الگوریتم‌ موبایل گدون چیست؟

الگوریتم موبایل گدون (Mobilegeddon) گوگل در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و در واقع هدف آن تطابق وب سایت‌ها با دستگاه‌های موبایل و تبلت بود. این الگوریتم هماهنگی و سازگاری وب سایت‌ها با موبایل و تبلت را بررسی و اندازه‌گیری می‌کند.

به عبارت بهتر، گوگل در سال ۲۰۱۵ با معرفی این الگوریتم، وب سایت‌هایی که ریسپانسیو یا واکنش‌گرا، نشده بودند را غافلگیر کرد و اعلام کرد که این الگوریتم تاثیر بسیار زیادی در نتایج جستجو دارد و ممکن است رتبه سایت‌تان به خطر بیفتد.

از آنجایی که ورود این الگوریتم، سایت‌های بزرگ بسیاری را غافلگیر کرد، لقب موبایل گدون را به آن دادند که ترکیبی از موبایل و آرماگدون است، که اشاره به دوره آخرالزمان موبایلی دارد و مفهوم آن این است که اگر سایتی موبایل فرندلی نباشد، محکوم به مرگ است!

اما این الگوریتم چه چیزهایی را بررسی می‌کند؟

موضوعاتی که در الگوریتم موبایل گدون بررسی می‌شود

درست زمانی که کاربران اینترنتی، بیشتر با گوشی‌های موبایل به جستجو در سایت‌ها پرداختند، گوگل به این فکر افتاد که الگوریتمی طراحی کند تا سایت‌ها را مجبور کند، تجربه کاربری بهتری در اختیار کاربران اینترنتی موبایلی فراهم کنند.

اما ویژگی‌های یک وب سایت سازگار با موبایل که گوگل در الگوریتم موبایل گدون بیان کرد عبارت است از:

  • ربات‌های گوگل برای تست سایت‌تان، باید بتوانند به فایل‌های جاوا اسکریپت و CSS دسترسی داشته باشند.
  • سایت‌تان باید به صورت ریسپانسیو یا واکنش‌گرا طراحی شده باشد و علاوه بر آن، ابعاد سایت‌تان طوری باشد که با اندازه هر صفحه نمایشی تطابق داشته باشد. به عبارت بهتر نیازی به کوچک و یا بزرگ کردن صفحه نباشد.
  • از ابزارهایی که در موبایل و تبلت نیازی به آنها نیست مانند فلش، در طراحی سایت استفاده نکرده باشید.
الگوریتم موبایل گدون  
  • تمام صفحات سایت‌تان را به دقت بررسی شود، چرا که الگوریتم موبایل گدون به تمام صفحات سایت شما جداگانه سرکشی می‌کند.
  • مطالب و متن‌های سایت‌تان به صورتی باشد که برای همه خوانا باشد و نیازی به زوم کردن بر روی آن نباشد.
  • لینک‌ها را طوری تعبیه کرده باشید که کاربر به راحتی بتواند لینک دلخواهش را انتخاب کند.
  • اگر بر اساس آنالیز گوگل آنالیتیکس رتبه سایت‌تان در موبایل کمتر از دسکتاپ است، حتما به دنبال راه حلی برای آن باشید.
  • این را فراموش نکنید که تمام مواردی که در نسخه دسکتاپ سایت‌تان وجود دارد، در نسخه موبایلی آن هم وجود داشته باشد.
  • اگر سایت شما اسکرول افقی دارد، هر چه سریعتر برای ریسپانسیو بودن آن اقدام کنید.

گوگل در مورد قوانین و الگوریتم‌های خود سخت‌گیرانه عمل می‌کند و اعلام کرده است الگوریتم موبایل گدون را بر روی تمامی سایت‌ها اعمال می‌کند. حال اگر سایت شما ریسپانسیو طراحی شده است که جای نگرانی نیست، در غیر این صورت احتمالا رتبه سایت شما افت بسیار شدیدی خواهد داشت!

اما نگران نباشید، این الگوریتم بلافاصله عمل می‌کند، یعنی اگر سایت‌تان را ریسپانسیو کنید، بلافاصله رتبه سایت‌تان تغییر می‌کند و بهبود می‌یابد.

و در آخر این نکته را فراموش نکنید، به جای اینکه نسخه موبایلی برای سایت‌تان طراحی کنید، سایت‌تان را واکنش‌گرا طراحی کنید! در صورتی که نسخه موبایلی برای سایت‌تان طراحی کنید علاوه بر اینکه در الگوریتم موبایل گدون امتیاز منفی می‌گیرید، موجب می‌شود که محتوای سایت‌تان کپی شود و این یعنی Duplicate Content اتفاق می‌افتد و مشکلات بسیاری را برای سایت شما ایجاد خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا