بردکرامب چیست؟

بردکرامب (Breadcrumb) یا نشانگر صفحه در وب سایت به سیستم ناوبری ثانویه ای اشاره دارد که مکان و موقعیت کاربر در سایت را نشان می‌دهد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید این عبارت به معنای خرده نان است و از افسانه هانسل و گرتل گرفته شده است. مانند آنچه در افسانه اتفاق می‌افتد، در اینجا نیز بازدیدکننده با استفاده از نشانگر صفحه، موقعیت خود در ساختار سایت را درمی‌یابد.

ما دراین مقاله در مورد اهمیت و انواع بردکرامب، بحث خواهیم کرد.

چرا بردکرامب بسیار ارزشمند است؟

 بردکرامب به عنوان یک جلوه بصری عمل می‌کند و موقعیت کاربر در ساختار سایت را نشان می‌دهد. این ویژگی، ناوبری را به یک منبع عالی از بستر اطلاعاتی برای کاربر تبدیل می‌کند و به آنها در یافتن پاسخ برای سوالاتی این چنینی کمک می‌کند:

  • کجا هستم؟ نشانگر صفحه بازدیدکننده را از موقعیت فعلی خود مطلع می‌کند.
  • کجا می‌توانم بروم؟ همچنین جستجوی صفحات سایت را بهبود می‌بخشد.

بردکرامب موجب می‌شود که ساختار سایت به راحتی قابل درک باشد و برای یافتن گزینه‌های ناوبری، دیگر نیازی نباشد که کاربر بر روی منوها کلیک نماید. در نتیجه، موجب تشویق کاربر به بازدید از سایر صفحات سایت می‌شود.

و اما دو مزیت دیگر نشانگر صفحه، عبارت است از:

  • مکانیزم جمع و جوری است که فضای زیادی اشغال نمی‌کند و این یعنی از نظر وزن بصری و اضافه بار محتوا، تاثیر زیادی ندارد.
  • الگویی است که اغلب کاربران با آن آشنایی دارند و هیچ مشکلی با آن ندارند.

چه زمانی باید از بردکرامب استفاده کنیم؟

یک راه عالی برای اینکه بفهمیم چه زمانی باید از بردکرامب استفاده کنیم، تهیه نقشه سایت یا نمودار نمایشی ساختار ناوبری سایت و تجزیه و تحلیل آن است. باید بررسی کنیم که آیا وجود نمایشگر صفحه توانایی کاربر در جهت‌یابی را بهبود می‌بخشد یا نه:

  • زمانی که محتوای زیاد و ساختار سلسله مراتبی با دسته‌بندی‌های تعریف‌ شده‌ی بسیاری دارید، باید از آن استفاده کنید.
  • نباید برای وب سایت‌های تک سطحی که سلسله مراتب یا گروه بندی منطقی و مشخصی ندارند از آن استفاده کنید. بهتر است اگر وبلاگ شخصی دارید از آن استفاده نکنید.

انواع بردکرامب

بردکرامب را می‌توان بر اساس محل، مسیر و مشخصه و ویژگی دسته بندی شده تعریف کرد:

بر اساس موقعیت مکانی

این نوع نمایشگر صفحه، نمایانگر ساختار یک سایت است. به بازدیدکننده کمک می کند تا سلسه مراتب سایت را درک کند و در آن حرکت کند. این نوع بردکرامب به ویژه برای بازدیدکننده های خارجی که از سطوح پایین‌تر وارد سایت شده‌اند، بسیار مفید است.

بر اساس مسیر

این نوع، تمام مسیری را که کاربر برای دسترسی به یک صفحه خاص طی کرده است را نشان میدهد. این نوع نمایشگر صفحه به صورت پویا ایجاد می شود. گاهی اوقات می‌تواند مفید باشد اما بیشتر اوقات مفید نیست. بازدیدکننده تمایل دارد از یک صفحه به صفحه دیگر برود و ممکن است مسیری که ایجا می‌کند، بسیار آشفته باشد. در این موارد دکمه بازگشت مرورگر مفیدتر عمل می‌کند.

بر اساس مشخصه و ویژگی

این نوع بردکرامب، بر اساس مشخصه و ویژگی دسته بندی صفحه‌ای خاص یا محصول فهرست ایجاد می‌شود. این نوع برای سایت‌های تجارت الکترونیک و فروشگاه‌ها مفید است و به بازدید کننده کمک می‌کند تا رابطه محصولات را درک کرده و رویکرد متفاوتی داشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا