برچسب‌گذاری صحیح در طراحی سایت

به طور کلی، وب سایت‌های مدرن نسبت به ده سال پیش بسیار کاربر پسندتر شده‌اند. توافق نظر بر روی مواردی از قبیل قابلیت دسترسی و تجربه کاربری منجر به ایجاد وب سایت‌هایی با کاربری آسان‌تر، سریع‌تر و مفیدتر برای کاربران شده است. یکی از زمینه هایی که واقعا به پیشبرد این موارد کمک می کند، معماری وب سایت و به طور خاص معماری اطلاعات (IA) است. که شامل سازماندهی، ناوبری، جستجو و برچسب‌گذاری می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم در مورد برچسب‌گذاری صحیح در طراحی سایت و اهمیت آن صحبت کنیم.

تعریف برچسب‌گذاری

برچسب‌گذاری در ابتدایی‌ترین معنا نوعی بازنمایی است. در وب سایت‌ها ما از برچسب‌ها برای نشان دادن مقداری از اطلاعات استفاده می‌کنیم، تنها به این دلیل که نمی‌توان تمام صفحات وب را با کل اطلاعات شلوغ نمود. به عنوان نمونه برچسب “درباره ما” که آن را می‌توان در صفحه اصلی وب سایت هر سازمانی یافت. برای اکثر کاربران، این برچسب به این معناست که با کلیک بر روی آن یا تعامل با آن، اطلاعات مربوط به آن سازمان یا شرکت از قبیل سابقه، کارمندان، دفتر و غیره را در آنجا می‌توانند پیدا کنند.

ما می‌توانیم در سرتاسر وب سایت از انواع مختلف برچسب‌گذاری‌ها استفاده نماییم . که به نوبه خود به معنی این است که می‌توانیم صفحات خود را تا حد ممکن قابل فهم و روشن نگه داریم.در نتیجه کاربران برای یافتن آنچه که واقعا به دنبالش هستند سردرگم نمی‌شوند.

برچسب‌گذاری صحیح در طراحی سایت

چرا برچسب‌گذاری مهم است؟

گاهی اوقات رمزگشایی معنای موجود در کلمات خاصی در کتاب‌ها، متن موسیقی‌ و فیلم‌ها از ما زمان و انرژی زیادی می‌گیرد، اما در مورد وب سایت این گونه نیست. وب به روشی کاملا متفاوت تکامل یافته است. از آنجایی که کاربران می‌خواهند با کمترین دردسر ممکن به اطلاعاتی که می‌خواهند برسند، پس نمی‌توانید از برچسب‌گذاری‌هایی نامشخص یا دشوار استفاده کنید و انتظار داشته باشید کاربران آن را رمزگشایی کنند. این احتمال وجود دارد که اگر آنها نتوانند آنچه را که به دنبالش هستند به راحتی بدست آورند، وب سایت شما را ترک کنند و در جای دیگری به دنبال آن بگردند.

همچنین سیستم‌های برچسب‌گذاری روشی برای شناختن وب سایت‌هایی است که واضح است تاکید زیادی بر روی سازماندهی نیازهای کاربران خود ندارند. معمولا، این موارد را در وب سایت‌هایی می‌بینید که برچسب‌ها واضح و روشن نیستند، اما در عوض، از اصطلاحاتی استفاده می‌کنند که تنها افرادی که در آن سازمان کار می‌کنند با آن اصطلاحات آشنا هستند.

حال بیایید به دو نمونه از سیستم‌های برچسب‌گذاری نگاهی بیندازیم. یکی برنامه‌ریزی شده و دیگری غیر برنامه‌ریزی شده. فرض کنید برچسب‌ها به عنوان یک نوار پیمایش در وب سایت هستند.

سیستم برنامه‌ریزی نشده

  • اتحاد سه کشور
  • سیاست عمومی
  • تجارت کوچک
  • کمک‌های فنی
  • موافقت‌نامه‌های مشارکت عمومی و خصوصی
  • پروژه روگذر ۱۷۵۲
  • گزارش یک خطا
  • هیئت مدیره مسائل جامعه

سیستم برنامه‌ریزی شده

  • تلفن همراه
  • اطلاعات حساب
  • برنامه‌های داده تلفن همراه
  • برنامه‌های پهنای باند خانگی
  • درباره BananaCom
  • مرکز پشتیبانی

در مورد اول، کاملا واضح است که برچسب‌ها بر این فرض طراحی شده‌اند که کاربران از قبل معنای آنها را می‌دانند. تصور کنید برای اولین بار این وب سایت مراجعه نموده‌اید، تنها چیزی که در مورد این وب سایت می‌توانید حدس بزنید این است که احتمالا مربوط به یک نهاد دولتی است.

اما مورد دوم، سیستم بسیار واضح‌تری را ترسیم می‌کند و ایده بیشتری در مورد آنچه که احتمالا در پشت هر برچسب پیدا خواهیم کرد، به ما می‌دهد؛ هر چند این سیستم نیز کامل نیست.

برچسب‌های موثر، ساده و متمرکز هستند. در حالت ایده آل، برچسب‌های وب سایت شما باید با زبانی نوشته شود که برای کاربران‌ وب سایت شما به راحتی قابل درک باشد و محتوای پشت آن برچسب را منعکس نماید. از این گذشته، برچسب‌ها برای ایجاد ارتباط در ذهن کاربران شما طراحی شده‌اند و به آنها این امکان را می‌دهد تا با صرف کمترین زمان و کمترین دردسر راهشان را در وب سایت شما پیدا کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا