منظور از بهینه سازی تصاویر در طراحی سایت چیست؟

به طور کلی، بهینه سازی تصاویر عبارت است از کاهش حجم فایل تصاویر بدون از دست دادن کیفیت آن. شما می‌توانید در همان مرحله ایجاد تصاویر این کار را انجام دهید و یا مستقیما در وب سایت خود (بطور مثال با استفاده از لود تنبل یا lazy load) تصاویر را بهینه کنید. و هدف آن این است که میزان داده‌هایی که کاربر باید بارگیری کند را کاهش دهید تا بتواند مطلب مورد نظر خود را سریع‌تر دریافت کند.

اما چرا بهینه سازی تصاویر مهم است؟

زیرا کاربران اینترنت بازه زمانی توجه (attention spans) کوتاهی دارند، بنابراین مهم است که وب سایت شما در کمتر از ۲ ثانیه بارگیری شود و یکی از عوامل رایجی که موجب کند شدن سایت می‌شود، تصاویری هستند که در سایت استفاده شده است. حتی اگر وب سایت شما بر روی بهترین سرورها اجرا شده باشد، تصاویر می‌توانند عملکرد آن را پایین بیاورند.

دلیل دیگری که می‌توان برای اهمیت بهینه سازی تصاویر بیان کرد که مستقیما با سود و زیان کسب و کار شما مرتبط است، این است که تصاویر بر روی پهنای باند فضایی اشغال می‌کنند و از آنجایی که اکثر ارائه دهندگان میزبانی، در هر طرحی یک محدودیت پهنای باند اعمال می‌کنند، در نتیجه منابع شما محدود است و اگر تصاویر شما بهینه نشده باشد به سرعت این فضا اشغال می‌شود و اگر پا را از این محدوده فراتر بگذارید، ممکن است هزینه زیادی به شما تحمیل کند.

با بهینه سازی تصاویرتان، می‌توانید حداکثر استفاده را از فضای ذخیره سازی سایت خود داشته باشید و از محدودیت پهنای باند جلوگیری کنید.

اکنون که با اهمیت بهینه کردن تصاویر آشنا شدید، بیاید در مورد نحوه انجام آن صحبت کنیم. در ادامه به برخی از شیوه‌های بهینه کردن تصاویر اشاره خواهیم کرد.

بهینه سازی تصویر در طراحی سایت

راه‌های بهینه سازی تصاویر در طراحی سایت

قبل از بهینه کردن تصاویر، سرعت فعلی سایت‌تان را محک بزنید، تا در پایان کار، تاثیری را که بهینه سازی بر روی سرعت سایت‌تان داشته است را به وضوح ببینید.

۱. بهترین و مناسب‌ترین نوع فایل تصویر را انتخاب کنید.

رایج ترین نوع فایل برای استفاده در وب JPEG، PNG و GIF هستند. البته هر کدام از این فرمت‌ها، مزایا و معایبی دارند و برای شرایط خاصی مناسب هستند.

JPEG برای نمایش عکس‌های رنگی پیچیده در سایت بهترین عملکرد را دارند، زیرا می‌توان تصاویر با کیفیت بالاتر و اندازه فایل کوچکتر داشت. از این نوع فایل می‌توانید در تمامی جایگاه‌ها و کاربردهای مورد نظردر سایت‌تان استفاده کنید و تنها در مواردی که به تصاویر با پس زمینه شفاف نیاز است، کاربرد ندارند.

PNG زمانی پیشنهاد می‌شوند که یک تن رنگی ندارید مانند آیکن‌ها و یا می‌خواهید پس زمینه تصویر، شفاف باشد.

GIF تنها ۲۵۶ رنگ را پشتیبانی می‌کنند و سومین نوع فایلی هستند که برای استفاده در سایت پیشنهاد می‌شوند.

۲. قبل از بارگذاری تصاویر، اندازه آنها را تغییر دهید.

یکی از ساده‌ترین راه‌های بهینه سازی تصاویر، تغییر سایز و برش آنهاست. به خصوص اگر از تصاویر خام دوربین DSLR استفاده می‌کنید. با برش تصاویر، حجم آنها کاهش می‌یابد و این به سایت کمک می‌کند تا سریع‌تر بارگذاری شود.

۳. برای کاهش حجم تصاویر، آنها را فشرده سازی کنید.

اگر پس از استفاده از روش‌های برش و تغییر سایز، همچنان لازم است که حجم تصویر را کاهش دهید، بهترین راه فشرده سازی آن است. این فرآیند به شما کمک می‌کند تا بدون از دست دادن کیفیت، حجم فایل تصاویر شما کاهش یابد.

۴. از افزونه‌های بهینه سازی وردپرس استفاده کنید.

شاید تصور کنید که بهینه کردن تصاویر کار زیادی می‌طلبد و ممکن است حق با شما باشد! اما راه ساده‌تری نیز وجود دارد و آن نصب افزونه بهینه سازی تصاویر وردپرس است. این افزونه هنگام بارگذاری، تصاویر شما را فشرده کرده و اندازه آنها را تغییر می‌دهد و این یعنی صرفه‌جویی در وقت!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا