تفاوت فروشگاه آنلاین و مارکت پلیس

تیر 4, 1401
اکثر مردم تصور می‌کنند فروشگاه آنلاین (E-commerce) و مارکت پلیس (marketplace) یکی هستند و درست است که هر دو به منظور اهداف تجاری آنلاین راه‌اندازی شده‌اند، اما در واقع، تفاوت‌های اساسی و عمده‌ای بین آنها وجود دارد. ما در این مقاله قصد داریم به تعدادی از این تفاوت اشاره کنیم.

فروشگاه آنلاین و مارکت پلیس

شاید خیلی از شماها تصور کنید فروشگاه آنلاین (E-commerce) و مارکت پلیس (marketplace) هر دو یکی هستند، اما در واقع تفاوت‌های اساسی بین این دو وجود دارد. به عنوان مثال، مارکت پلیس در واقع یک پلتفرم آنلاین است که در آن مالک وب سایت، به شخص ثالثی این امکان را می‌دهد تا بر روی آن پلتفرم محصولات‌ش را بفروش برساند و با مشتری به طور مستقیم در ارتباط باشد، یعنی فروشندگان می‌توانند از طریق آن وب سایت، برای محصولات‌شان بازاریابی کنند. در حقیقت صاحب مارکت پلیس، هیچ موجودی محصولی ندارد. به زبان ساده، مارکت پلیس بستری برای فروشندگان و خریداران است.

اما برعکس آن، یک فروشگاه آنلاین، بستر فروشگاهی الکترونیکی برای یک برند و واحد تجاری خاص است تا در آن محصولات خود را به فروش برسانند. موجودی محصولات تنها متعلق به صاحب وب سایت است. مالک سایت فاکتور صادر می‌کند و مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کند.

به عبارت دیگر، مارکت پلیس می‌تواند یک فروشگاه آنلاین باشد، اما فروشگاه‌های آنلاین مارکت پلیس نیستند. شاید کمی گیج‌کننده به نظر بیاید، اما ما در اینجا برای درک بهتر آن، به برخی از این تفاوت‌ها اشاره خواهیم کرد.

تفاوت‌های اصلی مارکت پلیس و فروشگاه آنلاین

1. رویکرد و هدف بازاریابی

در حالی که هدف و رویکرد فروشگاه آنلاین جذب خریدار است، در مارکت پلیس نه تنها باید به خریداران بلکه فروشندگان نیز توجه کنید که در واقع قلب تپنده پلتفرم شما هستند. در فروشگاه‌های آنلاین، فروشنده باید هزینه بیشتری برای افزایش ترافیک سایتش هزینه کند. اما هنگامی که خریدار محصول مورد نظرش را در آن سایت پیدا کرد، فرآیند ساده‌تری در پیش خواهد داشت چرا که انتخاب‌های او محدود به یک برند خواهد بود. اما در مقابل، مارکت پلیس ها، کاربران بیشتری دارند و از آنجایی که تعداد آنها زیاد است، و هر کدام نیز به طور جداگانه تبلیغ می‌کنند، ترافیک بالاتری دارد.

تفاوت فروشگاه آنلاین و مارکت پلیس

2. مقیاس‌پذیری

در مارکت پلیس هیچ محصولی خرید و فروش نمی‌شود. بنابراین نسبت به فروشگاه‌ آنلاین که باید دائما موجودی انبار خود را چک کنند، ریسک‌های مالی بسیار کمتری دارند، چرا که ممکن است محصول درون انبار، دیر فروخته شود و یا اصلا به فروش نرسد. همانطور که اشاره شد، مارکت پلیس‌ها به راحتی به لحاظ اقتصادی مقیاس می‌گیرند و بنابراین امکان آن را دارند که سریع‌تر از وب سایت فروشگاه‌های آنلاین گسترش یابند.

3. موجودی بزرگتر

به خاطر داشته باشید، هر چه موجودی بیشتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که خریدار آنچه را که به دنبالش است را بیابد. موجودی بیشتر اغلب به معنای این است که باید تلاش بیشتری برای بازاریابی کرد و توجه بازدیدکننده های بیشتری را جلب کرد.

اصل پارتو، که به عنوان قانون 20/80 نیز شناخته می‌شود، به توسعه مارکت پلیس منجر می‌شود، زیرا با کمترین محصولات بیشترین فروش را دارد. گاهی اوقات نگهداری موجودی بزرگتر در انبار ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. در فروشگاه‌های آنلاین، اصل پارتو بدین معناست که باید با قیمت محصولات‌تان را کاهش دهید تا از شر آنها خلاص شوید. اما در مارکت پلیس محصولی وجود داشته باشد که فروخته نمی‌شود، می‌توانید با زدن یک دکمه آن را غیرفعال کنید.

4. زمان و پول

راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین می‌تواند بسیار ساده یا بسیار پیچیده باشد، که به مسائل بسیاری بستگی دارد. بنابراین زمان و کار زیادی برای راه‌اندازی و نگهداری آن نیاز خواهد بود. اما در مارکت پلیس، چون همه چیز آماده است، می‌توانید بدون صرف وقت زیاد و کار اضافی ثبت نام کنید، محصولاتتان را لیست کنید و بفروشید.

5. حجم تجارت

در مارکت پلیس در مقایسه با فروشگاه آنلاین، حاشیه سود کمتر است و این مسئله به این دلیل است که درآمد آن، حاصل کمیسیون‌هایی است که از فروش کسر می‌شود. در نتیجه، مارکت پلیس‌ها نسبت به فروشگاه‌های آنلاین باید حجم تجارت و فروش بیشتری داشته باشند.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *