چرا و کجا از Python استفاده کنیم؟

تیر 2, 1399

چرا و کجا از Python استفاده کنیم؟

Python زبانی است برای انجام هر کاری! در ادامه به کاربردهای این زبان می‌پردازیم.

  • از Python می‌توان برای پیاده سازی برنامه‌های وب استفاده کرد.
  • برای اتوماتیک کردن کارها می‌توان از Python استفاده کرد.
  • اگر بخواهیم بیشترین رنگ‌های استفاده شده در یک عکس را تشخیص داد از Python استفاده می‌کنیم.
  • و …

احتمالاً تا اینجا تصویر ذهنی مناسبی در مورد موارد استفاده از Python  بدست آوردید. اساساً وقتی بخواهید برنامه‌ای را پیاده سازی کنید و مجبور نیستید آن را با زبان خاصی انجام دهید، انتخاب اولتان Python خواهد بود.

Python چیست؟

Python یک زبان برنامه‌نویسی برای اهداف عمومی‌ است که در اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰ بوجود آمد و بر اساسِ نامِ مانتی پیتون (Monty Python) نامگذاری شد و توسط هزاران نفر برای انجام کارهایی از انجام آزمایشاتِ اینتل گرفته تا اینستاگرام و ساخت بازی‌های ویدیویی با کتابخانه‌ی PyGame استفاده شد. این زبان، کوتاه و بسیار شبیه به زبان انگلیسی است و صدها کتابخانه‌ی third-party دارد.

در ادامه سه مزیت برجسته زبان برنامه نویسی Python را می‌آوریم.

خوانایی کدهای Python

کدهای پایتون
چرا و کجا از Python استفاده کنیم؟

Python بسیار شبیه به زبان انگلیسی است، استفاده از کلماتی مثل ‘not’ و ‘in’ باعث شده‌اند که تقریبا همیشه بتوانید کد برنامه یا اسکریپت را با صدای بلند برای شخص دیگری بخوانید و اصلاً احساس نکنید که کلمات بیگانه و نامفهومی به زبان می‌آورید.

قوانین نگارشی سخت‌گیرانه‌ی Python هم بسیار کارآمد هستند به این معنی که نباید از آکولاد { } در سرتاسر کد استفاده کنید.

همچنین Python مجموعه‌ قوانینی دارد که با عنوانِ PEP 8 شناخته می‌شوند و به توسعه‌دهنده‌هایِ Python نحوه‌ی فرمت‌بندی کد را یاد می‌دهند.

این به این معنی است که همیشه می‌دانید که باید خط‌های جدید و مهم‌تر از آن، اسکریپت‌های Python دیگری که انتخاب می‌کنید را کجا بگذارید و این کدها چه توسط یک تازه کار و چه توسط یک حرفه‌ای نوشته شده باشند، یک شکل هستند و خواندن آن‌ها راحت است. در واقع اگر بر اساس اصول برنامه نویسی Python کار کنید کدهای شما با کدهای خالق Python یکی خواهد بود.

کتابخانه‌های Python

حدوداً ۲۰ سال است که Python به دنیا آمده است، بنابراین در طی دو دهه، مقدار زیادی کدِ Python نوشته شده و به خاطر سورس‌باز بودن این زبان، مقدار زیادی از این‌ کدها برای استفاده‌ی کاربران منتشر شده‌اند.

تقریباً تمام این‌کد‌های نوشته شده در سایتِ https://pypi.python.org جمع‌آوری شده‌اند.

نرم افزار Python را روی سیستم‌تان نصب کنید و برای پروژه‌ها‌ی‌تان از آن استفاده کنید. برای مثال اگر می‌خواهید از Python برای ساخت اسکریپت با آرگومان‌هایِ commandline استفاده کنید، باید کتابخانه‌ی “click” را نصب کنید و آن را در پروژه import کرده و از آن استفاده کنید. تقریباً برای هر موردی که بخواهید روی آن کار کنید، کتابخانه‌ای وجود دارد، از تغییر و دستکاری عکس‌ها گرفته تا محاسبات علمی و سرورِ اتوماسیون.

جامعه کاربری Python

Python تقریباً در هر جایی کاربر دارد و معمولاً این کاربرها PUGها (Python User Group) نامیده می‌شوند.

تقریبا در هر جایی از جهان کنفرانس‌های بزرگی برای Python برگزار می‌شود. کنفرانس PyCon NA، بزرگ‌ترین کنفرانسِ Python در شمال آمریکا، در آخرین کنفرانسش ۲۵۰۰ بلیتش را به فروش رسانده است.

برای نشان دادن متنوع بودن کاربرانِ متعهد به Python باید بگوییم که ۳۰% از سخنرانان کنفرانس PyCon NA سخنرانان زن بوده اند.

PyCon NA 2013، کارگاه‌های آموزشیِ “کدنویس‌های جوان” را برای آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان ۹ تا ۱۶ ساله ارائه می‌داد، که شرکت کنندگانِ آن، به مدت یک روز با این زبان آشنا شده و تبدیل به یک برنامه نویس تازه کار Python می‌شدند.

منبع: hitos.ir

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *