ویژگی اساسی یک تیم کاری موفق

شهریور 6, 1400

ویژگی اساسی یک تیم کاری موفق _ امروزه همه ما از این واقعیت آشکار آگاه هستیم که می‌توانیم با افرادی که در دوردست‌ها مانند آن سوی کشور یا حتی دنیا زندگی می‌کنند، در قالب یک گروه، همکاری داشته باشیم و این قابلیت بیشتر، به‌واسطه پیشرفت تکنولوژی محقق شده است. بدلیل  این پیشرفت، حالا افراد در حال ایجاد و توسعه راهکارهای پیچیده و شگفت‌انگیزی می باشند، که به حل مسائل در حوزه‌های متفاوت مانند تجارت، پزشکی، ارتباطات و … کمک زیادی می‌کنند. ولی استفاده بهینه از این راهکارها، مستلزم آن است که افراد بتوانند در قالب یک تیم کاری موفق با یکدیگر همکاری کرده و تعامل داشته باشند.

خصوصیات و ویژگی اساسی یک تیم کاری موفق

با توجه به اینکه کار تیمی، اکنون در هر عرصه‌ای به یک واقعیت و نیاز انکارناپذیر تبدیل شده، ما کماکان باید به آموزش مهارت‌های فنی و فردی اشخاص ادامه دهیم. به نظر می‌رسد که کار تیمی، کماکان زمینه‌های زیادی برای بهبود دارد و برای این منظور، باید تغییراتی در آن ایجاد کرد. به همین علت در ادامه قصد داریم برخی از ویژگی های ساده ولی بسیار مهم را که هر عضو از یک تیم کاری موفق، باید داشته باشند، با شما در میان بگذاریم.

۱- تواضع

تواضع، اولین و مهم‌ترین ویژگی موردنیاز هر عضو از یک تیم کاری موفق می باشد. اگر می‌خواهید عضو خوبی برای تیمتان باشید و در زندگی نیز موفق شوید، حتما باید تواضع و فروتنی را در خودتان پرورش دهید. تواضع به این معنا می باشد که مغرور و خودمحور نباشیم و دیگران را بر خود مقدم بدانیم. این یک خصوصیت جذاب و درعین‌حال قدرتمند و راهگشا است.

تواضع را نباید با تحقیر اشتباه بگیریم. زمانی کسی اعتمادبه‌نفس کافی ندارد و خود را کوچک می‌پندارد، نمی‌توانیم او را شخصی متواضع بدانیم. انکار استعدادها درست مانند اغراق درباره آن‌ها، در نقطه مقابل تواضع قرار دارد. تواضع نه به معنی کمتر دانستن خودمان، بلکه به معنی کمتر فکر کردن درباره خودمان می باشد

۲- اشتیاق به کار

دومین ویژگی که اعضای یک تیم کاری موفق باید داشته باشند، اشتیاق است. اشخاصی که نسبت به کار، اشتیاق ذاتی دارند، همواره هم در زندگی حرفه‌ای و هم در زندگی شخصی، موفق‌تر هستند. اشتیاق، خصوصیتی می باشد که معمولا باید در همان اوایل زندگی در افراد، ایجاد و تقویت شود. پرورش این ویژگی برای افرادی که چنین کاری را انجام نداده‌اند در سال‌های بعد، سخت‌تر خواهد شد، هرچند که دور از دسترس یا غیرممکن نیست.

دقت کنید که اشتیاق نسبت به کار با اعتیاد شغلی متفاوت می باشد. افرادی که به کار اعتیاد دارند، همان کسانی هستند که تمام هویتشان را از کار می‌گیرند. ولی افراد مشتاق در یک تیم کاری موفق، این‌گونه نیستند. آن‌ها تنها می‌خواهند از آنچه خودشان و دیگران درباره آن‌ها انتظار دارند، فراتر روند. آن‌ها در انجام کارها، استانداردهای بالایی برای خودشان تعیین می‌کنند و به هیچ وجه به حداقل‌ها در انجام وظایفشان، قانع نمی‌شوند.

۳- هوشمندی

سومین ویژگی اعضای یک تیم کاری موفق و اثربخش، هوشمندی می باشد. منظور از هوشمندی در اینجا، به معنای رایج و متداولی نیست که اغلبمان از واژه هوش می‌شناسیم. ما در اینجا روی هوش هیجانی و قدرت استدلال خاصی تأکید داریم که به ما در درک دیگران و نحوه بهره گیری از بهترین شکل رفتار و گفتار در تعامل با آن‌ها کمک می‌کند. هوش هیجانی، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های ارتباطی محسوب می‌شود، و خوشبختانه افراد می‌توانند با تمرین روی این مؤلفه، مهارت افزون تر در آن کسب کنند.

اگر قصد دارید به عضو خوبی برای یک تیم کاری موفق تبدیل شوید، باید واجد هر سه ویژگی مذکور باشید. درنتیجه بسیار مهم می باشد که بدانید فاقد کدام‌یک از این ویژگی‌ها هستید تا با تمرین و تلاش، آن ویژگی را در خودتان ایجاد یا تقویت کنید.

Work-team

ویژگی اساسی یک تیم کاری موفق

فقدان یکی از موارد خصوصیات اعضای یک تیم کاری موفق

 

با فرض وجود دو ویژگی از سه ویژگی بالا و فقدان یکی از موارد بالا، می‌توانیم افراد را به سه گروه تقسیم کنیم:

۱- یک فرد امکان دارد فروتن و مشتاق باشد، ولی آن‌قدر که باید هوشمند نباشد. نام چنین افرادی را خرابکاران تصادفی می‌گذاریم. آن‌ها افراد خوبی هستند و واقعاً هم نیت خوبی دارند ولی بدون آنکه بدانند، مشکلاتی را برای یک تیم کاری موفق ایجاد می‌کنند. بزرگ‌ترین مشکل در ارتباط با خرابکاران تصادفی این می باشد که شما باید دائماً اشتباهات آن‌ها را سروسامان دهید و با گذشت زمان می‌بینید که از قانع کردن خودتان و دیگران با ذکر جملاتی مانند “او واقعاً انسان خوبی است” یا “منظورش این نبود” خسته شده‌اید.

۲- گاهی امکان دارد فرد، باهوش و متواضع باشد، ولی اشتیاق لازم را نداشته باشد. بگذارید اسم این‌ها را دودره‌بازها یا تنبل‌های دوست‌داشتنی بگذاریم. کار کردن حداقلی، بزرگ‌ترین مشکل این دسته از افراد در یک تیم کاری موفق می باشد. آن‌ها ابدا از حداقل‌ها فراتر نمی‌روند و لازم است مرتباً به آن‌ها یادآوری کنید که باید کارهای بیشتری انجام داده و به‌دفعات، مجبورید جور سستی‌هایشان را بکشید.

۳- ولی اساسی‌ترین مشکل به آن دسته از افرادی برمی‌گردد که دارای هوش و اشتیاق کافی هستند ولی با تواضع و فروتنی، میانه‌ای ندارند. نام این‌ دسته را سیاستمداران ماهر می‌گذاریم. آن‌ها به‌خوبی می‌دانند که چگونه باید ادای فروتنی را دربیاورند و این تظاهر، خیلی خطرناک است. آن‌ها در جلسات مصاحبه بسیار خوب ظاهر می‌شوند و حرف‌های درستی می‌زنند. ولی مسئله اصلی این است که در اعماق ذهن آن‌ها، کار فقط به خودشان خلاصه می‌شود و به دیگران حتی فکر هم نمی‌کنند. متأسفانه مدیران وقتی متوجه این موضوع می‌شوند که دیگر دیر شده و معمولاً افرادی که در سازمان فعالیت می‌کنند، به مُردگانی تبدیل شده‌اند که در اتاق‌های سازمان، مستقر هستند.

چگونه این فقدان را برطرف کنیم

اول از همه باید این را یادآوری کنیم که حواستان باشد از این نام‌گذاری‌ها سو استفاده نکنید. مانند اینکه مبادا ناگهان به همکارتان بگویید که ” تو یک خرابکار تصادفی هستی “!

در گام بعد، خودتان و افرادی را که در اطرافتان می باشند، در یکی از این سه گروه قرار دهید. با آن‌ها جلسه‌ای گذاشته و این ویژگی‌های سه‌گانه را برایشان توضیح دهید و بخواهید که هر کس خودش را در یکی از این سه دسته، قرار دهد. افزون بر این، از آن‌ها بخواهید که خود را با توجه به سه ویژگی تواضع، اشتیاق و هوش، ارزیابی کرده و این سه ویژگی را به ترتیب اولویت، فهرست کنند.

در مرحله بعد، با هر یک از اعضای گروه درباره سومین ویژگی، یعنی همان موردی که در آن ضعیف‌تر می باشند، صحبت کنید و علت ضعفشان را از آن‌ها جویا شوید. با آن‌ها همفکری کنید که چگونه می‌توانند این ویژگی را در خودشان تقویت کنند؟ کاری کنید تا هر یک از اعضای گروه، برای اعضای دیگر، نقش یک مربی را ایفا کنند.

کلام آخر

اکنون وقت آن فرا رسیده که همه ما در نحوه تفکر درباره موفقیت اجتماعی، تشکیل تیم کاری موفق و چگونگی آماده کردن دیگران برای موفقیت در زندگی، تغییراتی را ایجاد کنیم. در این مقاله به سه ویژگی حیاتی اشاره کردیم که با تقویت آن‌ها می‌توانیم، ضمن تغییر دادن خودمان، همه نهادها و تشکل‌های اجتماعی اعم از تیم‌های کاری، مدارس، خانواده‌ها و در آخر دنیایمان را بهبود بخشیم.

منبع: virgool

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *