وردپرس یا جوملا: کدام یک برای وب سایت شما مناسب‌تر است؟

هر دو سیستم مدیریت محتوا یعنی وردپرس و جوملا، با ویژگی‌هایی مانند سهولت استفاده، امکان سفارشی‌سازی و جوامع پشتیبانی و توسعه بزرگ و گسترده، مشهور هستند. اما هر کدام از این دو سیستم، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. بنابراین، کدام یک از این دو، برای سایت شما مناسب‌تر است؟

نگران نباشید، ما اینجا هستیم تا با مقایسه این دو سیستم CMS به شما کمک کنیم، را حت‌تر انتخاب کنید.

۴ راند رقابت وردپرس در مقابل جوملا

تفاوت اصلی این دو سیستم در این است که جوملا به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا، کار خود را با ارائه وب سایت‌هایی مشابه پورتال‌ها آغاز نمود، در حالی که وردپرس در ابتدا یک پلتفرمی بود که بر روی وبلاگ‌ها تمرکز داشت. اما این روزها تقریبا هر دو سیستم قادر به اجرای هر نوع وب سایتی هستند!

از نظر فنی، این دو سیستم به صورت یک نرم افزار مستقل عمل نمی‌کنند و تنها در صورتی که بر روی یک سرور نصب شوند، قابل استفاده هستند. اما اگر بخواهید وب سایتی راه‌اندازی کنید، تنها باید به این مورد فکر کنید که با تنظیمات نرم‌افزاری و کار با سرور در کدام یک از این سیستم‌ها و در حالت کلی جنبه‌های فنی کدام راحت‌تر هستید!

به طور رسمی، جوملا بیشتر به دنبال توسعه دهنده‌ای است که از کار کردن با سرور هراسی ندارند. اما در مقابل وردپرس برای مبتدی‌ها بسیار مناسب‌تر و راحت‌تر است و شروع کار با آن آسان‌تر است.

اگر همچنان بین انتخاب وردپرس و جوملا، مردد هستید، در این قسمت مقایسه دقیق‌تری بیان خواهیم کرد:

ّ۱)بهینه سازی موتورهای جستجو

اگر قابلیت بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) را در هر دو پلتفرم با هم مقایسه کنیم، جوملا با توجه به اینکه به کاربران این امکان را می‌دهد که برای مقاله‌های جدید، توضیحات متا و کلمات کلیدی جداگانه تعریف کنند، کمی جلوتر است.

البته تنها با این مورد، قابلیت‌های واقعی سئو هر کدام از این پلتفرم‌ها مشخص نمی‌شود و باید به افزونه‌ها و پلاگین‌های موجود در هر یک نیز نگاهی بیندازیم.

وردپرس پلاگین فوق‌العاده محبوب Yoast SEO را دارد که بسیار قدرتمند است و قابلیت‌های زیادی دارد و از همه مهمتر اینکه هر کسی می‌تواند در عرض چند دقیقه با آن آشنا شود. این افزونه به شما می‌گوید که دقیقا چگونه رتبه سایت خود را افزایش دهید!

مقایسه وردپرس و جوملا

۲)امنیت

وقتی صحبت از امنیت می‌شود، هر سیستمی به اندازه خودش و در چارچوب قوانین خودش، قوی است. بنابراین سوال این است که یک پلتفرم خارج از چارچوبش تا چه حد امن است؟

به دلیل محبوبیت وردپرس، یک هدف بزرگ برای آسیب‌پذیری‌های امنیتی است. هزاران افزونه و پلاگین به همین منظور دارد، اما آیا آنها نیز از نظر امنیتی ایمن هستند؟ علاوه بر این، برای فعال کردن ویژگی‌های اساسی مانند اتصال پروتکل امن (Secure Socket Layer (SSL)) یا احراز هویت دو مرحله‌ای، باید فایل‌های اصلی را تغییر داد. در واقع، اکثر ویژگی‌های امنیتی پیشرفته آن کاملا به افزونه‌ها و پلاگین‌هایش متکی است.

۳)قابلیت سفارشی‌سازی

هر دو سیستم، پلاگین‌ها و افزونه‌های زیادی دارند، گرچه وردپرس به دلیل تعداد بیشتر، در این مورد جلوتر است. به هر حال، وقتی به افزونه‌های این دو سیستم نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که افزونه‌های وردپرس قابلیت سفارشی‌سازی بهتری دارند.

راند سوم: برنده وردپرس!

۴)پتانسیل‌ها و قابلیت‌های مدیریت محتوا

هر دو، سیستم‌های مدیریت محتوایی هستند که کاربر می‌تواند به وسیله آنها هر نوع وب سایتی را ایجاد و مدیریت کند. اما جوملا به دلیل پیچیدگی‌هایش مشهور است. سایتی که با جوملا ایجاد شده است به هر چیزی که می‌خواهد تبدیل می‌شود اما این کار برای کسانی که هیچ تجربه‌ای در توسعه وب ندارند، سخت‌ است!

به هر حال، دور از انصاف است اگر از این قابلیت وردپرس صرف نظر کنیم که مدیریت محتوا در آن آسان‌تر است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا