طراحی سایت پارالاکس چیست؟

خرداد 18, 1401
طراحی سایت پارالاکس برای اولین بار در سال 2011 منتشر شد و یک روند جدید و مهیج را در طراحی سایت ایجاد کرد و همچنان ادامه دارد. پارالاکس راهی عالی برای تجربه کاربری عمیق است. ما در این مقاله قصد داریم در مورد طراحی سایت پارالاکس مطالبی را با شما در میان بگذاریم.

طراحی سایت پارالاکس چیست؟

طراحی سایت پارالاکس، یک تکنیک طراحی وب است که در آن بک گراند یا پس زمینه وب سایت با سرعت کمتری نسبت به پیش زمینه حرکت می‌کند. زمانی که بازدیدکننده به سمت پایین صفحه پیمایش می‌کند، حس عمق به صفحه می‌افزاید. در واقع، یک احساس سه بعدی به کاربر منتقل می‌کند و تجربه کاربری جذاب‌تری را ایجاد می‌کند.

اساس طراحی سایت پارالاکس، بر مبنای خطای دید است. از آنجایی که چشم انسان اجسام نزدیک را بزرگتر از چیزهایی که دورتر هستند، درک می‌کند. بنابراین اجسام دور را طوری درک می‌کنیم که گویی آهسته‌تر حرکت می‌کنند.

اولین بار پارالاکس در انیمیشن‌ها استفاده شد و قدمت آن به انیمیشن سفید برفی و هفت کوتوله دیزنی برمی‌گردد .و پس از آن در بازی‌های ویدئویی مانند Super Mario راه خود را باز کرد و با پیشرفت CSS و HTML، اثر پارالاکس به دنیای وب راه یافت.

در کل برای اینکه یک طراحی سایت پارالاکس موفق داشته باشید. باید نکاتی که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد، در آن رعایت شده باشد:

  • در آن زیاده‌روی نشده باشد تا سایت بیش از حد پیچیده نشود.
  • از آن برای بیان یک داستان تصویری استفاده شده باشد.
  • با استفاده از عمق لایه‌ای کاربردی، سرگرم کننده و جذاب شده باشد.
  • زمانیکه بازدیدکننده را از طریق سایت هدایت می‌شود، بر روی کال-تو-اکشن تاکید کرده باشد.
  • مرورگرهای قدیمی و مرورگرهای موبایلی را نیز در نظر گرفته باشد.
طراحی سایت پارالاکس چیست؟

نقاط قوت و ضعف طراحی سایت پارالاکس

از جمله نقاط قوت طراحی سایت پارالاکس می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پارالاکس حرکتی جذاب، پویا و روان است که منجر به یک تجربه کاربری عالی می‌شود .و زمان ماندن کاربر در سایت را افزایش می‌دهد و در نتیجه برای افزایش امتیاز سئو مفید خواهد بود.
  • همچنین پارالاکس نرخ تبدیل سایت را افزایش می‌دهد و می‌تواند توجه کاربر را به فرم‌ها و کال-تو-اکشن‌ها را جلب کند.
  • جلوه سیال پارالاکس با داستان سرایی هماهنگی دارد .و به شما این امکان را می‌دهد که صفحه‌ای دلپذیر و پویا برای روایت داستان برند، محصول و یا خدمات خود داشته باشید.
  • و از همه مهمتر اینکه پارالاکس خلاقیت و حرفه‌ای بودن تیم شما را نشان می‌دهد و این موجب افزایش اعتبار کسب و کارتان می‌شود.

اما با وجود تمام این مزایا، جنبه‌های منفی‌ای نیز دارد و بیشتر این مشکلات از این واقعیت ناشی می‌شود .که اکثر وب سایت‌های پارالاکس، صفحه‌ای طولانی دارند و سرعت بارگیری آن برای سئو سایت مضر است. در اینجا برخی از موارد منفی استفاده از این نوع طراحی را ذکر می‌کنیم:

  • وب سایت با طراحی پارالاکس دارای یک صفحه است .و در نتیجه تنها یک مجموعه اطلاعات متا، یک برچسب h1 موثر و یک URL دارد که این موارد به سئو ضرر می‌زنند.
  • علاوه بر آن، هیچ پیوند و لینک داخلی نخواهید داشت.
  • وجود حجم زیادی از عکس و سایر اطلاعات در یک صفحه، موجب کند شدن زمان بارگیری صفحه می‌شود. و همین موضوع ممکن است کاربر را ناامید کند و موجب شود قبل از بازدید از صفحه از آن خارج شود.
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *