مخاطب شناسی در طراحی سایت

چیزی که مسلم است در نهایت یک مخاطب به سایت شما مراجعه می‌کند، اما اگر طراحی سایت شما برای مشتری‌های هدف‌تان جذاب نباشد، مانند این است که هیچ وب سایتی ندارید. اگر می‌خواهید وب سایت شما یک ماشین باشد، خب آن را به یک ماشین تبدیل کنید، در غیر این صورت باید بدانید که مخاطب شناسی و طراحی بر اساس مخاطب، مهمترین مرحله در طراحی وب سایت‌تان است.

برای کمک به شما در هر چه بهتر شدن سایت‌تان، به این موضوع که چگونه تعیین مخاطب هدف بر روی طراحی وب سایت موثر خواهد بود، پرداخته‌ایم.

چگونگی تعیین مخاطب هدف در طراحی سایت

اولین قدم برای ایجاد یک وب سایت با قابلیت تبدیل بالا، شناسایی مخاطبان هدف شماست. مهمترین چیز قبل از اینکه به سراغ پروژه طراحی سایت بروید، شناختن مخاطب هدف و مشتری ایده‌آل است. دانستن اینکه مخاطبان هدف‌تان چه چیزهایی را دوست دارند و از چه چیزهایی متنفر هستند، تاثیر بسزایی در طراحی شما خواهد داشت و به شما در ایجاد یک وب سایت کامل کمک می‌کند.

اگر تصویری از مخاطب مورد نظرتان ندارید، برای مخاطب شناسی باید تحقیقات بازار انجام دهید و به مشتریان قبلی خود نگاه کنید. خدمات و کالاهایی که می‌فروشید را در نظر بگیرید، هدف آنها چه کسانی است و مشتری معمولی شما چه کسی خواهد بود؟ درباره مکان، سن، جنسیت، نژاد، درآمد و حتی سرگرمی‌های آنها فکر کنید.

هر چه اطلاعات بیشتری درباره مخاطبان هدف خود جمع کنید، بعدا می‌توانید با آگاهی بیشتری کار کنید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند هنگام تصمیم‌گیری، تصمیم درستی بگیرید که منجر به طراحی بسیار بهتری شود، به جای اینکه بطور تصادفی عمل کنید.

از آنجایی که هر مخاطب، طرح، فونت، محتوای مختلفی را ترجیح می‌دهد، بسیار مهم است که شما از یک وب سایت مناسب برای مخاطبان‌تان استفاده کنید. اگر می‌خواهید یک وب سایت عمومی متناسب با تمام افراد طراحی کنید، نتایج شما کمتر تاثیرگذار خواهد بود.

مخاطب شناسی در طراحی سایت

طراحی سایت بر اساس مخاطبان‌تان

پس از اینکه تصویری از مخاطبان خود ایجاد کردید، با اطمینان می‌توانید از تایپوگرافی، طرح و سبک مناسب برای وب سایت خود استفاده کنید، که تمام این موارد بر نحوه تعامل کاربر یا خروج کاربر از سایت شما تاثیر خواهد داشت.

اولین قدم در پروژه طراحی سایت، با انتخاب طرح و رنگ شروع می‌شود. عملکرد اشتباه در این مورد موجب می‌شود که کاربر بلافاصله در عرض چند ثانیه از سایت شما خارج شود.

در بازاریابی و طراحی، رنگ قدرتمندترین ابزار است. که بر روی روحیه، افکار و حتی احساسات کاربر تاثیر خواهد داشت. تصمیم‌گیری درباره رنگ اصلی ممکن است دشوار باشد. اما باید توجه داشته باشید که رنگی انتخاب کنید با کسب و کار شما و پیامی که می‌خواهید منتقل کنید، مطابقت دارد.

طرح کلی وب سایت

مورد بعدی که باید به آن فکر کنید، طرح کلی وب سایت شماست. با در نظر داشتن اینکه خواندن و پیمایش در وب سایت باید آسان باشد، این مخاطب هدف شماست که تعیین می‌کند ناوبری شما تا چه اندازه پیشرفته باشد. برخی از مخاطبان هدف ناوبری کم و دکمه‌های ساده را می‌پسندند و بر خلاف آنها کاربران دیگر، منوهای کشویی طولانی را ترجیح می‌دهند که به آنها امکان دسترسی دقیق به صفحه مورد نظرشان را می‌دهد.

فونت و اندازه قلم مورد استفاده شما اغلب می‌تواند به انتقال پیام‌های ظریف به کاربران کمک کند. اگر وب سایت کودکانه‌ای دارید از فونت‌های فانتزی برای آن استفاده کنید، اما اگر وب سایت شرکتی دارید، استفاده از فونت‌های فانتزی، پیام غلطی را به کاربر منتقل خواهد کرد. برای این نوع سایت‌ها باید از سری فونت‌های نوع serif  استفاده کرد که پیام شرکتی و جدی‌تری را ارائه می‌دهد.

در نهایت پس از اینکه فونت مناسب انتخاب کردید، وقت آن است از محتوای خوبی برای سایت‌تان استفاده کنید. وقتی صحبت از محتوای وب سایت می‌شود، نکاتی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. اولین نکته سبک کلی محتوا و دومین نکته فاصله و نحوه چیدمان آن است.

و در آخر نکته ای که نباید فراموش کنید، استفاده از تصاویر هستند که ضروری‌ترین المانها در هر وب سایتی هستند و اغلب اولین چیزی است که کاربر به آن نگاه می‌کند. نوع، کیفیت و سبک عکس‌هایی که در طراحی سایت استفاده می‌کنید نیز باید بر اساس سلیقه مخاطبان هدف‌تان باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا