روانشناسی فونت‌ها در طراحی سایت

خرداد 23, 1401
روانشناسی فونت، چیز قدرتمندی است. فونت‌هایی که انتخاب می‌کنید می‌توانند نحوه نگاه مخاطب به سایت‌تان و اینکه چه احساسی نسبت به طراحی آن دارد را به طرز چشم‌گیری تغییر دهد. اما روانشناسی فونت چیست؟ چرا اینقدر مهم است؟ و چگونه می‌توانید از روانشناسی فونت در طراحی سایت‌تان برای شکل دادن به احساسات مخاطب استفاده کنید؟

روانشناسی فونت (font psychology) چیست؟

قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم که چرا روانشناسی فونت بسیار مهم است. و چگونه از آن در طراحی سایت، برای الهام بخشیدن به پاسخ‌های احساسی خاص در مخاطب استفاده کنیم. در اینجا لازم است به این پرس پاسخ ‌دهیم که روانشناسی فونت دقیقا چیست؟

افراد افکار، احساسات و ارتباطات متفاوت و اغلب اوقات بسیار خاصی با انواع فونت دارند. به عنوان مثال، وقتی از فونت Comic Sans در طراحی سایت استفاده کرده باشید، نسبت به زمانی که از فونت‌های  Arial، Robot یا Montserrat استفاده کرده باشید، واکنش‌های احساسی بسیار متفاوت‌تری در مخاطب ایجاد خواهد شد. یا وقتی از فونت Times New Roman به عنوان فونت اصلی استفاده می‌کنید. نسبت به زمانی که از فونت‌های Yellowtail یا Baloo استفاده کرده‌اید، واکنش‌های احساسی متفاوتی دریافت می‌کنید. درک این ارتباط‌ها و واکنش‌های احساسی و چگونگی استفاده از آنها به نفع خودتان، روانشناسی فونت است.

اگر می‌خواهید طراحی سایت تاثیرگذاری داشته باشید، درک روانشناسی فونت ضرورترین کاریست که باید انجام دهید.

چرا روانشناسی فونت بسیار مهم است؟

مهمترین دلیلی که چرا باید از روانشناسی فونت در طراحی سایت‌تان استفاده کنید. این است که با انتخاب فونت مناسب در طراحی سایت‌تان، کنترل بسیاری بر نحوه درک و دریافت مخاطبان‌تان خواهید داشت.

برای مثال، فرض کنید شما در حال طراحی بنری برای تبلیغات خط تولید لباس کودک هستید. و می‌خواهید وقتی مخاطبان به آن نگاه می‌کنند احساس شادی و نشاط داشته باشند. انتخاب یک اسکریپت عجیب و غریب و یا فونت گرافیکی باعث ایجاد واکنش احساسی مورد نظر شما خواهد شد.در حالی که یک فونت serif مرسوم به احتمال بسیار زیاد این حس را از بین خواهد برد.

و وقتی روانشناسی فونت را درک کرده باشید. کنترل در اختیار شما خواهد بود و به شما این امکان را می‌دهد که فونتی را انتخاب کنید. که نوع واکنش و پاسخ احساسی مورد نظر شما را در طراحی‌تان بگنجاند.

روانشناسی فونت در طراحی سایت

همچنین به شما کمک می‌کند تا بکار بردن از فونت‌های اشتباه دوری کنید. اگر می‌خواهید طرح شما مطابق با مخاطبان‌تان باشد، انتخاب فونت مناسب امری بدیهی است. اما آیا اجتناب از فونت‌های نامناسب به همان اندازه انتخاب مناسب، مهم است؟

انتخاب فونت اشتباه می‌تواند ظاهر و طراحی سایت شما را کاملا تغییر دهد. و در نتیجه نحوه تعامل مخاطب را کاملا تغییر می‌دهد، به معنای دیگر می‌تواند تاثیر مخربی بر روی سایت شما داشته باشد. فرض کنید که شما یک بنر برای تبلیغ یک شرکت مشاوره مالی طراحی کرده‌اید و می‌خواهید که احساس اعتماد و ثبات را در بیننده القا کند، اما انتخاب یک فونت اشتباه، مانند فونت گرافیکی یا اسکریپت، باعث می‌شود که طرح شما بیش از حد معمولی به نظر بیاید و یا برای بنر تبلیغاتی یک کسب و کار آموزشی، فونت super traditional serif  هیچ چیز هیجان‌انگیزی ندارد و طراحی شما، مخاطب را جذب نمی‌کند.

هر سایتی یک هدفی دارد و با انتخاب فونت‌هایی که پاسخ احساسی مناسبی را در بازدیدکننده القا کند.شما را در رسیدن به این اهداف توانمندتر می‌کند. هدف نهایی سایت شما هر چه که باشد، درک تاثیر فونت بر روی مخاطب شما را در رسیدن به آن هدف یاری می‌کند.

برای مثال، فرض کنید شما در حال طراحی یک سایت فروش هستید. اگر فونت‌هایی را انتخاب کنید که احساس هیجان را در مخاطب برانگیزد، باعث افزایش نرخ تبدیل سایت می‌شود. و یا شاید می‌خواهید بنر تبلیغاتی معرفی یک محصول را طراحی کنید. استفاده از یک فونت جسورانه نه تنها به شما در برجسته شدن محصول‌تان در دید مخاطب کمک می‌کند. بلکه به ایجاد حس انتظار و انگیزه در افراد برای دستیابی به محصول نیز کمک می‌کند.

در نتیجه، در جواب اینکه چرا روانشناسی فونت اینقدر مهم است، باید بگوییم که “چون تاثیرگذار است!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *