متا تگ (Meta Tags) چیست؟

متا تگ (Meta tags) قسمتی از برچسب‌های HTML است که محتوای صفحه سایت شما را برای موتورهای جستجو و کاربران توصیف می‌کند. در واقع، برچسب‌های متا تنها در کد صفحه نشان داده می‌شوند اما همه می‌تواند آنها را از طریق کد منبع (Ctrl+U) بررسی نماید.

و بطور خلاصه متا تگ‌ها موارد کلیدی هستند که در کد HTML یک صفحه وب سایت ظاهر می‌شوند و به موتور جستجو می‌گویند محتوای صفحه مربوط به چه چیزی است و در حقیقت، این اولین برداشت و نقطه تماس سایت با تمام موتورهای جستجو است.

مهمترین متا تگ‌ها برای سئو در سال ۲۰۲۱

از دیدگاه ما ۵ برچسب متای اصلی که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم، مهمترین متا تگ‌هایی هستند که می‌توانند در سئو موثر باشند:

۱)تگ عنوان (Title tag)

تگ عنوان اولین بخش در HTML است که محتوای صفحه شما را به موتورهای جستجو و کاربران اینترنت نمایش می‌دهد. متا تگ عنوان از تمامی مرورگرها از جمله  Chrome، Firefox، Safari و غیره پشتیبانی می‌کند.

فراموش نکنید که همیشه تگ عنوان خود را در بخش <head> اضافه نمایید. طول بهینه تگ عنوان در گوگل معمولا ۵۵ تا ۶۴ کاراکتر است، در نتیجه بهتر است که تعداد کاراکترهای تگ عنوان شما زیر ۶۰ کاراکتر باشد.

۲)توضیحات متا

توضیحات متا بخشی از HTML است که صفحه وب را خلاصه می‌کند. موتورهای جستجو معمولا توضیحات متا را در نتایج جستجو و در زیر تگ عنوان نشان می‌دهند.

با وجود اینکه گوگل از توضیحات متا به عنوان سیگنالی برای رتبه‌بندی سایت استفاده نمی‌کند، اما باز هم تاثیر زیادی بر CTR صفحه شما دارد زیرا در نتایج جستجو نشان داده می‌شود. گوگل در دسامبر ۲۰۱۷، طول اسنیپت‌ها را در نتایج جستجو افزایش داده بود و اکنون تایید کرده است که طول اسنیپت‌ها در نتایج جستجو را پس از دسامبر کاهش داده است. میانگین طول جدید اسنیپت توضیحات، در دستگاه‌های دسکتاپ حدود ۱۶۰ کاراکتر و دستگاه‌های موبایل حدود ۱۳۰ کاراکتر می‌باشد.

بر تعداد کاراکترها تاکید نداشته باشید، چرا که گوگل ممکن است طول متن توضیحات متا را بر اساس سوال کاربر قرار دهد.

مهمترین متا تگ‌ها در طراحی سایت

۳)تگ متن جایگزین (Alt)

تگ Alt برای هر تصویری مهم است، زیرا موتورهای جستجو نمی‌توانند آنها را بخوانند، بنابراین شما باید متن مناسب Alt را به تصاویر اضافه کنید تا موتور جستجو بتواند آنها را در نظر بگیرد. متن Alt باید کوتاه و واضح باشد و از ۵۰ تا ۵۵ کاراکتر برای متن آن استفاده کنید.

۴)متا تگ ربات

متا تگ ربات یکی دیگر از برچسب‌های HTML است که قسمت هدر قرار می‌گیرد و به خزنده‌های موتور جستجو می‌گوید که آیا اجازه دارند آن صفحه را ایندکس کنند یا نه! این برچسب متا دارای چهار مقدار اصلی است:

FOLLOW: که به موتور جستجو اجازه میدهد تمام پیوندهای آن صفحه وب را دنبال کند.

INDEX: که به خزنده موتور جستجو اجازه میده دکل صفحه را فهرست کند.

NOFOLLOW: که به خزنده موتور جستجو اجازه نمی‌دهد صفحه و پیوندهای موجود را دنبال کند.

NOINDEX: که به خزنده موتور جستجو اجازه فهرست کردن صفحه را نمی‌دهد.

۵)متا تگ طراحی ریسپانسیو

 آخرین برچسب متا مهم برچسب متا طراحی ریسپانسیو است، که ما آن را Viewport Meta Element می‌نامیم. با استفاده از برچسب متا Viewport، می‌توانیم طرح‌بندی صفحات وب را در مرورگرهای تلفن همراه کنترل کنیم. این برچسب متا نیز در قسمت هدر سایت قرار میگیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا