طراحی سایت اختصاصی بهتر است یا استفاده از سیستم‌های متن باز و مدیریت محتوا؟

اسفند 21, 1400
اگر قصد راه‌اندازی سایت دارید و یا در ابتدای راه طراحی سایت هستید، حتما با برایتان سوال شده است که طراحی سایت اختصاصی بهتر است یا استفاده سیستم‌های متن باز و مدیریت محتوا؟ و اصولا چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ ما در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد.

طراحی سایت اختصاصی بهتر است یا استفاده از سیستم‌های متن باز و مدیریت محتوا؟

طراحی سایت اختصاصی برای پاسخ دادن به این سوال که: “اساسا سایت اختصاصی بهتر است یا استفاده از سیستم‌های متن باز و مدیریت محتوا؟”، ابتدا کمی در مورد هر کدام از این سیستم‌ها توضیح خواهیم داد و نقاط قوت و ضعف هر کدام را بیان خواهیم کرد.

طراحی سایت اختصاصی

شاید این تصور اشتباه پیش بیاید که اگر سایتی طراحی اختصاصی نداشته باشد، آن سایت مختص به شما نخواهد بود و می‌توان آن را به شخص دیگری واگذار کرد!

اما در واقع به این معناست که کدهایی که در وب سایت شما استفاده شده‌اند، به صورت اختصاصی برای شما طراحی شده است و ایده‌های خاص شما و امکاناتی که می‌خواهید در سایت‌تان گنجانده شده است و آن کدها در دسترس شرکت یا گروه دیگری نخواهد بود.

 طراحی سایت مبتنی بر سیستم‌های متن باز و مدیریت محتوا

طراحی سایت مبتنی بر سیستم متن باز و مدیریت محتوا CMS (مانند وردپرس، جوملا، دروپال و …) و یا با استفاده از سیستم‌های فروشگاهی (مانند اپن کارت، ووکامرس، مجنتو، پرستاشاپ و …) دیگر نیازی نیست همه چیز از صفر برنامه نویسی شود. شرکت‌ها با توجه به خواسته‌های‌شان سیستم‌ها را ارتقا داده و سایت را راه‌اندازی می‌کنند.

اساسا راه اندازی چنین سیستمهایی این است که برنامه نویسان و طراحان سایت به راحتی یک سایت را راه اندازی کنند.

مقایسه طراحی سایت اختصاصی و طراحی سایت توسط سیستم متن باز و مدیریت جهانی

در حقیقت یک کاربری عادی که وارد سایت می‌شود، متوجه نخواهد شد که از کدام طراحی برای راه‌اندازی سایت استفاده شده است . اما چرا بعضی از شرکت‌ها طراحی سایت اختصاصی را توصیه می‌کنند و حتی در مورد سیستم‌های متن باز بدگویی می‌کنند؟ و یا بالعکس!

  • یکی از دلایلی که ممکن است موجب چنین مسائلی شود، این است که برخی معتقدند، در طراحی سایت توسط سیستم متن باز، امنیت وب طراحی سایت پایین است و یا امنیت در طراحی سایت اختصاصی بسیار بالاتر است. اما آیا این ادعا درست است؟
طراحی اختصاصی یا سیستم متن باز

شرکت‌های بزرگ بسیاری برای طراحی سایت‌شان، از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس استفاده می‌کنند، پس باید امنیت در این وب سایت‌ها نیز پایین باشد! اما حقیقت این است که کسانی که مدعی هستند امنیت در سیستم‌های متن باز ضعیف است، احتمالا از قالب‌های غیر استاندارد و نال شده استفاده کرده‌اند و یا افزونه‌های غیر استاندارد و دارای حفره امنیتی در سایت خود بکار برده‌اند.

  • اما دلیل دیگر به مسئله بروزرسانی سایت مربوط می‌شود که البته بر روی امنیت سایت نیز تاثیر خواهد داشت. زبان‌های برنامه‌نویسی و فریم ورک‌ها و … هر ساله به روز می‌شوند و باگ‌ها و ایرادات آنها برطرف شده و همچنین قابلیت‌های زیادی به آنها افزوده می‌شود. و از آنجایی که در سیستم‌های مبتنی بر مدیریت محتوا این مسئله به سهولت انجام می‌شود، نسبت به سایت اختصاصی برتری دارد.
  • درست است که معمولا زمان طراحی سایت با استفاده از سیستم محتوای اختصاصی بسیار طولانی‌تر از سیستم‌های مدیریت محتوا و متن باز خواهد بود، در عوض محدودیت کمتر و انعطاف بیشتری نسبت به سیستم های متن باز و مدیریت محتوا دارد. این ویژگی به ویژه در پروژه‌های پیچیده و پیشرفته اهمیت می‌یابد.
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *