمت پشت دارد. پنلی روی دیوار نصب می‌شود و کل رک روی آن، محکم قرار گرفته که امکان باز شدن و چرخش ۱۰۰ درجه و دسترسی به پشت رک را فراهم می‌کند. این نوع رک به خصوص برای سوییچ هایی که ماژول پشتی دارند بسیار مناسب می باشد.

تهویه در رک شبکه معمولا از قسمت بالا و پایین و پهلوی رک و از طریق سوراخ ها و منفذها انجام می‌شود.

رک ایستاده

رک ایستاده مانند رک دیواری برای نصب سرور و هم تجهیزات شبکه استفاده می‌شود. کاربرد رک ایستاده در دیتاسنترها و جاهایی که تعداد تجهیزات سرور و شبکه، زیاد است، می باشد. بیشتر موردهایی که رک های دیواری دارند، رک های ایستاده  هم دارند با این تفاوت که رک های شبکه ایستاده بزرگ تر می باشند، و رو ی زمین قرار می‌گیرند و ممکن است چرخ و پایه ضد زلزله هم داشته باشند. با وجود چرخ ها می‌توانید نت رک و سرور رک را جابجا کرده و یا ۳۶۰ درجه بچرخانید.

رک های ایستاده در اندازه های ۱۲ و ۱۴ و ۱۸ و ۲۲ و ۲۴ و ۳۰ و ۳۶ و۴۲ و ۴۴ و۴۷ یونیت وجود دارد. عمق رک های دیواری ۶۰ و ۸۰ و ۱۰۰ سانتیمتر می باشد. پس تحمل وزن زیاد تجهیزات را دارد مثلا ۶۰۰ کیلوگرم.

امکان نصب یک تا چهار فن و نصب پاور ماژول با تعداد پورت زیاد را دارد.

رک ایستاده یا به صورت کامل و آماده است و یا به صورت ماژول می باشد و در محل مشتری اسمبل می‌شود.

منبع: falnic

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا