لینک UTM چیست؟

لینک UTM، لینک‌هایی هستند که چند قطعه کد که هر یک از این قطعات پارامترهای UTM نامیده می‌شود، به آنها متصل شده‌ است و در نهایت به شما کمک می‌کنند تا هر پیوند را با جزئیات زیاد ردیابی کنید.

در یک استراتژی بازاریابی، زمانی که بخواهیم یک بنر تبلیغاتی را در سایت دیگری قرار دهیم، می‌توانیم لینک مدنظر را به صورت ساده در بنر قرار داده و یا آن را به یک لینک UTM تبدیل کنیم.

پارامترهای UTM چیست؟

در واقع هر لینک یا پیوند UTM از دو بخش تشکیل شده است. قسمت اول URL یا لینک وب سایت ما و قسمت دوم پارامترهای UTM مورد نظر ماست. برای درک درست و نحوه عملکرد آنها، ابتدا باید بدانید که هر پارامتر UTM به چه معناست.

به طور کلی پارامترهای UTM به پنج دسته تقسیم می‌شوند که ۳ مورد از آنها الزامی و ۲ مورد اختیاری است:

۱- منبع

در واقع این پارامتر که اجباری است به ما نشان می‌دهد از کدام یک از منابعی که رپورتاژ ما در آن منتشر شده (گوگل، فیس بوک، تلگرام، اینستاگرام و …)، ورودی داشته‌ایم و به صورت utm_source نمایش داده می‌شود.

۲- رسانه

دومین پارامتر اجباری در لینک UTM، رسانه است که می‌توانیم توسط آن نوع تبلیغ (بنر، ایمیل و یا تبلیغات کلیکی) را تعیین نماییم و به صورت utm_medium در لینک قرار می‌گیرد.

۳- نام کمپین

سومین پارامتر اجباری نامی است که برای کمپین خود اختیار کرده‌ایم و به صورت utm_campaign در لینک نمایش داده می‌شود.

لینک UTM چیست؟

۴- عبارت کلیدی

این پارامتر که اختیاری است، به ما نشان می‌دهد کاربران با استفاده از کدام کلمه کلیدی وارد سایت شده‌اند و به صورت utm_term نمایش داده می‌شود. در واقع بیشتر اوقات این پارامتر برای تبلیغاتی مانند google Ads استفاده می‌شود و اغلب در موارد خاص برای رصد اطلاعات اضافه می‌شود.

۵- محتوای کمپین

دومین پارامتر اختیاری لینک UTM، که به صورت utm_content در لینک قرار داده می‌شود، پارامتر تعیین کننده محتوای تبلیغاتی ماست.

به سادگی و با در کنار هم قراردادن این پارامترها می‌توانیم یک لینک یا پیوند UTM برای استراتژی بازاریابی خود بسازیم. به طور مثال لینک زیر را در نظر بگیرید:

example.com/shoes/?utm_source=telegram&utm_medium=cpc&utm_campaign=norooz&utm_content=shoes

اطلاعاتی که این لینک در اختیار ما قرار می‌دهد، به این صورت است که ورودی ما از تلگرام است، نوع کمپین کلیکی و نام آن نوروز است. همچنین نوع محصول که تبلیغ شده است را نیز ارائه می‌دهد. با استفاده از گوگل آنالیتیکس می‌توانیم با توجه به هر یک از این پارامترها گزارشی تهیه کرده و تعداد ورودی های آن را بررسی نماییم.

اما برای اینکه احتمال خطا کمتری داشته باشیم، می‌توانیم از  ابزارهای ساخت لینک UTM استفاده نماییم که کار را برای ما آسان‌تر می‌کنند.

یکی از این ابزارها، افزونه گوگل کروم Google Analytics URL Builder است. درون پنجره این افزونه پارامترهای UTM خود را وارد نموده و لینک ما ایجاد می‌شود. از جمله مزایای این افزونه این است که می‌توانیم برای لینک خود پروفایل بسازیم و آن را به راحتی رصد کنیم. همچنین می‌توانیم سرویس Bitly را به آن متصل کرده و همزمان لینک کوتاه آن را نیز داشته باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا