طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟

بهمن 27, 1400
طراحی سایت ریسپانسیو، یک روش طراحی سایت مدرن است که به وب سایت‌ها و صفحات آن این امکان را می‌دهد با تطبیق خودکار صفحات با صفحه نمایش‌های مختلف اعم از دسکتاپ، لپ تاپ، تبلت و تلفن همراه با هر اندازه و ابعادی، بهترین تجربه کاربری را به مخاطبان ارائه دهد.

طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟

طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش‌گرا (RWD) یک رویکرد توسعه وب است. که بسته به اندازه و جهت صفحه نمایش دستگاهی دارد که برای مشاهده وب سایت از آن استفاده می‌شود. در ظاهر وب سایت تغییرات پویایی ایجاد می‌کند. RWD یکی از رویکردهای مربوط به حل مشکل طراحی برای دستگاه‌های موجود و در دسترس کاربران از تلفن‌های کوچک گرفته تا مانیتورهای عظیم، است.

طراحی سایت ریسپانسیو از نقاط شکست و یا به اصطلاح breakpoints برای تعیین چگونگی نمایش یک سایت استفاده می‌کند: یک طرح در بالای نقطه شکست و طرح دیگر در زیر آن استفاده می‌شود و نقاط شکست معمولا بر اساس عرض مرورگر تعیین می‌شود.

طراحی سایت ریسپانسیو چگونه عمل میکند؟

وب سایت‌های مبتنی بر HTML برای تمام دستگاه‌ها یکسان نمایش داده می‌شود. اما با استفاده از CSS (که طرح صفحه وب را تعیین می‌کند) صفحات وب متناسب با هر دستگاهی نمایش داده می‌شود. و در واقع، از طریق CSS (Cascading Style Sheets)، با استفاده از تنظیمات مختلف بسته به اندازه صفحه، جهت، وضوح، قابلیت رنگی و سایر ویژگی‌های دستگاه کاربر، عمل می‌کند و به جای ایجاد یک سایت جداگانه با استفاده از پایگاه کدها، می‌تواند از نمایشگر کاربر پشتیبانی کرده و سایت را متناسب با آن نمایش دهد.

در طراحی سایت ریسپانسیو، عناصر صفحه با بزرگ شدن یا کوچک شدن صفحه، تغییر شکل می‌دهند. یک طرح سه ستونی در دسکتاپ، می‌تواند به یک طرح دو ستونی در تبلت و یک طرح یک ستونی در یک گوشی هوشمند تغییر شکل دهد. طراحی ریسپانسیو یا واکنش‌گرا، برای تنظیم مجدد محتوا و عناصر طراحی به گریدها و شبکه‌های مبتنی بر مقیاس، متکی است.

در عین حالی که طراحی ریسپانسیو راهی است برای دستیابی یکسان به اطلاعات بدون در نظر گرفتن نوع دستگاهی است که برای مشاهده وب سایت از آن استفاده شده است، همچنین می‌تواند در صفحه نمایش‌های کوچکتر تصمیم‌گیری نماید که موارد خاصی مانند تصاویر پس زمینه، محتوای ثانویه یا ناوبری تکمیلی را پنهان کند و یا عملکرد یا شکل ظاهری آنها را برای دستگاه‌های مختلف تغییر دهد.  

طراحی ریسپانسیو

 مزایای سایت ریسپانسیو

یکی از مزایای آن، توسعه یک سایت نسبت به توسعه چندین سایت جداگانه برای دستگاه‌های مختلف است. استفاده از یک پایگاه کد می‌تواند در مقایسه با توسعه 3 یا 4 سایت مجزا، توسعه و راه اندازی سایت را سریع‌تر کند و با گذشت زمان نگهداری آن را نیز آسان‌تر کند.زیرا به جای 3 یا 4 سایت، یک مجموعه کد و محتوا نیاز به بروزرسانی خواهد داشت.

همچنین طراحی سایت ریسپانسیو، از این نظر که در هر زمانی می‌توان breakpoints جدید به آن افزود، نسبتا future-proof است. خواه دستگاه 5 اینچی وارد بازار شود.خواه دستگاه 15 اینچی، طراحی ریسپانسیو می‌تواند دستگاه‌های جدید را پشتیبانی کند. اما از آنجایی که باید بتوان اندازه عناصر یا شکل ظاهری آنها را تغییر داد، معمولا اجرای یک طراحی ریسپانسیو در سایتی که بر روی محتوا متمرکز است، آسان‌تر از سایتی است که عملکردی است. داده‌های پیچیده یا تعاملات، به سختی در قطعات مدولار می‌تواند جای گیرد تا به راحتی بتوان آنها را در اطراف صفحه جابجا کرد. در ضمن اینکه وضوح و عملکرد آنها حفظ شود.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *