پردازش ابری چیست؟ _ برای بیان ساده در این مورد باید گفت پردازش ابری به معنی نگه‌داری و دسترسی به داده‌ها و برنامه‌ها به‌جای اینکه فقط به رایانه‌ی شما محدود باشد، در سرتاسر اینترنت دردسترس قرار بگیرد. کلاد را می‌توان استعاره‌ای برای اینترنت دانست.

کلاد درباره‌ی هارد درایو فیزیکی رایانه‌ی شما نمی باشد. زمانی که داده‌ها را روی هارد دیسک خود ذخیره می‌کنید یا برنامه‌ای را از روی هارد اجرا می‌کنید، در حقیقت با فضای ذخیره‌سازی و پردازش محلی کار کرده‌اید. در این شرایط هر آنچه لازم دارید از نظر فیزیکی به شما نزدیک است و این یعنی می‌توانید به‌آسانی و با سرعت بالا به داده‌های خود دسترسی داشته باشید. حقیقتا روش عملکرد صنعت کامپیوتر برای چند دهه شبیه به شیوه‌‌ی کار شما با هارد درایوتان بوده است. بعضی از افراد معتقدند که روش کارکرد یادشده حتی در حال حاظر هم بر پردازش‌ ابری ارجحیت دارد. برای تأیید این حرف دلایلی وجود دارد که در ادامه به‌صورت مختصر به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

حتما توجه داشته باشید که فناوری ابری همچنین به این معنی نیست که شما یک شبکه‌ی مجهز به چند فضای ذخیره‌سازی سخت‌افزاری متصل به هم داشته باشید. ذخیره‌سازی داده‌ها در شبکه‌های خانگی یا شبکه‌های محل کار، بخشی از قابلیت‌های کلاد به شمار نمی‌رود.

پردازش ابری را اینطور در نظر بگیرید که امکان دسترسی به داده‌ها از سراسر اینترنت فراهم باشد، یا حداقل یک سری داده را با سایر اطلاعات موجود در وب همگا‌م‌سازی کرده باشید. در کسب و کارهای بزرگ، اگر نیاز داشته باشید که اطلاعاتی در مورد آن‌سوی اتصال داشته باشید. به‌عنوان یک کاربر، شاید هیچ‌گاه به این موضوع نیندیشید که در طرف دیگر اتصال، چه فرآیندهای عظیم پردازشی‌ در حال انجام می باشد.

تولید ابرها

با آنکه پردازش ابری بیشتر مفهومی متعلق به قرن ۲۱ است، ولی مفهوم آن قدمتی زیاد و ریشه در زمانی پیش از دهه‌ی ۱۹۵۰ میلادی دارد. زمانهایی که مشخصه‌ی آن، اتاق‌های سرور بزرگ بود با رایانه‌های فوق قوی غول‌آسا. این اَبَررایانه‌ها میان تعدادی کاربر و ازطریق اتصال‌هایی که به‌وسیله‌ی ترمینال‌های اشتراکی برقرار می‌شد، به اشتراک گذاشته می‌شد و این در حالی بود که اکثر پردازش صورت گرفته، در خود این اَبَر رایانه‌ها انجام می‌شد.

یک کلاد یا ابر، در حقیقت ردیفی گسترده از کامپیوترهایی می باشد که به یکدیگر متصل شده‌ و به‌عنوان یک اکوسیستم واحد به فعالیت می‌پردازند. ابرها به گونه‌ای پیکربندی می‌شوند تا یک یا چند نوع سرویس خاص (مانند ذخیره‌ی داده، تحویل محتوا یا اپلیکیشن‌ها) را  به گونه‌ای ارائه کنند که کاربران بتوانند از راه دور به این سرویس‌ها دسترسی داشته باشند. تصور کنید که یک فضای ذخیره‌سازی روی یک سرور اجاره کرده‌اید.

سرویس‌های ابری تماما از پیش پیکربندی می‌شوند تا فرد بتواند بدون نیاز به اعمال هیچ‌گونه تنظیمات خاصی، به بهره بردن از آن بپردازد. اما شاید ذهنتان به این نکته‌ی مشغول شده باشد که چرا عبارت کلاد به‌معنی ابر برای این شیوه انتخاب شده است؟ هیچ‌کس به شکل دقیق نمی‌داند ولی تصور یک پاسخ منطقی و قابل قبول به هیچ وجه دور از ذهن نیست. مجموعه‌ی بزرگی از واحدهای منفرد، وقتی که از فاصله‌ی نزدیک نظاره شوند، می‌توانند مفهوم و تصویر یک ابر واحد و منحصربه‌فرد را تداعی کنند. درست نظیر ابری که از ذرات بخار آب یا غبار معلق در هوا به‌وجود می‌آید.

پردازش ابری

پردازش ابری چیست؟

فضای ذخیره سازی ابری کجا قرار دارد

چه چیزی ذخیره‌سازی ابری را متفاوت می‌کند؟ برخلاف ذخیره‌سازی در دستگاه شخصیتان (نظیر موبایل، هارد دیسک لپ‌تاپ)، داده‌های ابری روی محل دیگری در سرورهایی که متعلق به شرکت‌های بزرگ است، ذخیره می‌شوند و می‌توانید ازطریق اینترنت به آن داده‌ها دستیابی پیدا کنید.

زمانی که افراد به پردازش ابری فکر می‌کنند، اغلب آن‌ها به یاد فضای ابری متصل به اینترنت همانند آمازون، گوگل و مایکروسافت می‌افتند. اگر از جیمیل، دراپ‌باکس یا آفیس ۳۶۵ استفاده می‌کنید، در حقیقت از سرویس ابری استفاده می‌کنید. همینطور نوعی فضای ابری وجود دارد که به طور مثال، عکس‌های شما را در فضای مجازی نگه‌داری می‌کند (همانند فیسبوک یا توییتر) یا ایمیل‌ها و موسیقی‌هایتان را نگه می‌دارند.

هرکدام از این کمپانی ها سیستم پردازش ابری، سرورهای کامپیوتری و دستگاه‌های ذخیره‌سازی متصل شده به شبکه‌های ارتباطی کامپیوتری، دارند و به تمام دنیا سرویس‌دهی می‌کنند. سرورهای فیسبوک می‌توانند به بیش از یک میلیارد نفر اجازه‌ی تعامل با یکدیگر را بدهند. داده‌های شما همواره در نزدیک‌ترین مرکز داده به محل زندگی شما ذخیره‌سازی و نگه‌داری می‌شود.

برای کاربران اهمیتی ندارد که داده‌های آن‌ها اکنون در چه مکانی ذخیره‌شده است. پردازش‌ها در بخش ابری انجام می‌پذیرد و حالت آرمانی این میباشد، که اگر یکی از پردازنده‌ها از کار بیافتد، بخش دیگری وظایف پردازشی را با کمترین تأخیر بر عهده می‌گیرد.

اکنون پردازش ابری در همه‌جا وجود دارد که خود این موضوع یکی از دلایل اصلی نگرانی مردم در ارتباط با امنیت داده‌های آن‌ها است. ما بسیار شنیده‌ایم که هکرها ازطریق اینترنت به داده‌های بسیاری از مردم دسترسی پیداکرده‌اند. خیلی از این هک‌ها در سرورهای قدیمی انجام می‌شود. هیچ‌کدام از هک‌های مهم در فضای ابری عمومی انجام‌نشده‌اند.

همانطور که نگه‌داشتن پول در خزانه بانک از نگه‌داشتن آن در کمد شما امن‌تر است، نگه‌داری داده‌های شما نیز در فضای ابری امن‌تر خواهد بود و از آن‌ها محافظت می‌شود.

پردازش ابری چیست؟

پردازش ابری چیست؟

مزیت های رایانش ابری

به چه دلیل رایانش ‌ابری با استقبال چشمگیری مواجه شده است؟ درادامه مطلب، به مهم‌ترین مزایای استفاده از سرویس‌های ابری اشاره می‌کنیم.

سرمایه گذاری مطمئن و براساس نیاز

برخلاف گذشته و به‌جای اینکه از ابتدا برای راه‌اندازی یا خرید تجهیزات دیتاسنتر هزینه‌ی بسیار زیادی صرف کنید، می‌توانید تنها براساس نیاز و به‌شکل آنلاین و لحظه‌ای منابع لازمتان را تهیه کنید. هر زمانی به منابع بیشتری نیاز داشتید، بدون دغدغه و به‌سرعت می‌توانید این منابع را افزایش و با کاهش نیاز منابع را کاهش دهید. سرانجام، تنها براساس نیازتان و به تناسب مصرف هزینه می‌پردازید.

قیمت مناسب

باتوجه‌به اینکه در سرویس‌های ابری تعداد مشتریان زیاد می باشد، تهیه‌ی سخت‌افزار برای Cloud Provider هزینه‌ی کمتری دربر خواهد داشت. و سرانجام، می‌تواند منابع لازمِ مشتریان را نیز با قیمت مناسب‌تری دراختیارشان قرار دهد.

سرویس دهی مستمر (Business Continuity)

سرور‌های شما در زیرساخت ابری همواره فعال می باشد، و خرابی سخت‌افزار باعث ازدست‌رفتن دسترسی به سرور‌ها نخواهد شد. این موضوع از درخواست‌های مهم کسب‌وکارهای بزرگ می باشد، که به سرویس‌دهی مستمر به مشتریانشان نیاز دارند و ازدسترس خارج‌شدن (Down) سرویسشان حتی برای لحظاتی، خسارت بسیار زیادی به‌بار می‌آورد. در نهایت، این یکی از دلایل مهم‌ کسب‌وکارهای بزرگ آنلاین برای مهاجرت به سرویس‌های ابری است.

افزایش سرعت و چابکی

در رایانش ابری، تمامی سرویس‌های مدنظرتان را با چند کلیک راه‌اندازی و به‌سرعت به آن‌ها دسترسی پیدا می کنید. این موضوع در سرعت و چابکی کسب‌وکارتان بسیار تأثیر می گذارد، و به شما کمک می کند بیشترین تمرکز را روی محصول خود بتوانید داشته باشید.

کارایی بیشتر Performance

فراهم‌کننده‌های سرویس رایانش ابری، باتوجه‌به مشتریان و تقاضاهای متفاوتشان همواره سعی می‌کنند بهترین کارایی را در حوزه‌های مختلف همانند پهنای باند اینترنت و کارایی دیسک و قدرت پردازنده دراختیار مشتریان قرار دهند. درنتیجه وقتی مشتریان در این بستر قرار می‌گیرند، دغدغه‌ای برای کارایی بخش‌های مختلف سیستم نخواهند داشت و با اطمینان به توسعه و بهبود محصولشان مشغول خواهند شد.

انواع ابر

پردازش ابری چیست؟                                                                                        پردازش ابری چیست؟

انواع ابر

ابرها به‌شکل کلی می توان در یکی از دو دسته‌بندی اصلی زیرساخت یا سرویس قرار می‌گیرند. از منظر زیرساخت، چهار دسته‌بندی مختلف وجود دارد که به شرح زیر می باشند.

 

ابر خصوصی

ابر خصوصی به قصد استفاده‌ی یک واحد یا سازمان ایجاد می‌شود و مختص خدمت‌رسانی به نیازهای همان واحد یا سازمان می‌ماند. مسلما با وجود این مسئله، ابر همچنان باید در خارج از مؤسسه و در فضای مخصوص دیتاسنتر باقی بماند تا مفهوم ابر به آن گفته شود. مدیریت یک ابر خصوصی می‌تواند به شیوه‌ی داخلی، توسط واحدی که از این ابر استفاده می‌کند یا ازطریق شخص یا مرکز ثالث، که ابر را برای واحد مذکور مدیریت خواهد کرد، صورت پذیرد.

 

ابر عمومی

روشن است که ابرهای عمومی برای استفاده‌ی عموم افراد دردسترس قرار دارند. از منظر ساختاری، به‌جز در ارائه دسترسی به افرادی که امکان استفاده از این سرویس‌ها را دارند، تفاوت خاصی بین ابر خصوصی و عمومی وجود ندارد. یک مثال از ابر عمومی می‌تواند سرویس شناخته‌شده‌ی دراپ‌باکس باشد.

 

ابر آمیخته (هیبریدی)

وقتی که یک ارائه‌کننده‌ی خدمات ابری، هم سرویس عمومی و هم خصوصی ابری ارائه کند، آنچه با آن مواجه هستیم ابر آمیخته نام خواهیم داشت. چنین رخدادی برای مثال زمانی رخ می دهد، که دو ابر جدا از یکدیگر، برای اشتراک عملکردها به یکدیگر بپیوندند یا زمانی‌که یک کمپانی به‌خصوص، به تکامل و گسترش سیستم‌های خود به منظور ارائه‌ی سرویس‌های جدید می‌پردازد.

ابر اجتماعی

زمانی‌که یک ابر خصوصی در میان چند واحد یا سازمان به اشتراک گذاشته شود، به یک ابر اجتماعی (کامیونیتی) تبدیل خواهد شد. اگر بخواهیم از زاویه‌ی دیگری به این گزینه بنگریم، ابر اجتماعی در حقیقت یک ابر شبه‌عمومی است که به چند سازمان یا واحد به‌خصوص محدود شده است.

منبع: zoomit

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا