فرانت اند (Front-end) چیست؟

فرانت اند (frontend) وب سایت در واقع همان چیزی است که شما در مرورگر خود می‌بینید و با آن ارتباط برقرار می‌کنید. همچنین با عنوان client-side نیز شناخته می‌شود.که شامل تمامی مواردی می‌شود که کاربر مستقیما تجربه می‌کند: از متن و رنگ گرفته تا دکمه‌ها، تصاویر و منوهای ناوبری.

از سه زبان برای فرانت اند استفاده می‌شود:

HTML

HTML زبان برنامه نویسی اصلی است که محتوای وب را ایجاد و سازماندهی می‌کند تا بتواند توسط مرورگر نمایش داده شود.

CSS

CSS زبانی است که HTML را همراهی می‌کند و سبک محتوای وب سایت از جمله طرح، رنگ، فونت و غیره را تعریف می‌کند.

JavaScript

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی است که برای عناصر تعاملی‌تر مانند منوهای کشویی، ماژول‌ پنجره‌ها و فرم‌های تماس استفاده می‌ شود.

این سه مورد با هم، نمایش بصری سایت که به کاربر ارائه می‌شود را تولید می‌کنند. توجه داشته باشید، درست است که فرانت اند با جنبه بصری و تعاملی سایت سروکار دارد، اما طراحی سایت نیست!

در واقع توسعه دهندگان frontend، طراحی این جنبه از ظاهر سایت را بر عهده ندارند. و کاریست که یک طراح سایت و به طور خاص‌تر یک طراح UI آن را انجام می‌دهد. در واقع توسعه‌دهنده frontend طرح را از طراح UI می‌گیرد و با استفاده از زبان‌های اشاره شده در بالا، به چیزی کاربردی تبدیل می‌کند. بنابراین، طراح سایت به طراحی توجه دارد: ظاهر و احساس وب سایت، نحوه چیدمان آن و دکمه‌ها و روش تعامل  و تجربه کاربر. و توسعه دهنده فرانت اند، به عملکرد سایت توجه دارد و کسی است که طرح‌ها را به یک وب سایت زنده و تعاملی تبدیل می‌کند.

تفاوت بک اند و فرانت اند

بک اند (Backend) و تفاوت آن با فرانت اند

تاکنون، بحث در مورد یک وب سایت ثابت بود که محتوای آن در واقع تغییر چندانی نمی‌کند. در چنین سایت‌هایی که برای مشاغلی مانند رستوران‌ها، نمونه کارها یا پروفایل‌های حرفه‌ای مناسب هستند. تمام اطلاعات لازم برای آنچه که در صفحه است، در خود کد فرانت اند آن وجود دارد. اما اگر بخواهید موضوع سایت خود را به موضوعی تبدیل کنید. که کاربران بتوانند با آن تعامل داشته باشند، شما به تجهیزات بیشتری در پشت صحنه نیاز دارید.

بک اند یا server-side، بخشی از وب سایت است که دیده نمی‌شود. این بخش وظیفه ذخیره و سازماندهی اطلاعات و در واقع اطمینان از عملکرد تمامی موارد در client-side را بر عهده دارد. در حقیقت، بک اند با فرانت اند ارتباط برقرار می‌کند .و اطلاعات را ارسال و دریافت می‌کند و هر زمانی که فرم تماسی را پر می‌کنید. آدرس وب سایتی را وارد می‌کنید یا خریدی انجام می‌‌دهید. بطور کلی هر تعاملی در client-side انجام می‌دهید.مرورگر شما درخواستی را به server-side ارسال می‌کند و اطلاعات از کدهای فرانت اند بازگردانده شده و مرورگر می‌تواند آنها را نمایش دهد.

سایت شما برای تبدیل شدن به یک سایت داینامیک و پویا، سایتی که محتوای آن را بتوان بر اساس اطلاعات پایگاه داده تغییر داد .و با ورود کاربر اصلاح نمود، به تجهیزات بک اند اضافی نیاز دارد. وب سایت شما به دیتابیسی (از جمله MySQL، SQL Server، Postgres SQL و Oracle) نیاز دارد تا تمام اطلاعات مشتری‌ها و محصولات را مدیریت کند. در دیتابیس، محتوای سایت را با ساختاری ذخیره می‌شود که بازیابی، سازماندهی، ویرایش و ذخیره اطلاعات آسان باشد. و این کار بر روی ریموت کامپیوترهایی انجام می‌شود که سرور نامیده می‌شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا