اهمیت طراحی سایت در رتبه گوگل – حتی اگر به آنچه در دنیای سئو و بهینه‌سازی موتورهای جستجو اتفاق  می‌افتد، توجه نداشته باشید، نمی‌توانید نسبت به رتبه گوگل بی اهمیت باشید. طراحی خلاقانه و منطقی سایت به طور مستقیم بر رتبه گوگل تاثیر نمی‌گذارد، اما می‌تواند تجربه کاربری را بهبود ببخشد و بطور غیر مستقیم بر روی رتبه گوگل سایت شما تاثیر داشته باشد.

بسیار خب، ما در اینجا می‌خواهیم در مورد این موضوع صحبت کنیم که آیا طراحی سایت می‌تواند بر رتبه گوگل سایت شما تاثیر بگذارد؟

در واقع طراحی خلاقانه یک سایت موضوعی نیست که برای گوگل مهم باشد، بلکه این طراحی برای جذب کاربر ایجاد می‌شود. افزایش رتبه گوگل، محصول جانبی داشتن یک طراحی و قابلیت کاربرپسند است. و در حقیقت از زمان بروزرسانی پاندا در سال ۲۰۱۱، معیار کاربر پسند بودن به یک عامل بسیار مهم در بازاریابی دیجیتالی تبدیل شد.

به گفته MOZ:

   ” زمانی که یک موتور جستجو صفحه‌ای از نتایج را به شما تحویل می‌دهد، می‌تواند با مشاهده نحوه ارتباط شما با این نتایج، موفقیت در رتبه‌بندی را بسنجد. اگر روی پیوند اول کلیک کنید، سپس بلافاصله دکمه برگشت را بزنید تا پیوند دوم را امتحان کنید، این نشان می‌دهد از نتیجه اول راضی نیستید. موتورهای جستجو به دنبال “کلیک طولانی” هستند، یعنی زمانی که کاربران بلافاصله به صفحه جستجو برنگردند تا روی نتیجه دیگری کلیک کنند.”

پس متوجه شدیم که الگوریتم گوگل مستقیما از نحوه تعامل کاربر با وب سایت شما تاثیر می‌پذیرد. به طور کلی، هنگامی که شخصی به سایت شما علاقه‌مند باشد، ارتباط بیشتری نیز با آن برقرار می‌کند. در چندین صفحه جستجو می‌کند و زمان بیشتری را در سایت شما سپری می‌کند؛ که این مساله تاثیر مستقیمی بر روی رتبه گوگل خواهد داشت.

اهمیت طراحی سایت در رتبه گوگل
اهمیت طراحی سایت در رتبه گوگل

چگونگه طراحی سایت بر رتبه گوگل تاثیر می‌گذارد؟

در طراحی سایت شما، دو جنبه اصلی در برقراری تعامل کاربر نقش دارد: تجربه کاربری UX و رابط کاربری UI. این دو وجه معمولا با هم تلفیق می‌شوند و به کاربر کمک می‌کنند تا آنچه را می‌خواهد و به دنبالش است را پیدا کند. UI نحوه تعامل کاربر با وب سایت شماست و UX احساسی است که این تعامل در کاربر ایجاد می‌کند. عقل سلیم به ما می‌گوید یک رابط نرم و روان، آسان و سرگرم کننده اغلب به تجربه بهتری منجر می‌شود. این تجربه توسط گوگل کنترل می‌شود و در نتیجه طراحی بهتر و خلاقانه‌تر رتبه بالاتری دریافت می‌کند.

وب وایتال (Web vitals)

یکی از ابزارهای رتبه‌بندی گوگل، وب وایتال‌ها (Web vitals) است که مجموعه‌ای از پارامترها برای اندازه‌گیری سرعت و تجربه کاربر (UX) هستند. این پارامترها در الگوریتم رتبه‌بندی وب سایت‌ها در موتورهای جستجو استفاده می‌شوند. کنترل برخی از این فاکتورها به خصوص برای سازندگان وب سایت DIY دشوار است، اما غیرممکن نیست.

امروزه دسترسی طراحان وب به فناوری‌ها، ابزارها و گزینه‌های طراحی بیشتر از سال‌های گذشته است و بنابراین گاهی اوقات می‌تواند طراحان را وسوسه کند تا عناصر غیر ضروری بسیاری را در وب سایت‌هایی که طراحی می‌کنند، وارد کنند.

این مسئله ممکن است مانع از قابلیت کاربری و عملکرد موتور جستجو در آن وب سایت‌ها شود. وقتی صحبت از طراحی وب سایت‌ها می‌شود، قاعده کلی این است که همیشه کاربر نهایی و موتورهای جستجو را در اولویت اول قرار دهید و هدف از طراحی وب سایت باید ایجاد فرصت‌های تجاری و کاری به واسطه دسترسی به افراد بیشتر باشد.

گوگل از سال ۲۰۱۰ برای بهبود روند جستجو، رتبه‌بندی خود را بر اساس سرعت بارگذاری صفحه قرار داده است. UX یا طراحی صفحه تاثیر مستقیمی در بارگذاری صفحه دارد. و در نتیجه هر چه یک صفحه سریعتر بارگیری شود، جستجوگر می‌تواند سریعتر آنچه را که به دنبالش است را پیدا کند.

بهترین باش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا