مزایا و معایب هاست ابری – سرویس‌های میزبانی یا هاست ابری، امکان میزبانی وب در سرورهای مجازی را فراهم می‌کند. این سرورها، منابع محاسباتی خود را از شبکه گسترده‌ای از وب سرورهای فیزیکی می‌گیرند. اصولا، هاست ابری از یک مدل محاسباتی پیروی می‌کند که در آن سرویس ارائه می‌شود و نه محصول. بنابراین مشترکین می‌توانند به همان اندازه که نیاز دارند از خدمات استفاده ‌کنند.

هاست ابری چیست؟

هاست ابری در واقع نوعی میزبانی وب است، که امکان دسترسی به وب سایت‌ها و برنامه‌ها را از طریق منابع ابری فراهم می‌کند. در حقیقت یک زیر ساخت شبکه و سرور است، که با تقسیم یک سرور فیزیکی به چندین سرور مجازی از طریق نرم افزار عمل می‌کند. هاست ابری جایگزینی برای میزبانی یا هاست وب سایت‌ها در سرورهای منفرد است که ممکن است به صورت سرور اختصاصی یا مشترک باشد. شبکه سرورهای مورد استفاده در هاست ابری گسترده است و شامل سرورهایی از مراکز اطلاعاتی مختلف می‌شود.

مزایای هاست ابری

استفاده از هاست ابری نسبت به میزبانی اشتراکی، VPS یا اختصاصی مزیت‌های بسیاری دارد. از جمله مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • انعطاف پذیری

میزبانی ابری برای کسب و کارهای با تغییر تقاضای پهنای باند، بهترین گزینه است. با هاست ابری، به راحتی می‌توانید میزان مصرف خود را افزایش دهید و یا در صورت تقاضا آن را کاهش دهید. این سطح از انعطاف‌پذیری می‌تواند برای کسب و کارهایی که از هاست ابری استفاده می‌کنند، یک مزیت بزرگ نسبت به رقبا باشد.

  • صرفه جویی در هزینه

میزبانی ابری هزینه‌های داشتن زیر ساخت برای میزبانی وب سایت را کاهش می‌دهد. شما فقط ملزم به پرداخت هزینه منابعی هستید که استفاده می‌کنید. بنابراین برای منابع ناخواسته هزینه‌ای هدر نمی‌دهید. علاوه بر این، تنظیم و مدیریت آن بسیار آسان است.

  • دسترسی خودکار به جدیدترین فناوری‌ها

اکثر ارائه‌دهندگان هاست ابری، معمولا بر زمینه تخصصی خاصی متمرکز هستند و این به معنی آن است که همیشه می‌توانند به جدیدترین فناوری در صنعت‌شان دسترسی داشته باشند. با این کار می‌توانید از آخرین فناوری‌ها بدون متحمل شدن هیچ هزینه اضافی، لذت ببرید و از آخرین پیشرفت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بهره‌مند شوید.

مزایا و معایب هاست ابری
مزایا و معایب هاست ابری

معایب هاست ابری

  • آسیب‌پذیری نسبت به حملات سایبری

با وجود هاست ابری، تقریبا در اینترنت همه می‌توانند به هر چیز دسترسی داشته باشند. در واقع، هر چیزی که در اتصال به اینترنت است، ناامن است و حتی بزرگترین سازمان‌ها نیز ممکن است متحمل حملات شدید و نقض امنیت شوند.

  • توقف احتمالی

این یکی از بدترین معایب هاست ابری است. هیچ ارائه دهنده میزبانی ابری، حتی شناخته شده‌ترین آنها، نمی‌تواند از این امر جلوگیری کند. میزبانی ابری به شبکه‌ای از سرورها متکی است و عملکرد آنها کاملا به اینترنت بستگی دارد. یعنی اگر ارتباطات اینترنتی با مشکل مواجه شود، کاربران در دسترسی به این سرویس با مشکل روبرو می‌شوند.

  • سرعت

سرورهای ابری معمولا از طریق اینترنت قابل دسترسی هستند و سرعت اتصال شما به اینترنت، سرعت اتصال شما به سرور را تعیین می‌کند. دسترسی به سرورهای‌تان توسط ارائه دهنده میزبانی ابری کنترل می‌شود و تا زمانی که به اینترنت مطمئن و سریع دسترسی داشته باشید، نمی‌تواند مشکلی ایجاد کند. هرچند، ارتباطات کند اینترنت معمولا به سرعت کم منجر می‌شود و این می‌تواند شما را از سرور میزبان بری کاملا ناامید کند.

  • مشکلات به وجود آمده به سرعت حل نمی‌شود.

میزبانی ابری به این معنا نیست که مشکلات شما همیشه به راحتی حل خواهد شد. در بعضی مواقع حتی ممکن است چالش‌هایی را تجربه کنید، که قبل از هاست ابری نیز تجربه کرده‌اید و این می‌تواند هزینه‌های سنگینی را به شما تحمیل نماید.

  • ممکن است میزبانی ابری گران‌تر از حد انتظارتان باشد.

گفتیم که میزبانی ابری بسیار مقرون به صرفه است. با این حال در برخی مواقع، هزینه‌های پنهانی وجود دارد که پس از بسته شدن قرارداد مشخص می‌شود و ممکن است فراتر از تصور و حد انتظار شما باشد.

بهترین باش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا