بازاریابی محتوا چیست؟

فروردین 13, 1401
بازاریابی محتوا در همه جا وجود دارد و یادگیری و شناختن آن یک مهارت مهم در زمینه سواد رسانه است اما با این حال آگاهی عمومی در مورد اینکه بازاریابی محتوا واقعا چیست و چه هدفی دارد، بسیار کم است. ما در این مقاله قصد داریم در این زمینه صحبت کنیم.

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا، در واقع نوعی بازاریابی است که برای جلب توجه مردم به یک شرکت یا برند تجاری، محتوای مفید، سرگرم‌کننده یا جذاب تولید می‌کنند که می‌تواند یک پست وبلاگ، یک ویدئو در یوتیوب یا حتی یک شوخی در شبکه‌های اجتماعی باشد و هدف آن هم این است که اساسا با ارائه محتوایی ارزشمند، توجه‌ها را به موضوع مورد نشر جلب نماید.

اکثر مردم هنگامی که کلمه بازاریابی محتوا را می‌شنوند، به تبلیغات فکر می‌کنند و البته هنوز هم تبلیغات سهم مهمی از اغلب استراتژی‌های بازاریابی را تشکیل می‌دهد. اما امروزه اینترنت اوضاع را تغییر داده است. هم می‌توانید برای تبلیغات هزینه کنید، و هم می‌توانید محتواهایی تولید کنید که مردم واقعا دوست دارند و آنها را در اینترنت پست می‌کنند. به هر حال در هر دو صورت، هدف جلب توجه و تبدیل این توجه به پول است.

انواع محتواهایی که می‌توانید از آن برای بازاریابی محتوا استفاده کنید

1. پست و مقالات وبلاگ‌ها

شاید غالب‌ترین بازاریابی محتوای موجود در اینترنت، پست‌ها و مقالات وبلاگی باشند. محتوایی که با جزئیات نوشته شده، می‌تواند میزان بازدید ارگانیک سایت را افزایش داده و در عین حال، مشتری‌های سایت را در مورد محصول، برند و تخصص شما در این زمینه آگاه سازد. علاوه بر این، فرصتی طلایی برای بهینه‌سازی کلمات کلیدی و بدست آوردن لینک ورودی است.

طبق تحقیقات HubSpot، کسب و کارهایی که به طور خاص از وبلاگ‌ها برای بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند، 13 برابر بیشتر ROI خود را افزایش داده‌اند.

2. پادکست‌ها

یک دهه قبل پادکست‌ها چیز مهمی نبودند، اما اکنون بیش از 29 میلیون قسمت پادکست منتشر شده است. بیش از نیمی از کاربران حداقل یک قسمت پادکست گوش داده‌اند و 32% به طور منظم گوش می‌دهند. و تخمین زده می شود که تا سال 2022 بیش از 132 میلیون شنونده پادکست وجود داشته باشد!

پادکست‌ها یک تاکتیک جذاب و دوست داشتنی هستند که می‌توانید از آن برای بازاریابی محتوا استفاده کنید. حتی آن دسته از افرادی که از خواندن لذت نمی‌برند، با پادکست شما ارتباط گرفته و می‌توانند درباره محصولات و ایده‌های تجاری شما اطلاعات کسب کنند. پادکست‌ها به مشتریان این امکان را می‌دهد که منفعلانه‌تر از محتوا استفاده کنند.

3. ویدئوها

سهولت استفاده و دسترسی به ویدئو در چند سال گذشته، آن را به نوع پرکاربردی از محتوا برای کسب و کارها در هر شکل و اندازه‌ای تبدیل کرده است. حتی خود مارک زاکربرگ رکورد آن را زده است و معتقد است بیشتر محتواهای آنلاین در آینده نزدیک ویدئویی خواهد بود!

مهمترین دلیلی که موجب شده است ویدئو به یکی از ابزارهای بازاریابی محتوا تبدیل شود، این است که مردم به صورت شبانه روزی و تنها به وسیله تلفن هوشمند خود می‌توانند انواع ویدیوها را مشاهده کنند و در دسترس‌ترین نوع رسانه است و تا حدی منفعلانه است. شانس شما برای جلب توجه بیننده با یک کلیپ ویدئویی 30 ثانیه‌ای بیشتر از خواندن یک مقاله طولانی است.

4. اینفوگراف‌ها

از آنجایی که اینفوگراف ها به راحتی قابل اشتراک‌گذاری هستند، راهی عالی برای بازاریابی محتوا هستند. اینفوگراف‌ها، نسبت به محتواهایی که شامل لیستی از حقایق و اعداد و ارقام هستند، بازنمایی‌های تصویری جالبی از اطلاعات و آمار ارائه می‌دهند، که خواندن آنها را بسیار آسان‌تر می‌کند.

خوانندگان اینفوگرافی را دوست دارند، زیرا اغلب درک و هضم مفاهیم را آسان می‌کند. در حقیقت، در مقایسه با محتوای متنی، محتوای اینفوگرافی، 30 درصد بیشتر کاربران را جذب می‌کند. تولیدکنندگان محتوا نیز آن را بیشتر دوست دارند، چرا که نسبتا سریع عمل می‌کند و ضربه نهایی را می‌زند!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *