گوگل تگ منیجر چیست؟

گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) که در سال ۲۰۱۲ توسط گوگل معرفی شد، در واقع واسطه‌ای است برای مدیریت تگ‌ها و برچسب‌های شماست. این ابزار رایگان، شما را قادر می‌سازد. تا برچسب‌های بازاریابی را (که همان قطعات کد یا پیکسل‌هایی هستند که اطلاعات را جمع آوری کرده و پیگیری می‌کنند.) بدون هیچ تغییری در کدنویسی، درون سایت‌تان قرار دهید و مدیریت کنید.

اما حالا شاید این سوال برای شما پیش بیاید که اساسا چرا چنین ابزاری بوجود آمده است؟ و چه لزومی دارد تا از این ابزار واسطه استفاده کنیم؟

چرا گوگل تگ منیجر

پیش از این، ممکن بود هنگامی که تگ‌های بسیار زیادی ایجاد می‌شد. صفحات سایت زیاد سنگین شوند و یا اسکریپت‌هایی که ایجاد شده، مشکلات امنیتی داشته باشند و یا برچسب‌ها و تگ‌های زیادی برای مدیریت داشته باشید. و بلد نباشید تگ بسازید و یا تگ‌های ایجاد شده را تغییر دهید. در چنین شرایطی، گوگل تگ منیجر بسیار مفید خواهد بود. چرا که دیگر نیازی به اسکریپت نویسی‌های مختلف و متعدد ندارید و به راحتی تمام کدها را در یک مکان ذخیره می‌کنید.

اما بهتر است بدانید که بزرگترین مزیت تگ منیجر برای شما به عنوان یک بازاریاب این است. که می‌توانید به راحتی برچسب‌های مورد نظرتان را ایجاد کنید. و آنها را به تنهایی و بدون نیاز به توسعه دهنده وب، در سایت‌تان بگنجانید و مدیریت کنید. البته علاوه بر این، همچنین شما می‌توانید از طریق  GTM داده‌های یک منبع اطلاعاتی را (به طور مثال وب سایت شما) با منبع اطلاعاتی دیگری (مثلا Analytics) به اشتراک گذاشت.

حتما فکر می‌کنید کار کردن با گوگل تگ منیجر به همین راحتی است؟ اما متاسفانه باید بگوییم که به این آسانی‌ها نیست!

آیا استفاده از گوگل تگ منیجر آسان است؟

به گفته گوگل:

با ایجاد فضایی برای بازاریابان و مدیران وب، به مدیریت ساده، آسان و قابل اطمینان و جایگذاری تگ‌ها و برچسب‌ها در مکان‌های مختلف یک وب سایت، کمک می‌کند.”

با وجود اینکه این جمله می‌گوید تگ منیجر، یک ابزار “ساده” است به طوری که می‌توانید. بدون نیاز به متخصص توسعه وب، از آن استفاده کند. اما، ما همچنان معتقدیم که استفاده از GTM بدون داشتن دانش فنی و یا آموزش کافی، “آسان” نیست!


گوگل تگ منیجر چیست؟

حقیقت این است که برای درک چگونگی تنظیم تگ‌ها (tags)، محرک‌ها (trigger) و متغیرها (variables). که سه بخش اصلی تگ منیجر هستند، باید دانش کافی داشته باشید. یا اگر می‌خواهید به سراغ پیکسل‌های فیسبوک بروید، باید کمی در مورد نحوه عملکرد پیکسل‌های ردیابی فیسبوک آگاهی داشته باشید.

بنابراین، اگر می‌خواهید در گوگل تگ منیجر برای یک رویداد ردیاب تعریف کنید.باید در مورد “events” اطلاعات داشته باشید، با نحوه عملکرد Google Analytics و داده‌هایی که می‌توانید. با ردیاب events ردیابی کنید و یا نمای گزارشات در Google Analytics آشنایی داشته باشید. و بدانید که چطور به دسته بندی‌ها، اکشن‌ها و تگ‌ها آدرس بدهید. پس از اینکه تمام این موارد و موارد دیگری را یاد گرفتید، آنگاه طبق گفته گوگل، استفاده از GTM “آسان” خواهد بود!

عملکرد هریک از بخش‌های اصلی گوگل تگ منیجر

همانطور که اشاره شد، گوگل تگ منیجر از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

  • Tags: اسنیپت‌ کدهای جاوا اسکریپت یا پیکسل‌های ردیابی که به تگ منیجر می‌گویند چه کاری انجام دهد. متداول‌ترین نمونه‌ تگهای GTM عبارت است از:
    • ۱)کد ردیابی جهانی Google Analytics
    • ۲)کد بازاریابی مجدد Adwords
    • ۳)کد پیگیری نرخ تبدیل Adwords
    • ۴)کد ردیابی هیت مپ یا نقشه حرارتی (Hotjar، CrazyEgg، …)
    • ۵)پیکسل‌های فیسبوک
  • Triggers: این گزینه به GTM می‌گوید که چگونه یا چه وقت یک تگ را در دسترس قرار دهد یا از دسترس خارج کند.
  • Variables: ممکن است GTM برای دو قسمت Tags و Triggers اطلاعات اضافی لازم داشته باشد. ابتدایی‌ترین نوع variable هایی که می‌توانید در GTM ایجاد کنید، شماره Google Analytics UA (شماره شناسه ردیابی) است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا