کپی رایت (Copyright) در طراحی سایت


در واقع، وب سایت ترکیبی از عناصر مختلف و طراحی‌های خلاقانه‌ای است و ساختار کلی آن به تصاویر، فیلم‌ها، متن و البته کدنویسی اصلی‌اش متکی است. بعضی از قسمت‌ها در تمامی وب سایت‌ها مشترک هستند مانند کدهای فوتر، اما قسمت‌هایی نیز دارند که به صورت انحصاری، اختصاصی برای آنهاست. حق کپی رایت و قوانین حق نشر از این جنبه‌های اختصلاصی سایت‌ها محافظت می‌کند.
در زمان طراحی سایت باید توجه داشته باشید کپی برداری عمدی از مطالب، طرح و رنگ‌های ابداعی یک سایت و یا حتی طرحی که آن برند را تعریف می‌کند، غیر قانونی است.
اما سوال اینجاست که کپی برداری طراحی وب سایت به طور تصادفی چه عواقبی دارد؟ و یا اینکه چه زمانی الهام گرفتن .از یک وب سایت به کپی برداری تبدیل می‌شود؟
قوانین کپی رایت در طراحی سایت
در اصل، قوانین و حق کپی رایت، از مالکیت معنوی و خلاق در برابر افرادی که آن را سرقت کرده‌اند، محافظت می‌کند:

  • حقوق کپی رایت از زمان خلق یک اثر به طور خودکار وجود خواهد داشت.
  • کپی رایت، انحصار استفاده، کپی برداری، انتقال یا اصلاح محتوای اصلی را به صاحب حق می‌دهد.
  • نویسنده، هنرمند یا توسعه دهنده و به طور کلی صاحب اثر نیازی به انتشار یا ثبت اثرش ندارد.
    احتمالا عبارت “تمامی حقوق محفوظ است” و یا “حق کپی رایت” را در فوتر برخی سایت‌ها مشاهده کرده‌اید. این اعلان دیگران را از کپی برداری تصاویر، متن و یا سایر عناصر خلاق در سایت منع می‌کند و علاوه بر آن، از کد منبع محافظت می‌کند. اما باعث نمی‌شود که طراحان با استفاده از کد منبع اصلی، ظاهر سایت‌شان را نسازند.
    بدیهی است. وب سایتی که با استفاده از قالب‌های آماده ساخته شده است. با هزاران سایت دیگر در سراسر وب شباهت دارد. کد منبع یکسان است و تنها تفاوت واقعی در تصاویر و رنگ‌های مورد استفاده در طراحی است. در نتیجه ادعای نقض حق کپی رایت در این موارد، دشوار است. و تا زمانی که مواردی همون کپی برند. علائم تجاری یا سرقت محتوای متنی صورت نگرفته باشد.اثبات اینکه به عمد سایت شما کپی شده است. دشوار خواهد بود.
حق کپی رایت در طراحی سایت  

حق کپی رایت در طراحی سایت اختصاصی

ادعای حق کپی رایت در مورد سایت‌هایی که با استفاده از کد سفارشی طراحی شده‌اند، بسیار ساده است. در ای موارد توسعه دهنده‌گان وب، کدهای سفارشی را برای یک مشتری می‌نویسند و بنابراین، صاحب حق طراحی خواهند بود. فرقی نمی‌کند سایت دیگری یک قسمت یا کل سایت شما را کپی کرده باشد. اگر هر یک از عناصر وب سایت سفارشی شما در سایت دیگری تولید شده باشد. می‌توانید ادعای نقض کپی رایت کنید.

یکی از راه‌های جلوگیری از کپی پروژه طراحی سایت، خصوصا در وب سایت‌های b2b، این است که کد منبع را از بازدیدکننده‌های وب سایت‌تان مخفی کنید. به ویژه زمانی که مولفه‌ و کدی اختصاصی داشته باشید، این مسئله مهم است. همچنین می‌توانید تصاویر و متون را قفل کنید تا نتوان آنها را در کلیپ بورد کپی یا بارگیری نمود.

گاهی اوقات ممکن است .برای الهام گرفتن برای طراحی یک سایت، از وب سایت‌های دیگر استفاده کنید. و آن را در طراحی خود بگنجانید. اما چگونه الهام از یک وب سایت به کپی برداری از آن تبدیل نشود؟ در چنین مواردی باید برای استفاده از کد منبع مورد نظرتان درخواست مجوز کنید. ممکن است مالک سایت برایش مهم نباشد که شما از آن کد منبع استفاده کنید و یا ممکن است مایل باشد در ازای هزینه کمی آن را با شما به اشتراک بگذارد. در هر دو صورت شما از نقض حق کپی رایت در امان خواهید بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا