طراحی صفحه اصلی وبسایت _ طی سال‌های اخیر، اکثر کسب و کارها از اهمیت حضور آنلاین و معرفی نوع فعالیتشان در فضای مجازی آگاه شده‌اند. آن‌ها می‌دانند حضور آنلاین تا چه حد بر افزایش مشتریان بالقوه موثر می باشد و برای دست‌یابی به این امر برنامه‌ریزی می‌کنند. 

صفحه اصلی سایت مهم‌ترین بخش آن می باشد و باید توجه خاصی به آن داشته باشید. بدلیل اینکه اولین چیزی که کاربران بعد از ورود به وب سایت با آن رو به رو می‌شوند، صفحه اصلی یا Home Page است. طراحی درست این صفحه تاثیر بسیار بر دیدگاه کاربران شما خواهد داشت. درنتیجه لازم است طراحی صفحه اصلی وبسایت بسیار جذاب و سرگرم‌کننده باشد تا ذهن مشتری را به چالش بکشد و او را تشویق به دیدن سایر قسمت های وب سایت نماید. 

طراحی صفحه اصلی وبسایت حرفه‌ای و اصولی می‌تواند بازدیدکنندگان را جذب کند تا از این روش زمان بیشتری را صرف بررسی محصول یا خدمات ارائه‌شده توسط شما نمایند و در نتیجه آن‌ها را متقاعد به خرید کنید. 

در این مطلب عناصر با اهمیت و مورد نیاز در صفحه اصلی سایت را معرفی خواهیم نمود.

کسب و کار خود را به روشنی معرفی کنید

Home Page سایت در اکثر مواقع نخستین بخشی می باشد که کاربر با آن مواجهه می‌شود. درنتیجه این صفحه باید به قدری جذاب باشد که توجه کاربر را در نگاه اول جذب نماید. توصیه می‌کنیم در این صفحه به طور خلاصه در رابطه با شرکت، محصولات و نوع فعالیتتان توضیحاتی ارائه دهید تا کاربران به سرعت دریابند وب سایت شما در چه حوزه‌ای فعالیت می کند. 

برای اطمینان از این‌که صفحه اصلی سایتتان به اندازه کافی برای کاربر جذاب می باشد، و پاسخ سوالات او را در ثانیه‌های اول ارائه می‌دهد؛ این سوالات را قبل از شروع کار از خود بپرسید:
– آیا صفحه اصلیتان در رابطه با شرکت، خدمات، سرویس ها و محصولات آن به روشنی توضیح می‌دهد؟
– آیا مزایای شرکت، محصولات و خدماتتان را برای مخاطب بازگو می‌کند؟
– نوع فعالیت شرکت، محصولات و یا خدمات در صفحه اصلی گنجانده شده است؟
– وجه تمایز شما نسبت به دیگر رقبا در این صفحه قابل مشاهده می باشد؟

پاسخ دادن به این سوالات، به شما این اطمینان را می‌دهد که Home Page سایت به روشنی ماهیت کسب و کارتان را به کاربران نشان داده و به سرعت اعتماد آن‌ها را به دست می‌آورد. 

بهره گیری از شعارهای تبلیغاتی کوتاه و به یادماندنی یک تکنیک بازاریابی تاثیرگذار می باشد. اگر شما نیز چنین شعاری برای مجموعه خود دارید، آن را در صفحه اصلی سایت به نمایش بگذارید. این عمل موجب برقراری ارتباط مناسب تر بین شما و کاربران می‌شود و خاطره‌ای ماندگار از کسب و کارتان در یاد آن‌ها باقی خواهد ماند. 

وبسایت واکنش گرا طراحی کنید

هم اکنون جهان با نفوذ تلفن‌های همراه مواجهه می باشد و حدودا ۶۰% از ترافیک جهانی اینترنت را کاربران تلفن همراه تشکیل می‌دهند. در نتیجه درمیابیم بازدیدکنندگان وب سایت از طریق دستگاه‌های مختلفی مانند لپ تاپ، تبلت و یا گوشی‌های هوشمند به آن مراجعه می‌کنند. این مسائل حاکی از اهمیت واکنش‌گرا بودن وب سایت می باشد.

مشتریان تمایل به استفاده از وب سایت‌هایی دارند که در آن احساس راحتی بیشتری داشته و در مجموع تجربه لذت‌بخشی را به دست آورده باشند. طراحی واکنش‌گرا تا حد زیادی این تجربه لذت‌بخش را برای مشتری به ارمغان خواهد آورد. 

طراحی واکنش‌گرا به این معنی می باشد که اهمیت ندارد کاربران با چه دستگاهی از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند، تجربه آن‌ها باید یکسان یا بسیار مشابه باشد. در این سبک طراحی عملکرد وب سایت برای تمام بازدیدکنندگان صرف نظر از دستگاهی که از آن برای ورود به سایت استفاده می‌کنند، آسان می باشد و آن‌ها می‌توانند به سادگی از تمام بخش‌های وب سایت استفاده کنند. آن‌ها برای دسترسی به تمام قابلیت‌های سایت نیاز به سوئیچ کردن بین دستگاه‌های مختلف نخواهند داشت.

ارائه یک طرح انعطاف‌پذیر و اولویت‌بندی، زمان ساخت وب‌سایت به شما کمک می‌کند تا با کاربران در تمامی سیستم‌عامل‌ها ارتباط برقرار کرده و اطمینان حاصل کنید که آن‌ها تجربه مثبتی با کسب‌وکار شما دارند.

در طراحی واکنش گرا مهم است که همه ی اطلاعات سایت کاملا واضح به کاربر نمایش داده شود و صرف‌نظر از اندازه صفحه نمایش یا نوع دستگاهی که بازدیدکننده از آن استفاده می‌کند، تجربه کاربری راحت و ساده‌ای داشته باشد. 

Web-design

بکارگیری از قابلیت های پویا و تعاملی را در اولویت خود قرار دهید

اکثر مردم نسبت به رویدادهای احساسی واکنش بهتری نشان داده و  بهتر در خاطر نگه می‌دارند. این خصوصیت می‌تواند الگوی شما در طراحی صفحه اصلی وبسایت باشد. چون طراحی یک صفحه پویا که به خوبی با بازدید کننده تعامل برقرار کند، موجب ایجاد تجربه مثبت و به یادماندنی برای آن‌ها می‌گردد.

به بیان دیگر، انتخاب یک رویکرد پویا وقتی که صحبت از طراحی و طرح‌بندی صفحه اصلی شما به میان می‌آید، موجب درگیر کردن ذهن کاربر شده و در عین حال با ارائه یک تجربه مثبت و خاص، آن‌ها را برای بازگشت به سایت تشویق نمایید.
برای ایجاد یک صفحه اصلی پویا و هیجان‌انگیز لازم می باشد نکات زیر را در نظر داشته باشید:

۱- استفاده از تصاویر، انیمیشن‌ها، فیلم ها و … را اولویت خود قرار دهید. باید توجه داشت این تصاویر و ویدئو ها باید از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشند و به خوبی مخاطب را در خود درگیر کنند. 

۲- برای سربرگ‌ها، منوها و دکمه‌های سایت از مینی انیمیشن بهره بگیرید و از این روش تجربه کاربران را بهبود بخشید.

۳- تصاویر ۳۶۰ درجه از محصول و یا محیط شرکتتان در وب سایت قرار دهید. بهره گیری از واقعیت مجازی یک اتفاق نو و تازه در وب سایت ها می باشد که به خوبی با مشتریان ارتباط برقرار می‌کند. این تصاویر درک درستی از محیط کسب و کار و نوع فعالیتتان را در اختیار کاربر می‌گذارد و آن‌ها احساس صمیمیت بیشتری با شما خواهند داشت. 

۴- اخبار مربوط به شرکت و یا حوزه کسب و کار خود را در اسرع وقت در سایت به اشتراک بگذارید. علاوه براین با به روزرسانی اطلاعات محصولات و خدمات شرکت می‌توانید این احساس را در کاربر ایجاد کنید که شما پیوسته در پی بهینه نمودن خدمات و ویژگی‌های محصولاتتان هستید. 

ناوبری سایتتان را آسان و روان در نظر بگیرید

ناوبری وب سایت باید کاملا آسان و روان طراحی شود تا تعامل مناسبی با مخاطبان برقرار نماید. چنانچه ناوبری ناهماهنگ و نامرتب طراحی شود، مشتریان در سایت دچار سردرگمی شده و در نتیجه تجربه کاربری لذت‌بخشی کسب نخواهند کرد. این عمل منفی امکان دارد آسیب جدی به رابطه میان شما و مشتریانتان وارد سازد. 

بکارگیری از منوهای ساده که راحتی قابل شناسایی باشند در کنار رنگ‌بندی جذاب با کنتراست مناسب می‌تواند مشتریان را به ماندن در سایت و گشت و گذار در آن تشویق نماید. 

مخاطب باید در هر لحظه بداند که در کدام قسمت از وب سایت می باشد. درنتیجه لازم است از روش‌هایی همانند برجسته‌سازی منو، بکارگیری از رنگ متفاوت و یا کنتراست،  ایده مناسبی به نظر می‌رسد. به یاد داشته باشید برچسب‌گذاری صفحات مختلف یک حس منطقی در مخاطب ایجاد می‌کند و به او این اطمینان را می‌دهد که در وبسایت شما سردرگم نشده است. 

Web-design

مخاطبان را به ادامه مسیر ترغیب کنید

مراجعه بازدیدکننده به صفحه اصلی شما یک شروع عالی می باشد، اما شما در آن موقع چه‌کاری را با آن‌ها انجام می‌دهید؟

بهترین استراتژی برای جذب بازدید کنندگان و بهره‌برداری مناسب از ترافیک ورودی سایت، بکارگیری از دکمه‌های (CTA (Calls To Action می باشد. این دکمه‌ها می‌توانند شامل عباراتی مانند ثبت‌نام کنید، در خبرنامه وب سایت عضو شوید، محتوا را به اشتراک بگذارید و … باشند. 

در صورت بکارگیری مناسب و اصولی از CTA ها به سادگی می‌توانید هر صفحه از وب سایت خود را از یک بروشور ساده به یک موتور فروش قدرتمند تبدیل نمایید. برای این کار تنها کافی است جملاتی که برای کال تو اکشن‌ها انتخاب می‌کنید، جذاب، گیرا و مشوق باشند. به صورتی که مخاطب را ترغیب به ادامه مسیر نمایند. 

سازگار با استانداردهای مدرن باشید

طراحی وب سایت تا چند سال گذشته تماما ایستا و در چهارچوب قوانین متقارن‌سازی بود. به بیان دیگر طراحان در ذهن خود دچار استانداردهای متقارن و ثابتی بودند و از ارائه طرح‌های خلاقانه دوری می‌کردند. ولی در سال‌های کنونی و با رشد چشم‌گیر کاربران فضای مجازی، نیاز به ارائه ایده‌های نو و جذاب شدت گرفت. بنابراین طراحان از استانداردها و قوانین گذشته فاصله گرفته و به ایجاد صفحات پویا، جذاب و تعاملی با مخاطبان روی آوردند. 

تغییرات رخ داده طراحان و گرافیست‌های وب سایت را به ترکیب ایده‌ها و روش‌های خلاقانه و بکارگیری از عناصر پویا، پالت‌های رنگی جذاب، استفاده از فونت‌های نوشتاری خاص، موسیقی پس زمینه، طراحی درست فضاهای سفید، بهره گیری از دکمه‌های CTA هیجان انگیز و در پایان توسعه رویکردهای طراحی متمایل ساخت.

 

کلام آخر

برای طراحی صفحه اصلی (Home Page) وبسایت پویا، جذاب و آسان نیازمند بکارگیری از استانداردهای مدرن طراحی سایت هستید. علاوه براین لازم است CTA های مناسب برای جذب کاربران استفاده نموده و صفحات سایت را واکنش‌گرا طراحی نمایید. 

برای داشتن یک وب سایت به روز و مخاطب پسند، صفحه اصلی و سایر قسمت های وب سایت خود را مدام به روز نمایید و در این مسیر از قوانین مدرن طراحی سایت بهره بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا