نشانه های خرابی هارد درایو

فروردین 21, 1400

 نشانه های خرابی هارد درایو _ میانگین ​​عمر یک هارد ثابت در حدود پنج تا ده سال می باشد. اگر درایو در معرض تغییر دما، رطوبت یا شوک های خارجی باشد، عمر آن کوتاه تر خواهد شد. به طور واقعی، هارد لپ تاپ شما بعد از سه تا پنج سال مستعد خرابی می شود و این برای SSD ها نیز صدق می کند.

تشخیص خرابی هارد درایو

در بهترین حالت، هارد دیسک ها به تدریج خراب می شوند و زمان کافی برای شما فراهم می شود تا قبل از اینکه با خرابی حاد روبرو شوید یک نسخه پشتیبان از داده های خود را بگیرید و آن ها را جایگزین کنید .

ولی دقیقاً چطور می توانید تشخیص دهید که هارد دیسک شما خراب شده است؟ در ادامه به این سوال شما پاسخ می دهیم.

۱- کند شدن رایانه، فریز شدن پشت سرهم، صفحه آبی رنگ مرگ

این سه گانه خرابی کامپیوتر می تواند یک میلیون دلیل مختلف داشته باشد و خرابی هارد دیسک یکی از آنها است. اگر این مشکلات پس از نصب تازه یا در حالت Safe Windows (حالت ایمن) ویندوز اتفاق بیفتد، ریشه اصلی این مشکل سخت افزار بد می باشد، و احیانا یک هارد دیسک خراب است.

برای حذف مشکل در هارد دیسک خود، می توانید بسیاری از ابزارهای تشخیصی را اجرا کنید، ولی ابتدا باید با جستجو در S.M.A.R.T. سیستم خود را شروع کنید. توجه داشته باشید ویندوز به طور خودکار این اطلاعات را در پس زمینه جمع می کند، ولی در پیش بینی خرابی هارد دیسک غیر قابل اعتماد است و امکان دارد قبل از S.M.A.R.T یک نقص حیاتی را تجربه کنید. اخطارها وارد می شود.

برای بررسی دستی S.M.A.R.T درایو خود، وضعیت شما به یک ابزار شخص ثالث مانند CrystalDiskInfo نیاز دارید. در بخشDisk ، دیسک را برای اسکن و یادداشت کردن وضعیت سلامت دیسک انتخاب کنید.

اگر پس از اجرای ابزارهای تشخیصی دیگر می توانید مشکلات سخت افزاری را حذف کنید، باید دوباره سیستم عامل خود را بازنشانی یا نصب کنید. ویندوز ۱۰ گزینه ای برای نگهداری همه پرونده های شما را دارد، ولی به هر حال ، باید یک نسخه پشتیبان تهیه کنید.

هارد درایو

نشانه های خرابی هارد درایو

۲- داده های خراب

داده های خراب می توانند به روش های مختلف زیادی نشان داده شوند. اگر به طور پیاپی یکی از این علائم زیر را مشاهده می کنید، احتمال دارد هارد دیسک شما به تدریج خراب شود.

نام پرونده یا پوشه بهم ریخته.

پیام های خطای تصادفی هنگام باز کردن، جابجایی یا ذخیره فایل ها.

ناپدید شدن پروندها یا پوشه ها.

داده های خراب در پرونده های شما.

پرونده هایی که باز نمی شوند  .

خرابی داده ها در هنگام ایجاد یا ذخیره داده ها رخ می دهد. امکان دارد ویروسی در فایل های شما تداخل ایجاد کند، ولی همچنین می تواند به دلیل وجود بخش های بدی بر روی هارد درایو شما باشد.

۳- تجمع سکتورهای بد

بد سکتورها مناطقی از هارد دیسک می باشند که یکپارچگی داده ها را حفظ نمی کنند. ویندوز به طور خودکار بخش های بد را پوشش می دهد، درنتیجه تا وقتی که با داده های خراب روبرو نشوید، آن ها را متوجه نخواهید شد. در هارد دیسک خراب، بخش های بد می توانند به سرعت جمع شوند، به این معنی که این مسائل را بیشتر مشاهده خواهید کرد.

یک ابزار فرمان Windows به نام CHKDSK می تواند به شما کمک کند داده ها را از بخش های بد بازیابی کنید و آنها را از استفاده در آینده حذف کنید. برای اسکن سریع ، Windows + E را بزنید تا File Explorer باز شود. به این رایانه بروید، روی دیسک یا پارتیشن خراب کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید.

در بخشProperties ، به برگه Tools رفته و روی گزینه Check کلیک کنید. اگر ویندوز پیامی با عنوان “You don’t need to scan this drive,” را نشان داد، می توانید روی Scan drive کلیک کرده، تا به هر حال این ابزار اجرا شود. پس از تمام شدن کار، می توانید خطاهای موجود را برطرف کنید.

اسکن کاملتر CHKDSK می تواند مدت ها طول کشیده و نیاز به راه اندازی مجدد(ری استارت) دارد. وقتی می توانید یک شبانه روز از کامپیوتر خود صرفه جویی کنید، یک خط فرمان Administrator باز کنید، به این معنی که، روی Start کلیک راست کرده و Command Prompt (Admin) را انتخاب کنید، پس از آن برای بازیابی اطلاعات و رفع خطاها دستور زیر را اجرا کنید:

chkdsk /r c:

Y را در صورت درخواست وارد کنید ، و CHKDSK با راه اندازی مجدد رایانه ، اجرا می شود.

نشانه های خرابی هارد درایو

۴- صداهای مشکوک و عجیب و غریب

با شنیدن صداهای عجیب و غریب از دیسک سخت، یعنی دچار مشکل می شوید. صدای تکراری معروف به کلیک مرگ ناشی از تلاش سر برای نوشتن داده ها، عدم موفقیت، بازگشت به موقعیت اصلی خود و تکرار مجدد آن می باشد. صداهای خرد کردن نشان می دهد که قطعات سخت افزار مانند بلبرینگ ها یا موتور اسپیندل خراب شده اند.

در این مرحله، اگر بتوانید اطلاعات را از دیسک سخت خود بازیابی کنید، بسیار خوش شانس می باشید.

در صورت خرابی هارد دیسک، کارهایی که باید انجام داد

اگر شما شک دارید که خرابی هارد دیسک نزدیک است؟ احتمالاً اینگونه است. و در اینجا آنچه که شما می توانید انجام دهید را بیان کرده ایم.

مرحله۱: از اطلاعات خود پشتیبانی تهیه کنید

بهترین کاری که می توانید بکنید این می باشد، که همیشه پشتیبان گیری از اطلاعات خود را بر روی یک درایو دوم داشته باشید و آماده دریافت جایگزین باشید.

بعید می باشد که همزمان دو درایو از کار بیفتد. یک استثنا می تواند بلایای طبیعی مثل سیل یا آتش سوزی باشد. برای این موارد، ما پیشنهاد می کنیم یک نسخه از مهم ترین داده های خود را در یک مکان فیزیکی متفاوت نگهداری کنید، به طور مثال ، در محل کار یا با یکی از اعضای خانواده یا یک دوست.

همینطور می توانید از یک راه حل پشتیبان گیری آنلاین مانند OneDrive یا Google Drive استفاده کنید. اگر از Microsoft Office استفاده می کنید، می توانید اشتراک Microsoft 365 را که آخرین نسخه Office و ۱TB فضای ذخیره سازی OneDrive را به شما ارائه می دهد ، ارتقا دهید.

مرحله ۲: درایو را جایگزین کنید

مرحله ۳: درایو قدیمیتان را با خیال راحت دور بیندازید

پیش از بیرون راندن درایو قدیمیتان، به یاد داشته باشید که درایو را پاک کنید تا از بازیابی اطلاعات شخص ثالث جلوگیری کند.

هر کاری می کنید، خواهشا درایو شکسته خود را در سطل آشغال نریزید. وسایل الکترونیکی حاوی فلزات گرانبها و اجزای سمی می باشند که مربوط به محل دفن زباله نیستند. سخت افزار خود را به یک مرکز بازیافت الکترونیکی محلی ببرید، و از فروشگاه الکترونیکی بپرسید که آیا آن را پس می گیرد یا از برنامه ای همانند برنامه بازیافت الکترونیکی رایگان Western Digital استفاده کنید.

نگذارید هارد دیسکتان از کار بیفتد

به علائم یا نرم افزار اعتماد نکنید تا به شما بگوید که آیا دیسک سخت از کار افتاده است یا خیر. هارد درایو به احتمال زیاد غیر منتظره و بدون هیچ علائم هشدار دهنده ای از کار خواهد افتاد. به جای تلاش برای پیش بینی چیزی که حتی کمتر از آب و هوا قابل پیش بینی نیست، حتما به نسخه های پشتیبان اعتماد کنید.

منبع: mytarfand

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *