مهمترین الگوریتم‌های گوگل

پس از بروزرسانی سال ۲۰۰۲، گوگل صراحتا اعلام کرد تغییرات عمده‌ای در الگوریتم گوگل اعمال کرده است و در واقع، بروزرسانی‌های گوگل هر روز انجام می‌شود، اما عمدتا تغییرات چندانی نیستند که متوجه آنها شویم. ما در این مقاله قصد داریم شش تا از مهمترین الگوریتم‌های گوگل که بر رتبه‌بندی سایت‌ها در موتور جستجوی گوگل تاثیر دارند را معرفی نماییم.

۱. پاندا (Panda)

اولین و مهمترین الگوریتم گوگل در رتبه‌بندی سایت‌ها، پانداست.

عملکرد: بررسی محتوای تکراری، دزدی ادبی یا محتوای ضعیف، هرزنامه یا اسپم تولید شده توسط کاربر، keyword stuffing یا بمباران کلمات کلیدی.

نحوه عملکرد: در بروزرسانی الگوریتم پاندا به اصطلاح نمره کیفیت به صفحات تعلق می‌گیرد و سپس این نمره به عنوان عامل رتبه‌بندی استفاده می‌شود. در ژانویه ۲۰۱۶ به عنوان الگوریتم اصلی گوگل معرفی شد. از آن زمان به بعد، بروزرسانی مداوم و بیشتری شده است، و به همین دلیل هم جریمه‌های پاندا و هم بازیابی‌ها سریعتر اتفاق می‌افتد.

۲. پنگوئن (Penguin)

دومین الگوریتم گوگل که باید به آن بسیار توجه نمود، پنگوئن است.

عملکرد: بررسی پیوندهای ناخواسته یا بی ربط، پیوندها با انکر تکست بیش از حد بهینه شده.

نحوه عملکرد: هدف از این الگوریتم گوگل پایین آوردن سایت‌هایی است که بک لینک آنها غیر طبیعی به نظر می‌رسد.

۳. مرغ مگس‌خوار (Hummingbird)

الگوریتم گوگل موسوم به مرغ مگس‌خوار در تاریخ ۲۲ آگوست ۲۰۱۳ منتشر شده است.

عملکرد: بررسی بمباران کلمات کلیدی، محتوای بی کیفیت

نحوه عملکرد: این الگوریتم به گوگل کمک می‌کند تا سوالات جستجو را بهتر تفسیر کند و نتایجی را ارائه دهد که با هدف جستجوگر مطابقت داشته باشد. در عین حالی که کلمات کلیدی همچنان مهم هستند، این الگوریتم این امکان را برای یک صفحه فراهم می‌کند تا نسبت به یک پرسش رتبه‌بندی شود، حتی اگر حاوی کلمات دقیق جستجوگر نباشد. این امر با کمک پردازش زبان حاصل می‌شود که متکی به نمایه سازی معنایی نهفته، اصطلاحات هم معنی و مترادف است.

الگوریتم گوگل

۴. موبایل (Mobile)

الگوریتم موبایل در تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۱۵ منتشر شده است.

عملکرد: بررسی عدم وجود نسخه موبایل صفحه، قابلیت استفاده موبایلی ضعیف

نحوه عملکرد: این الگوریتم و بروزرسانی‌های بعدی آن ( در سال‌های ۲۰۱۸، ۲۰۲۰) موجب تغییر تمرکز از نسخه‌های دسکتاپ به نسخه‌های موبایلی وب سایت‌ها شده است. در حال حاضر، گوگل همه وب سایت‌ها را بر اساس سرعت و کاربر پسند بودن نسخه موبایل آنها، رتبه‌بندی می‌کند.

 5. RankBrain یا رتبه‌بندی با هوش مصنوعی

رتبه بندی با هوش مصنوعی در تاریخ ۲۶ اکتبر ۲۰۱۵ منتشر شده است.

عملکرد: بررسی عدم وجود ارتباط query-specific، محتوای سطحی، رابط کاربری یا UX ضعیف

نحوه عملکرد: RankBrain بخشی از الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل است. این الگوریتم گوگل یک سیستم یادگیری ماشینی است که به گوگل کمک می‌کند معنای پرسش‌ها را بفهمد و نتایج جستجو را با بهترین نتیجه در پاسخ به این سوالات ارائه دهد. گوگل این الگوریتم را سومین عامل مهم در رتبه‌بندی نامیده است و در واقع RankBrain مسئول سفارشی‌سازی نتایج جستجوی گوگل  برای کاربر است.

۶. Bert

الگوریتم Bert  در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۱۹ اعمال شده است.

عملکرد: بررسی محتوای ضعیف نوشته شده، عدم تمرکز، عدم داشتن مفهوم

نحوه عملکرد: در این بروزرسانی الگوریتم گوگل از فناوری پردازش زبان برای درک بهتر سوالات جستجو، تفسیر متن، شناسایی ماهیت و ارتباط بین ماهیت‌ها استفاده می‌کند. مشاهده می‌شود که بروزرسانی‌های پاندا، مرغ مگس‌خوار و RankBrain از کلمات کلیدی فاصله گرفته‌اند و بروزرسانی برت نقطه اوجی برای آن است که به گوگل این امکان را می‌دهد فرق جزئی بین دو سوال و نتایج جستجو را بیشتر متوجه شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا