بک لینک چیست؟

حتما تا به حال از زبان اکثر بازاریاب‌های دیجیتالی عبارت بک لینک را شنیده‌اید، اما شاید هنوز نمی‌دانید چیست؟ و یا حتی چه اهمیتی دارد؟

در اینجا ما مروری خواهیم داشت بر تعریف بک لینک و اینکه چرا تولید آن می‌تواند تنها راه موثر برای افزایش ROI بازاریابی دیجیتالی شما باشد.

بک لینک یک هایپرلینک است که به یک صفحه در سایت شما اشاره دارد. به عبارتی دیگر، یک سناریو است که در آن یک صفحه از اینترنت به یک صفحه از وب سایت شما ارجاع می‌دهد و شامل یک لینک قابل کلیک برای دسترسی به آن صفحه است. به عنوان مثال، این متن قابل کلیک یک بک لینک به وب سایت کادوس است.

بک لینک یک اصطلاح فراگیر است که شامل مجموعه‌ اصطلاحات بهینه‌سازی موتور جستجو می‌شود. در اینجا برخی از این اصطلاحات را بطور خلاصه بیان خواهیم کرد:

  • ۱) پیوند داخلی/ پیوند ورودی (Internal link/Incoming link): لینکی است که قسمتی از سایت شما را به قسمت دیگر آن پیوند می دهد.
  • ۲) پیوند ورودی یا Inbound link: پیوند یا لینکی از یک وب سایت به صفحه‌ای در وب سایت شما (این نوع لینک های پیوند را همه دنبال می‌کنند).
  • ۳) پیوند ارجاع یا Referral link: پیوندی به یک صفحه وب که می‌تواند از طریق ایمیل یا نرم افزار ورد و غیره باشد.
  • ۴) پیوند خروجی / پیوند خارجی یا Outbound link/External link: پیوند به صفحه ای در وب سایت دیگر. اگر شما به mynewwebsite.com لینک بدهید، برای شما این پیوند یک لینک پیوند خارجی است و برای آن سایت این پیوند یک لینک پیوند ورودی است.
  • –         انکر لینک یا Anchor link: پیوندی در یک صفحه است که به بخش دیگر از همان صفحه لینک می‌دهد. معمولا در مقالات طولانی به عنوان راهی برای پرش خوانندگان از یک بخش به بخش دیگر است.
اهمیت آن در سئو

چرا بک لینک اهمیت دارد؟

در سال ۱۹۹۶، لری پیج و سرگئی برین ایده PageRank را مطرح کردند، یک سیستم سلسله مراتبی طراحی شده برای ارزیابی بهترین منابع در اینترنت از نظر مشخصات پیوندی آنها. به عبارت دیگر، اگر A دارای ۱۰ لینک بیشتر از B باشد، وب سایت A بالاتر از وب سایت B خواهد بود.

PageRank به یکی از مهمترین عوامل رتبه بندی در موتور جستجو در الگوریتم گوگل تبدیل شد. به عبارت دیگر، تعداد پیوندهایی که یک وب سایت از وب سایت‌های دیگر دریافت می‌کند، به مهمترین عامل در رتبه‌بندی تبدیل شد.

پس چه اتفاقی افتاد که گوگل محبوبیت بیشتری پیدا کرد؟

دارندگان وب سایت‌ها شروع به خرید هزاران بک لینک کردند. یک شبه، وب سایت‌های جدید در بالاترین رتبه نتایج جستجوی گوگل قرار گرفتند.

از آن زمان، گوگل و سایر موتورهای جستجوی محبوب با بروزرسانی الگوریتم‌های پنگوئن شروع به سرکوب شیوه‌هایی از این قبیل کردند که معمولا در سئو کلاه سیاه نامیده می‌شود. این بروزرسانی‌ها، سایت‌هایی را که بک لینک میخرند یا هزاران لینک پیوند با کیفیت پایین بدست می‌آورند را جریمه می‌کند.

با این اوصاف آیا بک لینک ها امروزه نیز اهمیت دارند؟

پاسخ این است که: بله.

اما در حال حاضر نیز همچنان تعداد وب سایت‌های لینک‌دهنده‌ای که یک سایت دارد، اهمیت زیادی دارد. از اواخر سال ۲۰۱۶، فاکتور رتبه‌بندی این است که سایت قوی‌ترین لینک را داشته باشد. کیفیت پیوند دادن سایت‌ها بسیار بیشتر از کمیت آنها اهمیت دارد.

بهترین راه برای کسب رتبه بالاتر در گوگل و به عبارتی جذب مشتریان فعالی که به دنبال آنها هستید، دریافت بک لینک‌هایی با کیفیت بالاست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا