نکات مهم برای انتخاب نام دامنه

اسفند 14, 1399

نکات مهم برای انتخاب نام دامنه _ هنگامی که تصمیم به راه اندازی و طراحی وب سایت، برای کسب و کار خود می گیرد، مراحل گوناگونی پیش رو خواهید داشت. انتخاب نام دامنه (Domain) درست و اصولی یکی از مراحل می باشد و مهم است دامنه ای برگزینید که در ذهن کاربران و مشتریانتان ماندگار باشد. در این شرایط گزینه های زیادی پیش رو دارید. در این مطلب به شما کمک خواهیم کرد، از روشی خلاقانه برای انتخاب نام دامنه استفاده کرده و برند تجاری خود را در ذهن ها ماندگار کنید.

ترکیب دامنه های سطح بالا (TLD) با نام تجاریتان می تواند ایده ای جالب توجه باشد. به طور مثال می توانید از دامنه های TLD همچون .blog و .shop استفاده کنید و به این صورت محور فعالیت وب سایت خود را قبل از ورود به کاربران معرفی نمایید. شما می توانید از ترکیب های مختلفی در استفاده از TLDها بهره ببرید و نام و نشان تجاری مخصوص به خود را ایجاد کنید. این کار در برندسازی کسب و کارتان بسیار موثر می باشد.

برای انتخاب نام دامنه ای ویژه و ماندگار، پیشنهاد ما استفاده از دامنه های سطح بالا می باشد تا دامنه ای خلاقانه و هیجان انگیز برای وب سایتتان ایجاد نمایید. با ما همراه باشید و از مزایا و معایب این راهکار اطلاع پیدا کنید!

انتخاب نام دامنه خلاقانه چه معایب و مزایایی دارد؟

تعدادی افراد عبارت طولانی برای نام دامنه انتخاب می کنند و یا بعضی از حروف را بصورت تصادفی کنار هم قرار می دهند و دامنه ای عجیب می سازند. منظور ما از انتخاب نام دامنه خلاقانه به هیچ وجه چنین گزینه هایی نیست. برخی دیگر از افراد تصور می کنند تنها .com گزینه مناسبی برای ساختن دامنه می باشد، ولی باید بدانید TLD های مختلفی وجود دارند که شما می توانید در ایجاد نام وب سایتتان از آنها استفاده کنید.

دامنه خلاق می تواند شامل بخشی از نام تجاری شرکتتان باشد که با دامنه های سطح بالا در هم آمیخته و عبارتی کوتاه و جالب توجه ایجاد می کند. بهتراست بدانید یک شرکت اینترنتی برای نام ها و شماره های واگذار شده به نام ICANN وجود دارد که مرتبا TLDهای تازه را تایید می کند. بکارگیری از TLDهای جایگزین مزایای متعددی برای کسب وکارتان به دنبال دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

– کاهش مخارج ثبت و تمدید مجدد دامنه

– معرفی هدف و نوع فعالیت وب سایت به کاربران: در این حالت هر بازدیدکننده، قبل از ورود به وب سایت می داند با چه محتوایی رو به رو خواهد شد که موجب کاهش نرخ ترک سایت می شود.

– به خاطرسپاری نام دامنه توسط کاربران: بکارگیری TLDها در نام دامنه، روشی جدید و خلاقانه می باشد که یک عامل نوین برای وب سایتتان فراهم آورده و به یاد آوردن آن را آسان تر می کند.

باید توجه داشته باشید بکارگیری از TLD در ساخت نام دامنه در کنار مزیت های فراوانی که دارد، امکان دارد برخی مشکلات جزئی به همراه داشته باشد. بطور مثال این امکان وجود دارد اشخاص فراموش کنند دامنه شما با .org ساخته شده و تلاش کنند با استفاده از .com وارد وب سایتتان شوند.

نکات مهم برای انتخاب نام دامنه

نکات مهم برای انتخاب نام دامنه

نکات مهم برای داشتن دامنه خلاقانه

در این قسمت شما را با سه نکته مهم برای انتخاب دامنه ای خاص با بکارگیری از TLD آشنا می سازیم که لازم می باشد، زمان ساخت دامنه ای خلاقانه آن ها را در نظر بگرید:

1- نام تجاری کسب کار خود را با TLD ترکیب کنید

برندسازی یکی از کاربردی ترین راهکارهای رسیدن به موفقیت و سود بیشتر می باشد. شما می توانید با اندکی دقت، نامی ماندگار برای کسب و کارتان بسازید تا کاربران در هر شرایطی آن را از یاد نبرند. آمیختن نام دامنه با TLD می تواند انتخاب مناسبی برای نشان کسب و کار شما باشد. آسان ترین ترفند برای ساخت نشان تجاری با این روش این می باشد که TLD موردنظرتان را به عنوان بخشی از نام سایتتان معرفی کنید.

وبسایت driflaway.coffee از همین روش استفاده کرده و به جای آن که فقط از Driflaway به عنوان نشان تجاری خود استفاده نماید، تمام عبارت driflaway.coffee را عنوان برند خود معرفی نموده است. در نتیجه مشتریان ضمن اینکه نام خاص آن را از یاد نخواهند برد، می توانند به سرعت وارد وب سایت شده و با این کسب و کار بیشتر آشنا شوند. عامل نوین هم در اینجا موثر خواهد بود؛ چون که بسیاری از کاربران نمی دانند دامنه های .coffee هم وجود دارد. درنتیجه چنین انتخابی سبب می شود که وبسایت شما به یادماندنی و جالب شود. افزون بر این، شما اغلب می توانید این نوع TLD را به قیمت ارزان، همان طور که قبلا ذکر کردیم، ایجاد کنید.

برای موفقیت بیشتر در بکارگیری از این نوع دامنه ها، باید آدرس های TLD را برگزینید که با وضعیت و نوع فعالیت وبسایت شما همخوانی داشته باشد و در پی ساختن ترکیب های غیرطبیعی و سخت نباشید. هر چه نام برندتان ساده تر باشد احتمال به خاطرسپاری آن بیشتر خواهد بود.

2- از کلمات و عبارت های ساده استفاده کنید

دامنه های کوتاه به خوبی در ذهن ثبت می شوند و می توان آن ها را به راحتی در نام شرکت نیز درهم آمیخت. هر چه نام دامنه کوتاه تر باشد، بیشتر به یاد می ماند. علاوه براین تایپ کردن آن در جستجوگر به سادگی رخ می دهند و رضایت بیشتری از مخاطبان را به دست خواهید آورد.

برای انتخاب نام دامنه کوتاه بهتر است، موارد زیر را در نظر بگیرید تا گزینشی مطمئن و درست داشته باشید:

– نام های مختلفی را در نظر گرفته، سپس آن هایی که دوست ندارید و یا در دسترس نیستند را از لیست پاک نمایید. حال می توانید با بررسی هر یک از نام های باقی مانده، بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنید.

– نام هایی را انتخاب کنید که هجی کردنشان راحت و احتمال تایپ اشتباه آن کمتر می باشد. به بیان دیگر تا جای ممکن همه چیز را ساده کنید تا مخاطبان را از سردرگمی رها سازید.

– با آمیختن TLD و نام دامنه می توانید برند خود را به افراد معرفی نموده و آن را ماندگار کنید.

با در نظر گرفتن موارد بالا می توانید نامی شایسته و کاربردی برای دامنه وبسایت خود انتخاب کنید، ولی بدانید لزومی ندارد که همه نام های دامنه از یک روال به خصوص تبعیت کنند. اگر اسمی را پیدا کردید که احساس می کنید شایسته است، به حس درونی خود توجه نموده و آن را برگزینید. البته در صورتی که این نام طولانی و خسته کننده نباشد.

3- نام های مشابه را تحت مالکیت خود در آورید

احتمالا این پیشنهاد برایتان عجیب باشد ولی بهتر است بدانید این روش مانع از سوء استفاده، اشخاص سودجو می شود. به طور مثال وب سایت فروشگاه آمازون را در نظر بگیرید. این فروشگاه دامنه .com را در اختیار دارد، ولی چند شکل دیگر این نام را همانند Amazon.shop تحت مالکیت خود آورده تا از ایجاد وب سایت هایی با هدف سودجویی از برند آمازون جلوگیری کند. بنابراین هویت آمازون امنیت بیشتری به دست آورده و مشتریانی که دامنه اولیه را اشتباه می نویسند، به سمت سایت اصلی هدایت می کند.

همچنین گوگل از این روش استفاده نموده و دامنه های مشابه با نام اصلی خود را ثبت می کند تا نمونه های اشتباه نوشته شده را جذب کند و مانع از سردرگمی کاربران شود.

بسیاری از اشخاص دامنه هایی را ثبت می کنند تا آن ها را بعدا به شما بفروشند؛ در نتیجه منطقی است گزینه های دیگری را هم که تصور می کنید امکان دارد برایتان مفید باشد، پیش از آن که سایرین ثبتش کنند حتما به ثبت برسانید. تنها عیب این راهکار این می باشد که شما باید هزینه مالکیت و تغییر مسیر TLD دیگر را هم بپردازید؛ البته این مبلغ معمولا کم می باشد.

نکات مهم برای انتخاب نام دامنه

کلام آخر

بکارگیری از .com در نام دامنه انتخابی ساده می باشد و اکثر افراد آن را تنها گزینه صحیح می دانند. اما این اعتقاد درست نبوده و TLDهای متعدد و جدیدی برای ساختن نام دامنه خلاقانه وجود دارند. بنابراین بهتر است زمان راه اندازی وب سایت خود، گزینه های مختلف پیش رو را کنار هم گذاشته و بهترینشان را برگزینید. علاوه براین برای داشتن نام دامنه ای خاص بهتر است ترکیبی از نام دامنه را با TLD در نظر بگیرید و نامی ساده و شایسته را انتخاب نمایید. همچنین برای جلوگیری از مسائل امنیتی بهتر می باشد اشکال مختلف یک نام دامنه را با TLDهای گوناگون تحت مالکیت خود در آورید.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *