هوش مصنوعی در حمل و نقل _ استفاده از هوش مصنوعی در کمپانی های حملونقل، بهتدریج در حال تبدیل شدن بهنوعی الزام می باشد. پیشرفت سریع فناوری، همه زمینههای کسبوکار را تحت تأثیرات قرار داده است و در حال حاظر شرکتهای فعال در صنایع مختلف، چارهای جز ایجاد تغییر در فرایندهای عملیاتیشان با محوریت روندهای جدید تکنولوژی ندارند.
بلاک چین، اینترنت اشیاء و … مواردی می باشند که از آنها میتوان بهعنوان جدیدترین روندهای فناوری در صنعت لجستیک و حملونقل نام برد. افزون بر همه اینها، هوش مصنوعی یکی دیگر از روندهایی محسوب میشود که استفاده از آن به مرکز توجه جدی در این صنایع تبدیل شده است. بکارگیری از هوش مصنوعی در شرکتهای حملونقل، ضمن اینکه میتواند فرایندهای کاری را به شکل چشمگیری بهبود ببخشد، زمینهای برای ظهور هر چه بیشتر تکنولوژی های ارزشمند دیگر فراهم میسازد. انبارهای خودکار، وسایل نقلیه خودران و جادههای هوشمند ازجمله فناوریهایی هستند که اساس و مبنای آنها را هوش مصنوعی تشکیل میدهد.
با توجه به کارایی عمیق AI بر صنایع مختلف و ضرورت استفاده از هوش مصنوعی در شرکتهای حملونقل، این شرکتها باید فرایند بهکارگیری این فناوری را هر چه سریعتر آغاز کنند و به همین دلیل، ما نیز این مطلب از هلدینگ فاخر را به چگونگی انجام این کار اختصاص دادهایم.
اهمیت تسریع بکارگیری هوش مصنوعی در کمپانی های حمل و نقل
همزمان که بسیاری از شرکتها در حوزهها و صنایع مختلف، هوش مصنوعی یا AI را بهعنوان یک فناوری تغییردهنده و جریانساز، به رسمیت شناختهاند، سدهای پذیرش این فناوری در خیلی از زمینهها کماکان وجود دارند.
پدرو پاچکو، مدیر ارشد شرکت معتبر تحقیقاتی گارتنر اینچنین میگوید: شرایط فعلی ناشی از شیوع ویروس کرونا، تعداد استفادهکنندگان از ناوگان حملونقل را کاهش داده است و سبب ایجاد اختلال در عملیات لجستیک و حملونقل شده و همین امر ضرورت بهینهسازی هزینههای شرکتهای فعال در این حوزهها را آشکار میکند. هم اکنون هستند سازمانهایی که از هوش مصنوعی برای صرفهجویی در هزینهها استفاده کنند ولی با این وجود، تعداد این سازمانها چشمگیر نیست.
ایشان میافزاید یکی از نظرسنجیهای گارتنر نشان داد ،که فقط ۱۲% از پاسخدهندگانی که در حوزه حملونقل فعال هستند، از هوش مصنوعی در کسبوکارشان استفاده میکنند. درحالیکه این رقم برای فعالان سایر حوزهها که برای مقاصدی مانند کاهش هزینه یا افزایش درآمد، از هوش مصنوعی استفاده کردهاند، ۳۵% می باشد.
مراحل توسعه هوش مصنوعی در شرکت های حمل و نقل
توسعه موفقیتآمیز استفاده از هوش مصنوعی در کمپانی های حملونقل به یک تیم اجرایی چندزمینهای نیاز دارد. که هم متخصصان فناوری اطلاعات و هم صاحبان کسبوکار را دربرمی گیرد. این امر برای تأیید و حصول اطمینان از تأمین الزامات تجاری و اثربخش بودن استفاده از هوش مصنوعی در حل مشکل، ضروری است. پدرو پاچکو میافزاید: شرکتهایی که در ارتباط با استفاده از هوش مصنوعی، عزمشان را جزم کردهاند باید بهعنوان یک اولویت و در سطح کل سازمان از این فناوری استقبال کنند نه اینکه جایگاه آن را صرفاً به یک هدف یا دستاورد IT باشد.
بدیهی است که استفاده از هوش مصنوعی در شرکتهای حملونقل، مستلزم تدوین یک برنامه عملی و منسجم می باشد تا شرکتها بتوانند ضمن شناسایی دقیقتر موارد کاربردی AI، متوجه شوند که قابلیتهای این فناوری را به کدام دسته از فرایندهای کسبوکار میتوان اضافه کرد؟ ما در ادامه این مقاله از هلدینگ فاخر، یک راهنمای چهار مرحلهای را برای این کار معرفی میکنیم که شامل گامهای زیر می باشد:
تعریف موارد استفاده از هوش مصنوعی.
تامین منابع لازمتدوین طرح ایجاد و توسعه هوش مصنوعی.
ارائه طرح به هیئتمدیره.
تامین منابع لازم.
هر یک از گامهای بالا برای بهکارگیری هوش مصنوعی در کمپانی های حملونقل، اهمیت فوقالعادهای دارند که در ادامه به توضیح هر یک آنها میپردازیم.
۱- موارد استفاده از هوش مصنوعی را مشخص کنید
مدیران برای بهره گیری از هوش مصنوعی در شرکتهای حملونقل، باید در آغاز از موارد و زمینههایی که میتوانند AI را با هدف افزایش منافع مالی در آنها به کار بگیرند، درک واضحی داشته باشند. به طورکلی از هوش مصنوعی باید در قسمت هایی از صنعت حملونقل استفاده شود که دارای اهمیت معنادار باشند. به این معنی که، بخشهایی که یا با کاهش هزینهها و افزایش درآمدها یا با افزایش کیفیت ارائه خدمات به مشتریان (مانند ارتقای قابلیت اطمینان یا تسریع فرایند تحویل) در ارتباط هستند. مدیران شرکتها باید برای شناسایی این قسمت ها از متخصصان و فروشندگان مختلف کمک بگیرند، و منافع کمّی و اقتصادی حاصل از بهکارگیری هوش مصنوعی را در فرایندهای کاری مختلف محاسبه کنند.
۲- یک طرح تولید و توسعه هوش مصنوعی تهیه کنید
در این مرحله مدیران باید یک طرح کاربردی و مدون برای استفاده از هوش مصنوعی در شرکتهای حملونقل تهیه کنند که نشان دهد بهره گیری از AI چگونه میتواند به رشد و پیشرفت مجموعه کمک کند؟ تهیه چنین طرحی را میتوان از طریق تعیین اهداف درآمدی خاص یا از طریق بهینهسازی هزینههایی که منابع مالی لازم را برای سرمایهگذاری در بخشهای دیگر آزاد میکنند، انجام داد. این طرح توسعه حتما باید روی هر دو دورهی کوتاهمدت و بلندمدتِ بازگشت سرمایه متمرکز باشد. کمپانی هایی مثل تسلا و بوش، تیمهای مستقلی را تحت عنوان تیمهای هوش مصنوعی ایجاد کردهاند که نهتنها در تدوین طرح توسعه ایفای نقش میکنند، بلکه وظیفه آموزش کل سازمان و آگاهسازی کارکنان از مزایای AI را نیز بر عهده دارند. اینطور رویکردی، زمینه گستردهتری را در ارتباط با کاربرد هوش مصنوعی در تمام سازمان فراهم میسازد.
۳- طرح را به هیئت مدیره ارائه دهید
بعد از نهایی شدن طرح توسعه هوش مصنوعی در کمپانی های حملونقل، مدیران عامل باید این طرحها را به هیئتمدیره ارائه دهند. محاسبه سرمایه لازم برای طرح و همینطور تخمین سود ناشی از اجرای آن، در اکثر موارد، مستلزم توجه به انطباق آن با استراتژیهای بلندمدت سازمان می باشد. ضمن اینکه معرفی و تشریح فرصتهای رشد در بلندمدت و کوتاهمدت نیز برای اعضای هیئتمدیره اهمیت بسزایی دارد. اینکه طرح شما در جلسه، با برخی مخالفتها و تردیدها مواجه شود، ابدا عجیب نیست. درنتیجه بهتر است برای رفع شک و تردیدهای اولیه و کاهش جبههگیریهای احتمالی، چند نمونه واقعی از کاربرد موفقیتآمیز هوش مصنوعی را در زمینههای مشابه برای اعضای هیئتمدیره بیان کنید.
۴- منابع مورد نیاز برای اجرای طرح را تامین کنید
در آخرین مرحله از فرایند بهره گیری از هوش مصنوعی در شرکتهای حملونقل، نوبت به اجرای عملی طرحی میرسد که در مرحله قبل تصویبشده است. در این مرحله باید منابع مورد نیاز را برای شروع، پیشبرد و تکمیل طرح مذکور، تأمین کنید. منظور از منابع لازم، تنها پول و زیرساختهای سرمایهای نیست بلکه آنچه در اجرای چنین پروژههایی، اساسیترین نقش را دارد، تخصص می باشد. در بسیاری از موارد امکان دارد مهارت، توانایی و دانش کافی برای اجرای طرح در خود سازمان موجود نباشد که در چنین شرایطی سازمانها میتوانند از افراد یا شرکتهای خارجی کمک بگیرند.
در آخر
بهره گیری از هوش مصنوعی در شرکتهای حملونقل، باید به یک اولویت کاری تبدیل شود تا این شرکتها بتوانند نیازهای متنوع صنعت را که روزبهروز هم بر پیچیدگی آنها افزوده میشود، بهخوبی تأمین کنند. تاخیر در استفاده از هوش مصنوعی، میتواند فرصت دستیابی به مزایای رقابتی را برای شرکتهای فعال در صنعت حملونقل از بین برده و آنها را از دایره رقابت بیرون کند.
منبع: virgool