تحولات مهم در دیجیتال مارکتینگ

شهریور 27, 1400

تحولات مهم در دیجیتال مارکتینگ _ ديجيتال‌ماركتينگ كه خود سبب تحولات ریشه ای در بازاريابي شده بود با پيشرفت هر چه بيشتر فناوری و اينترنت خود دچار تحولاتى قريب الوقوع و اجتناب ناپذير خواهد شد.

با وجود فاصله ١ تا ٣ ساله ايران در همگام سازى تكنولوژيك با دنيا، شروع اين تحولات از هم اكنون در كشورهاى توسعه يافته مشهود می باشد.

دگرگونی و تغيير نسل در ديجيتال ماركتينگ هم تهديد و هم يك فرصت می باشد. تهديد است اگر نتوانيد خود را با اين تغییر هماهنگ كنيد يا اين كار را دير انجام دهيد. و فرصت است اگر خود را با اين دگرگونی ها همگام كرده و زودتر از همه به استقبال آن ها برويد.

در اين صورت شاید علاوه بر افزايش سهم بازار خود، بخش چشمگیر سهم بازار، آن دسته از كسب و كارهايى كه در همگام‌سازى خود با اين تحولات كاهلى كرده‌اند، نيز از آن خود خواهيد كرد.

در اين مقاله با برخی از تحولات مهم ديجيتال ماركتينگ آشنا خواهيم شد.

تجربه کاربری قسمتی از دیجیتال مارکتینگ

تجربه‌ی کاربری از جهان طراحی محصولات صنعتی وارد جهان وب شده است. با دستیابی هر چه بیشتر دنیای وب بر زندگی افراد و به دنبال آن پیچیده‌تر شدن ساختارهای سازنده‌ی وب، در چند سال پیش رو ترمینولوژی و اصول تجربه‌کاربری با توجه به اهداف دیجیتال‌مارکتینگ شکل گرفته، تثبیت و مستقل می‌شوند.

با پیشرفته تر شدن تجربه‌ی کاربری، شاهد دو رویکرد اصلی در آن خواهیم بود. که بی‌شباهت به جهان طراحی سایت (سیستم‌های مدیریت محتوای آماده یا وب‌سایت‌های اختصاصا کدنویسی‌شده) نخواهد بود. یک تجربه‌ی کاربری استاندارد که ارائه دهنده‌ی چند پترنِ واضح برای تامین اهداف تجربه‌ی کاربری خواهد بود و یک تجربه‌ی کاربری خلاقانه که کسب وکارهای بزرگ و پرآوازه برای کسب مزیت رقابتی از آن استفاده می‌کنند. آنچه در حال حاضر نیز همانند اینستاگرام و توئیتر را از رقبایشان متمایز می‌کند.

Digital-Marketing

تحولات مهم در دیجیتال مارکتینگ

اینستاگرام

با رشد روز افزون اینستاگرام، تعداد کاربران این رسانه از یک میلیارد نفر فراتر رفته است. که موفقیت فوق‌العاده‌ای برای این شبکه‌ی اجتماعی محسوب می‌شود. اینستاگرام از آن رسانه‌هایی می باشد، که رشد سریع و فراوانی را تجربه می‌کند. وضعیت در این شبکه اجتماعی به گونه ای می باشد، که هر چه زودتر در آن فعالیت را شروع کنید تا در آینده از آن بیشتر بهره‌مند بشوید، به دلیل آنکه فضای آن روزبه‌روز رقابتی‌تر می‌شود.

چت بات ها

چت‌بات‌ها جز تعدادی خط کد چیزی نیستند، ولی کارکردی فراتر از انتظارات اولیه پیدا کرده اند و هر روز بیشتر تکامل پیدا می‌کنند. یک چت‌باتِ بازاریاب می‌تواند با مخاطبان تعامل کند و آن‌ها را در رسیدن به اهدافشان یاری کند. آن‌ها به ویژه این تعامل را از طریق چت مکتوب برقرار می‌کنند.

بات‌ها برای کسب‌وکارهای کوچک نعمتی بزرگ محسوب می شوند. آن‌ها خدمات پشتیبانی را خودکار می‌کنند و با حداقل هزینه موجب افزایش رضایت مشتریان می‌شوند. بات‌ها این امکان را برای کاربران فراهم می‌کنند تا تعامل اختصاصی و متمرکز با برندها داشته باشند و منابع محدود انسانی را کمتر مصرف کنند.

ویدئو

ویدئو آخرین نوع محتوایی بود که در دنیای دیجیتال‌مارکتینگ مرسوم شد، ولی به زودی اصلی‌ترین محتوا خواهد شد. افزایش سرعت اینترنت و همه گیر شدن ابزارهای تولید ویدئو در این تحول نقش ایفا می‌کنند. افزون بر این ماهیت ویدئو در برقراری ارتباط موثر و انتقال پیام به کاربران سبب رشد حیرت‌انگیز آن شده است.

اگر کسب‌وکارتان تا به حال از ویدئو استفاده نمی‌کرده، امسال باید از این نوع محتوا استفاده کنید. محتوای متنی هرگز نمی‌تواند با قدرت ویدئو رقابت کند. به ویژه زمانی که بحث فروش آنلاین مطرح باشد.

در یک پژوهش از مخطبان اینترنت مشخص شده است، که ۷۰% از گروه نمونه تا کنون حداقل یک ویدئو از یک برند به اشتراک گذاشته‌اند. ۵۲% آن‌ها ادعا می‌کنند که تماشای ویدئوهای مربوط به محصول اطمینان‌شان را افزایش خواهد داد.

محتوای باارزش

بازاریابی محتوایی همچنان جز با اهمیت، از دیجیتال‌مارکتینگ می باشد. کیفیت محتوا همراه مهم است. ولی شرکت‌های کنونی بیشتر بر محل نشر محتوا و هدف‌گیری مخاطب مناسب تاکید دارند. حقیقتا در ترازوی بازاریابی محتوایی که یک سوی آن بازاریابی و سوی دیگر محتوامی باشد، طرفِ بازاریابی سنگینی‌ خواهد کرد و بازاریابی محتوایی بازاریابانه‌تر خواهد شد.

بازاریابی محتوای پیش پا افتاده به هیچ‌جا نمی‌رسد. محتوای شما باید دارای محتوای عمیق، دقیق، به‌روز و سازگار با اهداف و نیازهای مخطبان باشد.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل‌ها یکی از اصلی‌ترین کانال‌های برقراری ارتباط می باشند. در آینده، همچنان ایمیل‌ها خوانده خواهد شد و شبکه‌‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها جانشین ایمیل نخواهند شد. میلیاردها نفر برای اهداف شخصی، تجاری، صنعتی، قانونی، علمی و دانشگاهی از ایمیل استفاده خواهند کرد.

بازاریابی ایمیلی همچنان مهم می باشد، با این وجود بازاریابی ایمیلی متحول خواهد شد و ویژگی‌های خودکارسازی و شخصی‌سازی در بازاریابی ایمیلی روزبه‌روز گسترده تر خواهند شد.

تحولات مهم در دیجیتال مارکتینگ

محتوای تعاملی

محتوای تعاملی هر چیزی می باشد که افراد بتوانند روی آن کلیک کنند. لینک مربوطه را بالا بکشند و با آن تعامل آنلاین برقرار کنند. محتوای تعاملی در آموزش و بهبود تجربه‌ی کاربری نقش مهمی ایفا می‌کند.

این روش‌های پویا و روبه‌رشد تکنولوژی‌های مدرن بازاریابی، از قبیل واقعیت افزوده و محتوای ویدئویی را ارتقا می‌دهند تا تجربه‌ای واقعی‌تر و جذاب‌تر برای مشتریان خلق کنند.

تعامل صوتی و شفاهی

به لطف گوگل، الکسا، سیری و دیگر ابزارهای هوشمند، تعامل شفاهی رشد چشمگیری داشته است. پیشرفت این ابزارها نشان می‌دهد که افراد حرف زدن را دوست دارند و آن را به هر تعامل دیگری ترجیح می‌دهند. چنین وضعیت تازه‌ای پای بحث سئوی جستجوهای صوتی را نیز به میان می‌کشد.

بازاریابی با پیام رسان

در سال‌های کنونی تمام کسب وکارها علاقه‌ی زیادی به اپ‌هایی همچون تلگرام و واتس‌اپ پیدا کرده‌اند که اصلا جای تعجبی ندارد. چونکه این رسانه‌ها فرصت‌های فوق‌العاده‌ای در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهند.

با این که کانال‌های ارتباطی دیگر همچون ایمیل و رسانه‌های اجتماعی هنوز در صحنه حضور دارند. با این وجود افراد در پیام‌رسان‌ها فعال‌تر می باشند. درنتیجه در آینده، آن‌ها به اولین کانال بازاریابی در دنیا تبدیل می‌شوند.

بازاریابی چند کاناله

بازاریابی چندکاناله به معنی بازاریابی کردن در چند کانال از جمله ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت می باشد. کسب‌وکارها با این رویکرد می‌توانند تماس دیجیتال بیشتری با کاربران خود داشته و بیشتر خود را در معرض ارتباط با آن‌ها قرار دهند.

با انتشار پیام ثابت و یکسان از برندتان در همه‌ی کانال‌ها، نتیجه‌ی بهتری خواهدی گرفت. گفته می‌شود بازاریابی چندکاناله سه برابر بیشتر از بازاریابی تک‌کاناله سبب جذب مخاطبان، افزایش فروش و توسعه‌ی برند می‌شود. بطور خلاصه باید گفت در گذشته بازاریابی چندکاناله یک رویکرد استثنایی در میان کسب وکارها و بیشتر کسب‌وکارهای بزرگ بود. اما در حال حاضر این استثنا می‌رود که به قاعده‌ای در میان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ تبدیل شود.

منبع: virgool

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *